arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۶ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
دبیرانجمن داروسازان ایران:

داروخانه ها به دلیل بدهی بیمه ها توانایی عرضه دارو را ندارند

دبیرانجمن داروسازان ایران با بیان این که سازمان های بیمه گرهشت ماه بدهی خود به صنعت داروسازی را پرداخت نکردند، گفت: داروخانه‌ها دیگر توانایی تهیه وعرضه دارو را نداشته و در شرایط بحرانی قرار دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرانجمن داروسازان ایران با بیان این که سازمان های بیمه گرهشت ماه بدهی خود به صنعت داروسازی را پرداخت نکردند، گفت: داروخانه‌ها دیگر توانایی تهیه وعرضه دارو را نداشته و در شرایط بحرانی قرار دارند.

به گزارش انتخاب، سیدمهدی سجادی در نشست خبری انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت تا آذر سال 95 و بیمه تامین اجتماعی تا بهمن سال 95 بدهی‌های خود را پرداخت کردند و بنابراین با توجه به عقب افتادن هشت ماهه مطالبه داروخانه متعاقباً شرایط بحرانی اعلام می‌کنیم زیرا همکاران داروخانه‌ ای، دیگر امکان تهیه دارو نخواهند داشت.
 
سجادی همچنین درباره ضرروت حمایت از صنعت داروسازی افزود: هرماه مطالبات داروخانه‌های خصوصی از بیمه‌ها برابر با 500 میلیارد تومان است که برای هشت ماه بدهی که سازمانهای بیمه‌گر به داروخانه‌ها دارند، این رقم در حدود چهارهزارمیلیارد تومان می‌شود.
 
به گفته سجادی، در ابتدای سه سال گذشته پایه صادرات دارویی کشور بر روی 100 میلیون دلار بود که هم اکنون به 150 میلیون دلار افزایش یافته است و این نشان از رشد صادرات دارو است.
 
وی همچنین درباره توزیع داروهای بیماران خاص بیان داشت: ما درخواست داشتیم که توزیع داروهای خاص از وضعیت توزیع کنونی گسترش یابد، و هم اکنون قرار است داروخانه‌های منتخب خصوصی نیز به توزیع این داروها اقدام کنند.
 
وی در ادامه با اعلام مخالفت با تاسیس داروخانه هایی که تنها داروهای گیاهی عرضه می کنند، گفت: در تمام دنیا داروخانه ها داروهای شیمایی و گیاهی را عرضه می کنند و دارخانه ای با عنوان داروخانه گیاهی وجود ندارد همچنین هم اکنون عطار های گیاهان دارویی با به مردم عرضه می کنند.
 
سجادی با اشاره به این که هم اکنون نظارت کافی بر عطاری ها وجود ندارد، گفت: هروز شاهد هستیم عطاری ها تبلیغات کاذبی برای فروش بیشتر محصولات شان انجام می دهند که می تواند مشکل ساز شود.
 
سجادی ادامه داد: هم اکنون شرکت‌های داروسازی داخلی ۹۹ درصد تولید داروی داخل را بر عهده دارند. برای رسیدن به شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باید زیرساخت‌های لازم مانند استاندارد سازی، قیمتگذاری مناسب و ارتقای کیفیت داروها را در نظر گرفت.
 
وی رشد فارغ التحصیلان رشته داروسازی، ایجاد شهرک دارویی برکت، جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش تولید داروهای مورد نیاز در کشور به میزان دو درصد را بخشی از اتفاقات مثبت حوزه دارو در دولت یازدهم اعلام کرد.
 
سجادی یکی ازمشکلات حوزه داروسازی کشور را توجه ناکافی به فعالیت بخش خصوصی دانست وافزود: در دولت قبل شاهد فعالیت کمتر بخش خصوصی در داروسازی نبودیم. امیدواریم در دولت دوازدهم فرصت سرمایه گذاری و توجه به انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی بیشتر شود.
 
وی همچنین از برگزاری همایش «ملی روز داروسازی» که به مناسبت روزحکیم ابن سینا در روز یکم تا سوم شهریورماه درتهران برگزارمی شود خبر داد و گفت: در این همایش از کتاب طرح توانمندسازی داروخانه‌ها رونمایی می شود.
 
به گفته وی، کتاب طرح توانمندسازی داروخانه ها به منظور اصلاح روند فعالیت‌های داروخانه‌های کشور تدوین شده است و در یکی و دو سال آینده باید همه داروخانه به اجرای کامل این کتاب اقدام کنند تا کیفیت ارائه خدمات دارویی به بیماران افزایش یابد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان