arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

جلسه بررسی وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش / بیطرف: من تنها پاسخگوی دوران خود هستم / سد سیوند آثار باستانی را زیر آب نمی برد/زنگ های خطر به صدا در آمده و مصرف بی رویه آب همچنان ادامه دارد / سلطانی فر هم بدون مخالف شد

جلسه علنی مجلس دقایقی پیش با دستور کار بررسی برنامه پیشنهادی وزارتخانه های نیرو و ورزش و جوانان آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جلسه علنی مجلس دقایقی پیش با دستور کار بررسی برنامه پیشنهادی وزارتخانه های نیرو و ورزش و جوانان آغاز شد.
 
به گزارش انتخاب، جلسه علنی امروز یکشنبه (٢٩ مرداد)مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8و 6 دقیقه به ریاست دکتر علی لاریجانی با حضور 205 نفر از نمایندگان آغاز به کار کرد.
 
گفتنی است قاضی زاده هاشمی عضو هیات رییسه مجلس دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

بررسی برنامه های حبیب الله بیطرف گزینه پیشنهادی وزارت نیرو  و مسعود سلطانی فر گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان

لازم به ذکر است که رای گیری جداگانه برای هریک از وزرای پیشنهادی صورت می گیرد
 
گزارش لحظه به لحظه از جلسه علنی امروز مجلس در زیر می آید:
 
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۱۰:۲۳
سلطانی‌فر

-از پس از انقلاب وظایف مختلفی داشته و در دوران وزارتم در دولت یازدهم سعی کردم رایزنی با نخبگان فرهنگی و ورزشی را در صدر برنامه های خود قرار داده و ظرفیت بی پایان جوانان را در عرصه ورزش شناسایی کنم. ورزش را زبان گویای ملت و ورزشکاران را سفیر این مهم می دانم.

-شرط موفق برنامه ریزی جوانان این است که مسئله جوان مهم تلقی شود و ورزش به عنوان مصداقی برای این موضوع است. گفتمان ملی باید در مورد سرمایه اجتماعی جوانان و تقویت اثربخش آن با نهادهای رسمی قرار گیرد. ناهمگونی در فهم موضوع جوانان و مشکلات ازدواج و اشتغال آنان برطرف شود. امروز نظر مجلس بر تداوم روند ساختار فعلی این وزارتخانه است. اما اگر نظرتان بر تفکیک وزارت ورزش و جوانان باشد، ما تمکین میکنیم و همه چیز را در اختیار سازمان جوانان قرار میدهیم.
رئیس جمهور وارد مجلس شد
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۱۰:۰۵

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۹:۵۹

قرجه طیار به عنوان موافق وزیر پشت تریبون قرار گرفت. از او از زمان باقی مانده برومندی استفاده می‌کند.

-ایشان از ابتدای انقلاب تاکنون در مسیر سیر مستقیم انقلاب بوده و ذره‌ای  از این مسیر فاصله نگرفته.

-ایشان شخصی با ظرفیت فوق‌العاده بالای تعاملی و عدالت گریست. نگاه ویژه ایشان به ورزش استان‌ها بخصوص استان‌های محروم و مرز بوده است.

-در همین مدت کوتاه دوره حضور ایشان شاهد حاکمیت روح آرامش بخشی بر ورزش کشور بودیم. در سایه همین آرامش تیم ملی ایران توانست برای اولین بار قبل از پایان رقابت‌های مقدماتی به جام جهانی صعود کند.

 برومندی به عنوان نماینده موافق پشت تریبون قرار گرفت.

-سلطانی فر، فردی با هوش، با برنامه و خوش اخلاق است. تعامل خوبی هم با مجلس دارد. او 20 سال در سمت‌های مختلف و استان های مختلف خدمت کرده است. در همین وزارت خانه وقتی هنوز به صورت تربیت بدنی اداره می شد معاون بوده اند. ایجاد زیرساخت های خوب و گردشگری در دوران مدیریتی ایشان بود. همینکه مخالف ندارند نشان از مدیریت قوی ایشان است.

-در دوران وزارت قبلی خود در حوزه ورزش توازن اجرا کردند و در برنامه ششم توسعه که سند بالادستی است کمک کردند و تصمیمات موثری در حوزه ورزش گرفته شد. وضعیت نابسامان فدراسیون ها را سامان دادند. مطالبات ورزشکاران را پرداخت کردند. توجه به پیشکسوتان و توجه به ورزش زنان با حفظ شئون اسلامی، توجه به ثمن‌ها، اتمام پروژه های نیمه تمام از تهم اقدامات ایشان بوده است. برنامه های ایشان در راستای پاسخ به نیازها و حل مشکلات جوانان تنظیم شده است.
در ادامه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم درمجلس، وزیر ورزش و جوانان مخالفی نداشت
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۹:۳۳

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۹:۲۶
حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو

تعدادی از رودخانه های کشور به شدت کم آب شده یا خشکیده
برخی تالاب ها و منابع زیست محیطی خشکیده است
زنگ های خطر به صدا در آمده و مصرف بی رویه آب همچنان ادامه دارد
در حال حاضر منابع آب زیرزمینی بعنوان منابع اصلی کشور دچار مشکلات عدیده ای گردیده است و تاکنون بیش از 120 میلیارد متر مکعب از این ذخایر استراتژیک کاسته شده است
اگرچه با سرمایه گذاری دولت آب رسانی گسترده ای انجام شده است اما باید بگوییم امروز در آستانه بحران قرار داریم و باید عاقلانه اندیشه کنیم
مجلس دولت و قوه قضائیه همه باید بتوانیم کشور را از این مرحله عبور دهیم
بهبود ، اصلاح و اقتدار مدیریت مهمترین فاکتور مهار بحران است
در سال 82 به این نتیجه رسیدیم که صرفا مدیریت یک جانبه راهکار نیست باید هم سطح تولید و هم سطح عرضه را دید
راهکار اساسی این است که ساختار مناسب چیده شود ، ساختار سه سطحی در برنامه آب پیش بینی شده است
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۹:۰۷
حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو در نطق دفاع از برنامه ها

انتصاب عملکرد گذشته از ابتدا تا کنون دور از حقیقت است و من تنها پاسخگوی دوران خود هستم
کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی یعنی کمبود بارش ، پراکندگی بارش در طول سال بصورت نامتوازن شرایط خاصی دارد و جز کشورهای کم آب و در محدوده خشک  و نیمه خشک قرار دارد لذا مهار آب های سطحی جز برنامه های ملی ایران است
آیابخاطر برخی مشکلات باید از عملکرد 600 سد دیگر چشم پوشی کنیم به باد حمله قرار دهیم
تاکنون 87 سد بزرگ در دنیا شکسته است و آثار و خسارات داشته است اما در کشور ما یک مورد هم نداشتیم 5 مورد در ژاپن و چندین مورد هم در آمریکا بوده است.
10 پروژه دارای مشکلات فنی است یکی از آن ها سد لار است که قبل از انقلاب هم ساخته شده است یکی از قدرترین پیمانکاران جهانی آن را ساخته اما همچنان مشکل دارد
در مورد سد سیوند و نگرانی که آثار باستانی را زیر آب ببرد این درست نیست. تراز سرریز سد سیوند تا پایه آثار تاریخی 35 متر اختلاف ارتفاع دارد.
در مورد سد 15 خرداد اقدام بزرگی که نظام جمهوری اسلامی برای تامین آب شهر قم انجام داد البته یک مقدار مشکلات داشت اما سد کار کرده و قابل بهره برداری است

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۹:۰۶
 قوامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
خطای تشخیص در سرمایه گذاری نقطه منفی در کارنامه وزیر پیشنهادی نیرو/نقش بیطرف در ساخت اشتباه سد گتوند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مشکلات حوزه آب گفت: خطای تشخیص در سرمایه گذاری و احداث سدهای اشتباه، از سوابق تصمیم گیری بیطرف در وزارت نیرو است.

هادی قوامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مشکلاتی در حوزه برق و سایر انرژی ها وجود دارد، اما مهمترین مسئله در حوزه آب است، متاسفانه بین آنچه وجود دارد و آنچه در برنامه ها دیده شده، فاصله زیادی است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سابقه 8 سال بیطرف در وزارت نیرو تصریح کرد: دولت اصلاحات از مجموع شاخص های اجتماعی با ثبات ترین دولت ها بعد از انقلاب محسوب می شود، اما شما در این دولت به عنوان وزیر نیرو دچار خطای تشخیص در سرمایه گذاری شدید.

وی با بیان اینکه 85 درصد عامل ریزگردها خارجی است، افزود: علاوه بر حوزه کاری در هیات دولت می توانستید با ساخت ابرسدها در ترکیه که سبب خشکی دجله و فرات و بروز پدیده ریزگردها شد، مقابله می کردید.

قوامی یادآور شد: در دوره تصدی شما در وزارت نیرو، 9 میلیارد مترمکعب آب های سطحی و سیلاب با سدهای جدید مهار شد، جای این سوال مطرح است که این حجم آب در کدام سد ذخیره شده است، متاسفانه سدی مانند گتوند، که با جانمایی اشتباه سبب مخلوط آب شیرین و شور و نابودی اراضی پایین دست شد. پیش از آن آمریکایی ها مطالعه کردند و تاکید داشتند که طبق این مطالبات، سد مذکور بالاتر از محل کنونی ایجاد شود، اما بنابر اظهارات غیرکارشناسی این سد مشکلات بسیاری را ایجاد کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون نیز موضوع انتقال آب گتوند به خلیج فارس مطرح است که این معضل بر سایر مشکلات دامن خواهد زد. در واقع تخریب این سد تنها راهکار موجود است. از سوی دیگر سدهایی در خراسان شمالی احداث شد که هم اکنون خشک شده اند، بنابراین اشکالات جدی بین بالادست، حوزه میانی و پایین دست و بین استان ها ایجاد شده است.

وی در توضیح تخصیص بهینه آب گفت: در گذشته به درستی این اقدامات انجام نگرفته، آیا با این عملکرد شما در 4 سال پیش رو چه کار جدیدی می خواهید انجام دهید، متاسفانه فرهنگ اصیل قنات که ریشه بر یزد بزرگ دارد، نابود شده و به جای آن 750 چاه عمیق احداث شده در حالی که قنات شیره زمین را می گیرد.

قوامی با تاکید بر اینکه این میراث 2500 ساله باید حفظ شود، افزود: برداشت های بی رویه مشکلات اساسی ایجاد کرده که باید حل و فصل شود، هر چند در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو مباحثی بر مبنای آمایش آمده است، اما در گذشته نیز شما بر مبنای آمایش دچار خطای تشخیص در سرمایه گذاری شده اید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر پیشنهادی نیرو باید مشخص کند چطور می تواند مصرف 10 میلیارد مترمکعب آب را کاهش و حقابه استان ها و شهرستان ها را تامین کند. این از مواردی است که در مصوبات برنامه ششم توسعه بر آنها تاکید شده است.

نظرات بینندگان