arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
رئیس جمعیت هلال احمر:

سالانه 10 هزار میلیارد تومان خسارت از بابت حوادث طبیعی می‌دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه سالانه 10 هزار میلیارد تومان خسارت از بابت حوادث طبیعی می‌دهیم گفت: کار پیشگیری و مقابله در این حوزه جای رقابت نیست بلکه جایگاه رفاقت است.

به گزارش انتخاب، دکتر امیرمحسن ضیایی در نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث، با بیان اینکه خوشبختانه در این حوزه صدا و سیما و رادیو سلامت پیشگام شده‌اند، گفت: باید توجه کرد که حوزه مقابله و پیشگیری از حوادث ترافیکی جای رقابت نیست بلکه جایگاه رفاقت است و این جشنواره می‌تواند آغازی برای انجام فعالیت‌های همگرا و جلوگیری از موازی کاری در این حوزه باشد.

ضیایی با بیان اینکه ما پیش از وقوع حوادث باید امکانات مقابله با آن را ایجاد کنیم تا بتوانیم پاسخ موثری به حوادث دهیم، ادامه داد: در این صورت می‌توانیم از تبعات بیشتر حوادث جلوگیری کنیم. باید توجه کرد که نحوه پیشگیری، بحث کاهش ریسک و آمادگی مبتنی بر ریسک از مسائل مهم هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر علت شیوع بلایا و خسارات طبیعی در دنیا را وقوع جنگ‌ها، توسعه نامتقارن، حوادث تروریستی، حاشیه نشینی، فقر و ... عنوان و اظهار کرد: این مسائل آسیب پذیری ناشی از حوادث و سوانح طبیعی را افزایش می‌دهد. از طرفی آلودگی محیط زیست و بروز ریزگردها نیز وجود دارد که متاسفانه بسیاری از این موارد در کشور ما متمرکز هستند و ریسک خطر را افزایش می‌دهند. بنابراین مردم و مسئولین باید کمک کنند تا در این حوزه‌ها حساس‌زایی انجام شود.

ضیایی با بیان اینکه سالانه 10 هزار میلیارد تومان خسارت بابت حوادث طبیعی می‌دهیم گفت: هلال احمر آمارهای مختلفی را در سال‌های گذشته در زمینه حوادث طبیعی داشته است اما اینها افتخار نیست چرا که نشان می‌دهد در جای دیگری دچار کمبود هستیم و به بحث پیشگیری و کاهش ریسک توجه نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ماموریت هلال احمر آموزش همگانی است، تاکید کرد: اما یک دست صدا ندارد، بنابراین سایر بخش‌ها نیز اعم از صدا و سیما، فضای مجازی و ... باید کمک کنند، چرا که سرمایه گذاری برای آموزش می‌تواند ریسک حوادث را به میزان یک چهارم کاهش دهد. از طرفی هر چه میزان مشارکت مردم و سرمایه اجتماعی را بالا ببریم شانس موفقیت‌مان در مدیریت این حوزه افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علت بروز میزان زیاد حوادث ترافیکی در کشور عدم ارایه آموزش، عدم رعایت قانون و شوخی گرفتن مسائل است، گفت: در حوزه آموزش باید توجه کنیم که باید این آموزش‌ها را از دوران کودکی آغاز کنیم. طبق مطالعات اخیر کودکی که در آغوش مادر قرار دارد نیز آموزش می‌بیند.

وی افزود: در حوزه قانونگذاری نیز باید بگویم در کشورمان قانون کم نداریم اما اجرای قانون را یاد نگرفته‌ایم. از طرفی پلیس ما هم در برخورد با بی قانونی‌ها جدی نیست و با کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند به طور جدی برخورد نمی‌کند.

نوبخت تاکید کرد: هر چند در کشور قانون کم نداریم اما اگر مسئولان عالی رتبه مملکتی فکر می‌کنند که در این حوزه قانون کم است ما از مجلس اجازه می‌گیریم و از اختیارات اصل 85 قانون اساسی استفاده می‌کنیم و در خود کمیسیون بهداشت و درمان قوانین مورد نیاز را تصویب می‌کنیم به امید اینکه ملت بزرگوارمان شاد و سلامت باشند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان