arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶

هر ماه ۵ کارگر ساختمانی جان خود را از دست می‌دهند/ مرگ ۲ کارگر ساختمانی در قم در یک هفته گذشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کانون کارگران ساختمانی استان قم به منظور بررسی فوت ۲ کارگر ساختمانی در این استان تشکیل جلسه داد. یک فعال صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید؛ هر ماه بیش از ۵ کارگر ساختمانی جان خود را حین انجام کار از دست می‌دهند.

به گزارش انتخاب، کانون کارگران ساختمانی استان قم عصر روز گذشته (سه‌شنبه/۳۱ مرداد) به منظور بررسی فوت ۲ کارگر ساختمانی در این استان در یک هفته گذشته تشکیل جلسه داد.

روز گذشته (سه‌شنبه، سی‌ویکم مرداد ماه) یک کارگر ساختمانی ۳۵ ساله که در یک کارگاه ساختمانی واقع در خیابان هنرستان استان قم کار می‌کرد به علت سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد و دو روز قبل‌ از این واقعه (یکشنبه، بیست و نه مرداد ماه) یک کارگر ساختمانی دیگر نیز در همین استان براثر حادثه‌ای مشابه جان خود را از دست داد.

در همین رابطه «عباس شیری» سخنگوی کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور به ایلنا، گفت: در هر ماه ۵ یا ۶ کارگر ساختمانی در کشور به دلایل مختلف همچون سقوط از ارتفاع جان خود را از دست می دهند و یا دچار نقص عضو می‌شوند. در یک هفته گذشته نیز ۲ کارگر ساختمانی جان خود را حین انجام کار از دست داده‌اند.

شیری با بیان اینکه حتی کاهش ساخت و ساز هم موجب پایین رفتن آمار کارگران حادثه دیده نشده است، افزود: به صورت طبعی باید با کاهش ساخت و ساز در سراسر کشور آمار کارگران ساختمانی حادثه دیده کاهش می‌یافت این در حالی است که چنین اتفاقی رخ نداده است.

این فعال صنفی کارگران ساختمانی استان قم، افزود: این امر نشان از آن دارد که کارفرمایان ساختمانی یا پیمانکاران این کارگاه‌ها تنها به فکر بالا بردن سرعت اتمام پروژه‌های خود هستند و در این میان تنها تجهیز و ایمن‌سازی کارگاه‌ اهمیتی ندارد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد، اخطار پلمپ کارگاه آخرین روش بازدارنده برای کاهش حوادث کار مربوط به محیط‌ها کارگاهی باشد، افزود: تجربه نشان داده است کارفرمایان متخلف تا زمانی که احساس نکنند تعطیلی کارگاه در پی تذکرات مکرر بازرسان ادارت کار جدی است؛ نسبت به ایمنی‌سازی کارگاه اقدام نمی‌کنند.

وی افزود: انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در پی آن هستند که با انعقاد تفاهم‌نامه با ادارت کار و سازمان نظام مهندسی این روند را تسریع کنند چراکه نمی‌توان دست روی دست گذاشت و منتظر مرگ روزانه کارگران و داغدار شدن خانواده‌های آنان شد.

شیری در پایان، افزود: باید ترتیبی داد که آموزش‌های ایمنی به کارفرمایان جدی شود و مثلا شهرداری‌ها به کارفرمایانی که جواز‌های مربوطه این کار را کسب نکرده‌اند، آموزش دهند.  

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان