arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اجرای نمایش «هزار شلاق» در ایرانشهر، شکست رکورد مخاطب در اداره تئاتر، اجرای نمایش «پنجره در پنجره»، خبرهایی از جشنواره‌ی بیطار، نقد و بررسی مستندهای فداییان و.... از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

نمایش «هزار شلاق» اثر برگزیده سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از هفته اول شهریورماه در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نمایش، «هزار شلاق» کاری از گروه تئاتر تیتال به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی است که در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در 5 بخش نامزد دریافت جایزه بود و توانست تندیس بهترین نویسندگی و موسیقی و همچنین لوح تقدیر کارگردانی را از آنِ خود کند.

بنابراین گزارش، این نمایش قرار است از ٥ شهریورماه از ساعت ٢١ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به مدت ٢٧ شب به روی صحنه برود.

نمایش «هزار شلاق» زندگی اسبی سیصد ساله به نام «کرنگ» را روایت می کند که در طول این تاریخ وفاداری او به صاحبانش زندگی متفاوتی را برای او رقم می زند.

از دیگر عوامل نمایش «هزار شلاق» می توان به دستیار کارگردان و برنامه ریز : ستار مهرشاد / مجری طرح: لیلی مقیمی/ طراح صحنه:روح الله امامی/ طراح  پارچه و لباس؛ سمانه احمدی مطلق/ موسیقی: اخسان آنالویی/ طراح گریم : زهره قنبری/ منشی صحنه: مهلا علی محمدی / دستیار صحنه : سید محمد موسوی /بازیگران: مسعود شاکرمی، محمد صدیق مهر، سعید زارع، داوود معینی کیا و الهه زحمتی و مشاور رسانه ای: سارا کبریایی اشاره کرد.

تهیه کنندگی این نمایش بر عهده احسان ملکی و سید محمد حسین پورفاضلی است.

این نمایش پیش از این در سال نود و سه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت که به عنوان پرمخاطب ترین نمایش سال در این تماشاخانه شناخته شد.

رکورد مخاطب در اداره تئاتر شکسته شد

نمایش «شهرک غرب» به نویسندگی سارا الهیان و کارگردانی سیدحسن حسینی تمامی اجراهای هفته اول خود در اداره تئاتر را با استقبال حداکثری مخاطب پشت سرگذاشت.

سبک این نمایش رئالیستی اجتماعی است، و نمایشنامه‌ی آن بر اساس نمایشنامه«گلن گری، گلن راس» اثر دیوید مامت است.

در نمایش شهرک غرب؛ امین اکبری نسب، میلاد نظری، علیرضا یزدانی، میلاد بانگی، عماد آلبوشوکه، مهسان عطایی به ایفای نقش پرداخته‌اند و در هفته اول اجرا به طور میانگین هر روز میزبان 50 تماشاگر بوده اند که به گفته ی دست‌اندرکاران این تماشاخانه، این آمار مخاطب برای خانه نمایش بی سابقه است.

در خلاصه داستان شهرک غرب، آمده است: داستان نمایش در یک آژانس املاک اتفاق می‌افتد. آژانس املاک شهرک غرب به دلیل بحران اقتصادی دچار مشکل شده است. سپهر مدیر آژانس املاک یک مسابقه به نام فروشنده برتر راه انداخته است. به فروشنده برتر یک دستگاه پژو ۲۰۶ داده می‌شود. اما در بنگاه یک دزدی صورت می‌گیرد.

از دیگر عوامل شهرک غرب می‌توان به طراح صحنه ونور: علی کجباف، طراح لباس: سیدحسن حسینی، طراح گریم: سهیلا جوادی، دستیار اول کارگردان، برنامه ریز و مدیر تولید: میلاد نظری، دستیار دوم کارگردان: محسن اسلامی، منشی صحنه: نیلوفر محمدی بیدمشکی، مدیر صحنه: امیررضا هرمزی، انتخاب موسیقی و ساخت افکت: حسین قدیمی، ساخت تیزر: مصطفی کزازی، محمدعلیپور ومحمدرضا افسوشین را نام برد.

همچنین مصطفی کزازی، محمد علیپور، محمدعلی اسدی راد، رسول کاسه گر به عنوان عکاس، علی‌اکبر مجدراد مشاور امور رسانه‌ای، امیررضا هرمزی مدیر روابط عمومی، سهیلا انصاری مدیر تبلیغات و فاطمه طالبی‌پور به عنوان مشاور تبلیغات در نمایش شهرک غرب فعالیت می‌کنند.

هفته دوم اجراهای نمایش شهرک غرب از روز یکشنبه 29 مرداد در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز خواهد شد و این نمایش تا دهم شهریورماه هر روز از ساعت 18:30 به مدت 65 دقیقه میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش «پنجره در پنجره» به روی صحنه می رود

نمایش «پنجره در پنجره» به نویسندگی حمیدشریف زاده و کارگردانی حسین ترک جوش از 10 مهرماه لغایت5 آبان ماه ساعت 19:30 درباغ موزه انتظامی به روی صحنه می رود.

سعید نقی لو،مجتبی رنجبر،محمدکنگرانی،علی شهشائی،مرجان بهرامی وبهرام نارویی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به تهیه کننده: امیراردلان ترک جوش، ، مشاور هنری:زهره حمیدی،دراماتورژ :علی اکبر طرخان، طراح گریم: لیلی حبیبی، طراح نور:کیوان شعبانی، طراح لباس:مرجان شمس، ویدئو آرت :سپهر جهانگیری، موسیقی :بردیا یوسفی و مجید دزقی ،دستیار و برنامه ریز: پریسا امینی و محمد(مانی) حق جو به عنوان مدیر روابط عمومی و تبلیغات اشاره کرد.

حکم‌هایی که برای جشنواره‌ی سراسری نقالی زدند

کوروش زارعی، دبیران علمی و اجرایی دومین جشنواره‌ سراسری نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» (نقالان علوی) منصوب کرد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با صدور دو حکم جداگانه، داوود فتحعلی‌بیگی را به عنوان دبیر علمی و حسین عالم‌بخش را به سمت دبیر اجرایی دومین جشنواره‌ سراسری نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» (نقالان علوی) منصوب کرد.
 

در متن حکم داوود فتحعلی‌بیگی آمده است: «با تقدیم خالصانه‌ترین احترامات، نظر به تعهد، دانش و تجربه‌ شایسته‌ جناب‌عالی در عرصه‌ هنرهای نمایشی و نمایش‌های ایرانی از جمله هنر پرده‌خوانی و نقالی و بنا به همدلی و همراهی همیشگی‌تان، به موجب این حکم به سمت دبیر علمی دومین جشنواره‌ سراسری نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» (نقالان علوی) منصوب می‌شوید. امید که با هماهنگی و تلاش پیگیر و اتکال به قدرت لایزال حضرت احدیت، مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، آن گونه که در خور شأن و بینش این هنر قدسی است کوشا و سربلند باشید.»
 

خاطرنشان می‌شود داوود فتحعلی‌بیگی در دوره‌ اول جشنواره‌ نقالان علوی نیز به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری و هیئت انتخاب آثار با دبیرخانه‌ جشنواره همکاری داشت.
 

همچنین حسین‌ عالم‌بخش که در دوره‌ اول این رویداد در سمت جانشین دبیر جشنواره فعالیت داشت،‌ در این دوره حکم دبیر اجرایی را دریافت کرده است. در متن حکم وی مرقوم شده است: «نظر به تجربیات، دانش و عملکرد مثبت و ارزشمند شما در عرصه‌ هنرهای نمایشی، بدین وسیله جناب‌عالی به عنوان دبیر اجرایی دومین جشنواره‌ سراسری نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» (نقالان علوی) که در شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود منصوب می‌شوید. امید است با یاری خدای متعال و بهره‌گیری از تجارب گذشته و ظرفیت‌های حوزه هنری، جشنواره‌ای تأثیرگذار و در شأن و منزلت پیشوای اول شیعیان امیرالمومنین حضرت علی(ع) برگزار شود. ان‌شاءالله.»
 

خاطرنشان می‌شود دومین جشنواره‌ سراسری نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» (نقالان علوی) به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 13 تا 17 شهریورماه در تهران برگزار می‌شود.

مهلت ارسال نمایشنامه و طرح های نمایشی به جشنواره تئاتر شهر تمدید نمیشود

مهلت ارسال نمایشنامه و طرح های نمایشی به ششمین جشنواره تئاتر شهر اول شهریورماه 1396 به پایان می رسد و این زمان دیگر تمدید نخواهد شد.

شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و دبیر جشنواره تئاتر شهر در گفتوگویی تاکید کرد که مهلت ارسال اثر و فرم تقاضای حضور در بخش های مختلف جشنواره به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

ششمین جشنواره تئاتر شهر آذر ماه سال جاری و در بخشهای تخصصی تئاتر صحنهای ، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر دیگر (خیابانی، محیطی، شورایی و دیگر گونه‌های اجرایی) ، مسابقه نمایشنامه نویسی، مسابقه عکاسی و پوستر تئاتر، مدرسه‌ی تئاتر و بخش ویژه برگزار میشود.

هنرمندان تئاتر و گروههای نمایشی تهران میتوانند با تکمیل فرم درخواست تقاضای حضور و ارسال نمایشنامه و مدارک مورد نیاز مطابق مندرجات فراخوان نسبت به ثبت تقاضای حضور در جشنواره اقدام کنند.

مطابق فراخوان مهلت ارسال نمایش‌نامه‌ و طرح‌های اجرایی اول شهریور ماه به پایان میرسد و نتایج بررسی متن نمایش‌نامه‌ و طرح‌ها در تاریخ 25 شهریور ماه اعلام می شود. بازبینی آثار از تاریخ اول آذر ماه به مدت یک هفته خواهد بود.

ششمین جشنواره تئاتر شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته پایانی آذر ماه و هفته اول دی ماه 1396 برگزار در تالار ها و مراکز فرهنگی هنری شهر تهران برگزار می‌شود.

نمایش و نقد دو فیلم مستند «فرشاد فدائیان» در کانون فیلم سینماحقیقت

برنامه این هفته‌ی کانون فیلم «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به نمایش و نقد دو فیلم مستند «فرشاد فدائیان» با عناوین «دو زن» و «دریا در خانه، کشتی بر دیوار» اختصاص یافته است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این دو فیلم مستند از ساعت 17 عصر روز یکشنبه 29 مردادماه 96 در سالن سینماحقیقت این «مرکز» به نمایش عمومی درآمده و سپس با حضور فرشاد فدائیان (کارگردان)، ناصر صفاریان و فرید اسماعیل‌پور (منتقد میهمان) مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

خلاصه موضوع این دو فیلم مستند «فرشاد فدائیان» که تولید سال 1395 است و برای اولین بار در بخش غیر رقابتی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش درآمد، به این شرح است:

دو زن: دو زن پانزده سال است که در تمامی فصل‌ها، از گرگ و میش صبح تا تاریکی شب، به دل جنگل و کوهپایه می‌روند و بوته‌های وحشی خوردنی را می‌چینند...

دریا در خانه، کشتی بر دیوار: عماعلی جاشو و صیاد پیر محله سوروی بندرعباس، سال‌هاست از کار خود دست شسته اما همچنان دلبسته‌ی نخل و دریا و لنج و کشتی است...

فرشاد فدائیان متولد سال 1326 (70 ساله) متولد شهر بابل و فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تبریز است. در کارنامه‌ی هنری او، ساخت بیش از هفتاد فیلم مستند نظیر سنگ، مادر خاموش، شناسنامه کارخانه‌ای فراموش شده، دام، در مدرسه سید قلیچ ایشان، یموت یک خانه یک ایل، آخرین بخشی، خانه ایوب، داریوش و بانو، انگشت‌های پای چپ، ذاکر، عزت اگر به قهوه‌خانه نیاید، من و یک نوبت صیادی، گیسو، این بامداد خسته، جهله و... به چشم می‌خورد.

عموم علاقمندان جهت تماشای فیلم این دو فیلم مستند و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن می‌توانند از ساعت 17 عصر یکشنبه (29 مردادماه) به سالن «سینماحقیقت» واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه کنند.

شرکت در این برنامه برای عموم آزاد است.

پیش فروش اینترنتی نمایش «کژدم» آغاز شد

پیش فروش اینترنتی نمایش «کژدم »به کارگردان ونویسنده سمیه مهریاز 27 مرداد ماه، در سایت تیوال آغاز شد.

نمایش کژدم، روایتی ساده و مستند از زندگی افراد واقعی می‌باشد که داستان سه زن است که در ۴۵دقیقه اخر زندگی خود درگیر حوادثی شدند و درد هاو اتفاقات مشترکی که دارند را عنوان میکنند.

شیوا خسرو مهر،شراره رخامو سمیه مهریدر نمایش « کژدم» ایفای نقش خواهند کرد.

سید عباس میری (تهیه کننده)، دکتر ناصر آقایی (مشاور کارگردان)،فرشید ابوالحسن زاده(دستیارکارگردان)، مهربد ثاقب فر(آهنگساز و تنظیم موسیقی)، بهنام خندان(نوازنده)، مهسا کبریایی زاده، سهیل قاسم خانی(منشی صحنه)، روح الله امامی(طراح صحنه)، عباس یوسفیان، آتوسا ذی نوری(ساخت آنونس)، جلال حسنوند ،هدیه رسولی(برنامه ریز)، حامد بصیر(عکاس)، احمد حامدی(روابط عمومی)، الهه حاجی زاده ( مشاور رسانه ایی)دیگر عوامل این نمایش هستند.

 نمایش گژدم از تاریخ 29 مرداد تا 22 شهریورماه هرروز بغیر از شنبه ها ساعت 21 در سالن استاد مشایخی  پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

دهم شهریور آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار اعلام شد.

روابط عمومی جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار خبر داد: دهم شهریور آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار تعیین شده است.

بر پایایه این خبر، ستاد این رویداد سینمایی از فیلمسازان، تهیه کنندگان و موسسه‌ها و مراکز تولید فیلم تقاضا کرد تا تاریخ مذکورآثارشان را به دبیرخانه جشنواره به نشانی تهران، خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی و سازمان دامپزشکی کشور ارسال نمایند. همچنین، تلفن: 3- 88953400 – 021 داخلی 2824 و آدرس اینترنتی:www.baitar.ivo.ir جهت کسب اطلاعات بیشتر معرفی شده است.

جشنواره بیطار در بخش‌های مختلف شامل: مسابقه فیلم کوتاه، آثار مستند، آثار مردمی( فیلم‌های تهیه شده از طریق تلفن‌های همراه و دوربین‌های خانگی)، مسابقه عکس اعم از: تک عکس و مجموعه عکس و بخش‌های جنبی، بخش آثار بین مال به صورت غیررقابتی، بزرگداشت، نمایشگاه عکس، نشست‌ها و ورگ شاپ‌های تخصصی و موضوعی و ...در نظر گرفته شده مضافا اینکه بخش ویژه مسابقه: ویژه غیرحرفه‌ای و ویژه سازمان دامپزشکی تعریف شده است.

سازمان دامپزشکی کشور، با همکاری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی حوزه هنری به منظور تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی، پرداختن به  نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه، ارتقای سطح بینش و نگرش جامعه نسبت به ارزش مادی و معنوی و دستیابی به آثار فاخر تصویری در این زمینه برگزاری جشنواره فیلم و عکس بیطار را طراحی و برنامه‌ریزی کرده است.

نخستین جشنواره فیلم و عکس بیطار 14 تا 17 مهر به دبیری ناصر باکیده در تهران و همزمان در چند استان کشور برگزار می‌شود.

"احتمال باران اسیدی" در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد میشود

فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی ها یکشنبه 29 مرداد ماه 1396 ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران با حضور عوامل اکران ، نقد و بررسی می‌شود.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی به قلم بهتاش صناعی ها و مریم مقدم آمده است: منوچهر شصت سال سن دارد، او بازنشسته اداره دخانیات است. ولی از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می‌رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند. در حالی که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته، به جز خسرو...

این فیلم سینمایی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو حضور داشت و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم (هنر و تجربه) و برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه (نگاه نو) این جشنواره شد. «احتمال باران اسیدی» در نهمین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی نیز در سه رشته بهترین کارگردانی فیلم اول، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد دریافت جایزه شد و جایزه بخش خلاقیت و استعداد درخشان را کسب کرد.این فیلم سینمایی همچنین پیش از این موفق شده بود جایزه نتپک جشنواره استرالیا و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کلمبو را از آن خود بکند.

بهتاش صناعی‌ها (نویسنده و کارگردان)، مریم مقدم (نویسنده و بازیگر)، شمس لنگرودی (بازیگر) و کورش جاهد (کارشناس سینما) مهمانان چهارصد و چهل و سومین نشست باشگاه فیلم تهران هستند.‌

علاقمندان برای حضور دراین نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان‌، خیابان جلفا مراجعه و یا با شماره‌های 20- 22872818 تماس بگیرند.
نظرات بینندگان