arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶

روسیه: آمریکا به دنبال مداخله بیشتر در سوریه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه روسیه اظهارات رسمی آمریکایی‌ها در متهم کردن دمشق به استفاده از سلاح شیمیایی را بهانه‌ای برای دخالت هرچه بیشتر در امور داخلی سوریه ارزیابی کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات مسکو این مسئله را بعید نمی دانند که اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در متهم کردن دمشق در استفاده از سلاح‌های شیمیایی، تنها بهانه‌ای برای تلاش احتمالی به منظور مداخله هر چه بیشتر در امور داخلی سوریه باشد.

در این بیانیه یادآوری شده است که در تاریخ 21 آگوست سال 2013 در حومه شهر دمشق از گاز سمی سارین استفاده شد که در نتیجه این اقدام غیرانسانی حدود 1400 نفر دچار مسمومیت شدید شدند. تیم اعزامی از سوی سازمان ملل هرگز مقصر این جنایت را معرفی نکرد. این گروه در عین حال نتیجه تحقیقات کارشناسان روسی که گویای استفاده از مهمات دست ساز حاوی گاز سارین توسط گروههای مسلح تندرو، بعنوان یک اقدام تحریک آمیز بود را نیز مورد تایید قرار نداد.»

خشم مسکو از ادامه ریاکاری مقامات آمریکایی

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد، طرف روسی از ریاکاری کاخ سفید، وزارت امور خارجه و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل که با وجود گذشت 4 سال از این جنایت، همچنان یک صدا، مقامات دمشق را مسئول این حمله تروریستی معرفی می کنند، بسیار خشمگین است.   

در ادامه این بیانیه آمده است: «نگرانی مسکو در این رابطه است که آمریکا در ادامه اتهامات بی پایه و اساس خود، عملا از طرف جامعه بین الملل حرف زده و دولت سوریه را رسما در حمله شیمیایی صورت گرفته به شهر خان شیخون در تاریخ 4 آوریل سال جاری، مقصر دانسته و بار دیگر به نقض کنوانسیون ممنوعیت استفاده از سلاحهای شیمیایی، آنهم علیه مردم غیرنظامی کشور خود، متهم کرده است.»

وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: «این اتهامات از دید مقامات مسکو کاملا غیرقابل قبول است، برای اینکه سازمان منع سلاحهای شیمیایی تایید کرده است که کلیه سلاحهای شیمیایی موجود در سوریه تحت نظارت بین المللی از بین رفته اند. علاوه بر اینکه واشنگتن بار دیگر تلاش می کند تا اقدام خود در حمله موشکی به  پایگاه هوایی ارتش سوریه در تاریخ 7 آوریل به بهانه حادثه رخ داده در شهر خان شیخون، را توجیه کند که  اقدامی در نقض آشکار تمامیت ارضی کشور مستقل سوریه و خارج از چارچوب حقوق بین الملل بود. بعید نیست که اظهارات رسمی اخیر مقامات آمریکایی تنها با هدف افزایش دخالت احتمالی این کشور در امور داخلی سوریه صورت می گیرد.»
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان