arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

وقتی پرنده آبی اوج می‌گیرد/ نگاهی به محبوب‌ترین توئیت‌های تاریخ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
10سال پیش بود که یک کارآفرین به نام جک دورسی تاریخ اینترنت را با یک جمله تغییر داد: «دارم توئیترم را تنظیم می کنم.» این اولین توئیت از میلیاردها توئیتی بود که طی این سال ها ارسال شده است. شبکه ای اجتماعی که بسیاری را معتاد کرده است، 140 کاراکتری که دنیای خبرنگاری را تغییر داده است. توئیتر با شعار «چه کار می کنید؟» و با لوگوی یک پرنده آبی رنگ پا به دنیای اینترنت گذاشت اما در سال 2009 شعارش را به «چه چیزی در حال رخ دادن است؟ » تغییر داد؛ شعاری که بیشتر با ماهیت خلاصه بودن و خبری بودن این شبکه جور درمی آید. آخرین مطالعات نشان می دهد که 319 میلیون کاربر توئیتر وجود دارد که به احتمال زیاد 48 میلیون از آنها روبات هستند. اما این شبکه، آدم های محبوب زیادی به خود دیده است که اکثر آنها خوانندگان و بازیگران هستند.
 
روزانه بیش از 340 میلیون توئیت در این شبکه اجتماعی مخابره می شود و بیش از 1,6 میلیارد جست وجو در آن صورت می گیرد. هر روز موضوعات زیادی در توئیتر به بحث گذاشته می شوند، داغ ترین موضوعات روز را ترندهای روزانه می نامند. این موضوعات در قالب جملاتی 140 کاراکتری به جهان وب پا می گذارند. جملاتی که برخی ازآنها سرگردان و بیهوده فراموش می شوند، برخی از آنها دنبال و بازتوئیت می شوند و برخی جزء محبوب ترین توئیت های تاریخ می شوند. در اینجا نگاهی به محبوب ترین توئیت های تاریخ می اندازیم که مانند طوفانی جهان را درنوردیدند.

1- از میان سیاست مداران جهان، دونالد ترامپ را باید توئیت بازترین دولتمرد جهان نامید. استفاده فراوان ترامپ از توئیتر برای نوشتن مواضع و دیدگاه هایش باعث شده صفحه رسمی او در توئیتر به یکی از پرمخاطب ترین صفحات این شبکه اجتماعی تبدیل شود؛ صفحه ترامپ هم اینک بیش از 24 میلیون و صد هزار فالوئر یا دنبال کننده دارد. اما محبوب ترین سیاست مدار در جهان توئیتر فردی است که ترامپ با تمام توان سعی دارد میراث او را نابود کند: باراک اوبام، رئیس جمهور پیشین آمریکا روز گذشته در پیامی توئیتری به حوادث و درگیری های نژادپرستانه در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای این کشور واکنش نشان داد. اما پس از انتشار این پیام، موجی از واکنش ها و بازخوردهای مثبت از سوی کاربران این شبکه اجتماعی به راه افتاد و صدها هزار نفر آن را «پسند» (لایک) و «بازنشر» (ری توئیت) کردند به گونه ای که رکورد بیشترین «پسند» یک پیام توئیتری شکسته شد. اوباما در این پیام توئیتری نوشت: «هیچکس با حس نفرت از دیگری به خاطر رنگ پوست یا پیشینه دینی اش، زاده نمی شود.» این پیام بیش از 1,1 میلیون مرتبه بازنشر و حدود 2,9 میلیون مرتبه «پسند» شده است تا به محبوب ترین توئیت تاریخ این رسانه تبدیل شود.

2- سلفی «دی جنرس» با حضور ستارگان مطرحی همچون بردلی کوپر، جنیفر لارنس، جولیا رابرتس، مریل استریپ، کوین اسپیسی، آنجلینا جولی، لوپیتا نیونگو و چنینگ تیتوم در مراسم اسکار 2014 تاریخ ساز شد. «موریس لوی» یک ناشر آثار تبلیغی با ارزش گذاری عکس سلفی «الن دی جنرس» در مراسم اسکار، قیمت آن را بین 800 میلیون تا یک میلیارد دلار تخمین زد. گروه ناشران لوی یک شرکت فرانسوی است که در حوزه جهانی تبلیغات فعالیت دارد. این شرکت از بزرگ ترین تبلیغ کنندگان محصولات کره ای سامسونگ است. به گفته لوی عکس سلفی «دی جنرس» در اسکار بیش از 37 میلیون بازدید کننده در توئیتر گرفت که در نهایت باعث شد بیش از 43 میلیون نفر برای بررسی اسنپ شات و عکاسی دوربین های موبایل سامسونگ به سایت اختصاصی آن مراجعه کنند. آلن دی جنرس، مجری هشتاد و ششمین دوره مراسم اسکار، صبح مراسم برنامه زنده اش را  روی آنتن برد و از قدرت توئیتر اظهار شگفتی کرد.

3- یکی از توئیت های سیاسی دیگری که در جمع توئیت های پرطرفدار تاریخ قرار گرفته است به یک اتفاقی سیاسی بازمی گردد؛ اتفاقی که نه در آمریکا و نه اروپا که در قلب آسیا و در اندونزی رخ داد و نشان دهنده قدرت جهانی و همه گیر بودن این شبکه اجتماعی بود. دنی جنوار علی، تحلیلگری سیاسی در اندونزی بود که توئیت او به عنوان یکی از طرفداران رئیس جمهوری بیش از 2,5 میلیون بازدید داشت. جوکو ویدودو در سال 2014 از توئیتر بهره برد تا تبدیل به هفتمین رئیس جمهوری این کشور شود. او 53 درصد آرا را به دست آورد و در برابر رقیبش که یک ژنرال ارتش بود به برتری رسید. اعلام نتایج این انتخابات ساده نبود و دوهفته پس از شمارش آرا در نهایت نتایج نهایی اعلام شد. در طول این دو هفته استفاده طرفداران رئیس جمهوری از توئیتر مانع بسیاری از اتفاقات ناخوشایند سیاسی در این کشور شد.

4- توئیت های بسیاری حاوی اخبار جعلی، دروغ و کلاهبرداری هستند. این توئیت ها از جهل مردم سوءاستفاده می کنند اما کم پیش می آید که خیلی محبوب شوند و بازدیدهای زیادی را به خود جلب کنند. این توئیت اما جزء اولین توئیت های جعلی در نوع خود بود. توئیتی با این محتوا: «شرکت تولید غذای سگ به ازای هر بار بازنشر این توئیت یک کاسه غذا به سگ های ولگرد می دهد.» حاصل این جعل هوشمندانه، تبلیغی گسترده برای این شرکت بود.
 
منبع: دیپلماسی ایرانی
نظرات بینندگان