arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶

ولایتی: هیچ پزشکی طب بالینی را به وسعت زکریای رازی رواج نداد

علی اکبر ولایتی در مراسم گرامیداشت زکریای رازی گفت: هیچ پزشکی طب بالینی را به وسعت و دقت این پزشک ایرانی رواج نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی اکبر ولایتی در مراسم گرامیداشت زکریای رازی گفت: هیچ پزشکی طب بالینی را به وسعت و دقت این پزشک ایرانی رواج نداده است.

به گزارش انتخاب، وی در نشست نقش و جایگاه زکریای رازی در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی که در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، افزود: رازی چند ویژگی در پزشکی ایران و اسلام ایجاد کرد، که با سایر خدمات پزشکان از برتری متفاوتی برخوردار است و به لحاظ طب بالینی 14 هزار کتاب و متن پزشکی وجود دارد، اما هیچ پزشکی طب بالینی را به وسعت و دقت زکریای رازی رواج نداد.
 
ولایتی با اشاره به کتاب مهم 'الحاوی' گفت: این کتاب حاصل کار 14 تا 15 سال یادداشتهای جمع آوری شده زکریای رازی از شرح حال بیماران وی می باشد و پس از فوت وی یکی از وزرای آل بویه این یادداشتها را از خانواده رازی به قیمت گرانی خریداری می کند.
 
رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با بیان این که بسیاری از بزرگان ما در قرن چهارم و پنجم در زیر سایه آل بویه بودند، افزود: یکی از این دانشمندان شیخ الرئیس ابوعلی سینا بود که خود را به زحمت به آل بویه رساند.
 
ولایتی درباره جمع آوری یادداشت های زکریای رازی در طب بالینی گفت: آنچه که از این یادداشت ها جمع آوری شده در 23 جلد به چاپ رسیده که خوشبختانه این کتاب به فارسی هم ترجمه شده است.
 
وی افزود: کتاب 'الحاوی' طب بالینی به سبک امروز است و آنچه که مشاهده می کردند، یادداشت می کردند و امروز نیز طب بر اساس طب بالینی است و برای همین هر بیماری خود یک کتاب است و نمی توانیم 2 بیمار مثلا سرخکی پیدا کنیم که علائم آنها درست مثل هم باشد.
 
ولایتی همچنین به کتاب دیگری در درمان بیماری هایی مثل آبله و سرخک که با تب شروع می شود و دانه هایی روی بدن ایجاد می شود و بعد از آن بیمار دوران نقاهت را می گذراند، اشاره کرد و گفت: این کتاب از تالیفات زکریای رازی است و بیش از 40 بار در آلمان چاپ شده است.
 
رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با بیان این که اساس طب مشاهده است و فرضیات ذهنی نیست، اظهار کرد: مثلا در طب قدیم بسیاری از بیماری ها را با گرفتن نبض بیمار تشخیص می دادند و ابن سینا رساله ای به نام 'نبض' را تالیف کرده است، اما پزشکان طب جدید با سی تی اسکن و سونوگرافی این کار را انجام می دهند و به عبارتی کمی تنبل شده ایم.
 
ولایتی به نقد زکریای رازی از حکیم جالینوس اشاره کرد و گفت: با این که از زمان حیات زکریای رازی با جالینوس نزدیک به هزار سال فاصله است، اما وی از جالینوس به خاطر استفاده از علم او به استاد یاد می کند ولی درعین حال نقدهایی هم از او دارد.
 
رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به کتب و رسالات زکریای رازی نیز اشاره کرد و افزود: ابوریحان بیرونی 180 کتاب از زکریای رازی را فهرست کرده است.
 
وی گفت: کار تحقیق و کار طب بر اساس مشاهده از کارهای ابداعی زکریای رازی است که هیچ فردی قبل و بعد از او کتابی مانند 'الحاوی' که 23 جلد می باشد را ارایه نداده است.
 
ولایتی با بیان این که برخی از افراد از روی ناآگاهی و یا به دشمنی زکریای رازی را ملحد دانسته اند، گفت: وی کتابی به نام 'من لا یحضره الطبیب' را تالیف کرده و با فاصله 50 سال بعد از او مرحوم شیخ صدوق کتابی به عنوان 'من لایحضره الفقیه' را تالیف می کند که از کتب اربعه شیعه است و می گوید من نام این کتاب را به تقلید از کتاب زکریای رازی نامگذاری کرده ام و نیز دلایل دیگری وجود دارد که وی ملحد نبوده است.
 
نشست نقش و جایگاه زکریای رازی در عرصه فرهنگ و تمدنی اسلامی - ایرانی بعدازظهر یکشنبه با سخنرانی حسن بلخاری و مهدی محقق در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت 5 شهریور که مصادف با زاد روز محمد زکریای رازی است، برگزار شد. این روز را همچنین به نام روز داروسازی هم نامیده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان