arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

وزیر پیشنهادی ارشاد: من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه‌ای خود را در کف دست گرفتم؛ خدایا یاری‌ام کن تا پاسدار پیمان رئیس‌جمهور منتخب باشم

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود در چهارراه تاریخی فرهنگ قرار گرفته و مفاخر فرهنگی زیادی را به جهان عرضه کرده و نقش مهمی در تبادلات فرهنگی جهان دارد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود در چهارراه تاریخی فرهنگ قرار گرفته و مفاخر فرهنگی زیادی را به جهان عرضه کرده و نقش مهمی در تبادلات فرهنگی جهان دارد

به گزارش «انتخاب»، سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت:‌ از مخالفان و موافقان خودم در مجلس سپاسگزارم که باب گفت‌وگو را به عنوان تنها راه پیش‌برد برنامه‌های فرهنگی مطرح کردند.

او ادامه داد: همچنین از حسن اعتماد رئیس‌جمهور برای معرفی اینجانب به ملت به عنوان خادم فرهنگ سپاسگزارم و از تلاش‌های جناب آقای جنتی و صالحی امیری در دولت یازدهم و فعالیت‌های آنها در حوزه فرهنگ بسیار سپاسگزارم.

صالحی با اشاره به اینکه امروز به عنوان نماینده مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس حاضر شده است، گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود در چهارراه تاریخی فرهنگ قرار گرفته و مفاخر فرهنگی زیادی را به جهان عرضه کرده و نقش مهمی در تبادلات فرهنگی جهان دارد و ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ است و سهم زیادی در تلطیف و شاعرانه شدن جهان داشته است.

او با اشاره به ویژگی‌های جامعه ایرانی و فرهنگ ایرانی گفت: دین‌مداری و توحیدگرایی هزاران سال است که در این سرزمین وجود داشته و ورود اسلام به این خاک، شعله دین‌مداری را پرفروغ کرده است. از طرف دیگر مهر اهل بیت (ع) نیز بر جان و خاک مردم این سرزمین نقش بسته است و تار و پود ایران با مهر اهل بیت گره خورده است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گوهر ایران و فرهنگ و هنر و ادب ایران با دین‌مداری، توحیدی و مهر اهل بیت گره خورده و همه اقوام و گروه‌ها نیز با این مساله پیوند دارند.

صالحی ادامه داد: باید هر برنامه‌ای که در کشور در حوزه فرهنگ اجرا می‌شود؛ سه اصل دین‌مداری توحیدی، مهر اهل بیت(ع) و توجه به فرهنگ اقوام و قومیت‌های ایرانی را در خود داشته با شد و با آن ارتباط برقرار کند والا ابتر و معلق و ناکارآمد می‌ماند.

او ادامه داد: برنامه فرهنگی دولت دوازدهم نیز با سه اصل گفته شده ارتباط دارد و همزمان با شرایط معاصر جهان با آینده‌نگری همسو و هماهنگ است.

صالحی با اشاره به برنامه‌های دولت یازدهم گفت: گسترش اعتمادسازی میان اصحاب فرهنگ و هنر، افزایش کمی و کیفی محصولات و بهبود اقتصاد هنر تقویت نهادهای صنفی و شفافیت در حمایت‌ها از جمله برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه فرهنگ بود.

سید عباس صالحی با اشاره به شیوه مدیریت خود به چند مرحله اشاره کرد و گفت: ابتدا اعتقاد عمیق من به چهار اصل اساسی نظام اسلامی، انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق است. این چهار اصل مبنای مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. مورد دوم شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا است. دیگر دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم گذشته است. اینجانب معتقد به مشارکت جمعی گفت‌وگو محور با اصحاب فرهنگ و هنر هستم.

صالحی ادامه داد: مورد سوم واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت نهادهای صنفی است. همانطور که نمایندگان موافق اعلام کردند، من در دوره چهارساله معاونت فرهنگی با نگاه جدی این مسیر را طی کردم و معتقدم حوزه فرهنگ حوزه فعالیت‌های عمومی اهالی فرهنگ در بخش‌های خصوصی و صنفی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته چهارم را تمرکززدایی جغرافیایی خواند و گفت: معتقدم خلاقیت ایرانی در همه ایران با همه اقوام و مذاهب و ادیان و سلیقه‌ها است. در سیاست‌گذاری و اجرا در پهنه فرهنگ ایران همه ۸۰ میلیون را مدنظر قرار خواهیم داد. همانطور که در معاونت فرهنگی در سال ۹۵ حدود ۶۵ درصد منابع در استان‌ها مصروف شد.

صالحی ادامه داد: در حوزه برنامه‌ها اشاره‌ای به این نکته داشتم که برنامه‌های من برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متکی بر اسناد بالادستی است. همچون برنامه فرهنگی دولت‌و برنامه ششم توسعه. شاید حجم برنامه‌ها که قرار بود در ۱۶ صفحه ارائه شود، موجب شده همه حوزه‌ها به وضوح دیده نشود اما باید بگویم تمام اسناد بالادستی به مطالعه دقیق قرار گرفته است.

او همچنین با اشاره به اینکه برنامه‌های او سه هدف اصلی را دنبال می‌کند، گفت: این سه هدف باید هفت عرصه هنر و ادبیات مناسبات اقوام، صنایع فرهنگی، معرفی فرهنگی، مناسبات ادیان و مذاهب و موارد دیگر را دنبال کند. همچنین با بررسی چالش‌های فراوان و فرصت‌های پیش‌روی فرهنگ و هنر به ۱۴ مسئله رسیدیم که آنها را به ۴۶ برنامه تبدیل کردیم.

صالحی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشت حوزه کاری دارد که من از نمایندگان محترم توقع دارم به این تنوع کاری با دقت توجه کنند. حوزه اول حوزه دین شامل قرآن، عترت، حج و زیارت و اوقاف است. حوزه دوم حوزه فرهنگی و شامل اهل قلم، نشر کتاب، ادبیات، کتابخانه‌ها و نشر و چاپ است.  حوزه سوم حوزه هنر است که شامل تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی است. حوزه چهارم سینما، حوزه پنجم رسانه و حوزه‌های دیگر شامل محتوای فضای مجازی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری خارج از کشور و آموزش‌ها و پژوهش‌های فرهنگی می‌شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در این حوزه هشت‌گانه، در بخشی مدعی تخصص و در بخشی آشنایی نه چندان اندکی دارم. در حوزه هنر من تعلق‌خاطر و انس وجودی به این حوزه دارم و ارتباط کاری‌ام نه تنها با هنر کم نبوده بلکه چند دهه با اهالی هنر مانوس بوده‌ام.

سیدعباس صالحی ادامه داد: تلاش می‌کنم اهالی هنر مثل اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند. در برنامه ۴۶گانه خود چند بسته برنامه مختلف برای حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنر معرفی کردم. برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با رویکرد اقتصاد مقاومتی برنامه داریم. معتقدم فرهنگ هم حلقه ورود اقتصاد مقاومتی و هم یک بستر برای پیشبرد آن است. اگر اصول مرتبط با اقتصاد مقاومتی از توجه به نهادهای دانش‌بنیان، درون‌زایی و غیره است، این اصول در فرهنگ و هنر راحت‌تر و سریع‌تر و با هزینه کمتر میسر می‌شود.

او ادامه داد: برنامه‌ام برای بهبود کسب و کار حوزه فرهنگ و هنر در سه شاخصه مانع زدایی، تمرکززدایی دولتی و جغرافیایی استوار است و همچنین تاکید و تصحیح قانونی بر خلاقیت‌های فرهنگی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح بیشتر برنامه‌های خود بیان کرد: در بحث زیرساخت‌ها نیز برنامه‌های متعددی داریم؛ از تصویب بنگا‌ه‌های مالی و اعتباری در حوزه فرهنگی، افزایش سرانه فرهنگی با عنوان قدرت‌سازان، توسعه‌ کشور و توجه به زیرساخت‌های تولید و عرضه محصولات فرهنگی. در نظر داریم با برقراری ارتباط خوب میان وزراتخانه‌های ارشاد و ارتباطات مسیر را برای محصولات فرهنگی دیجیتال و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه مجازی هموار کنیم.

صالحی اضافه کرد: همچنین توجه به افزایش حوزه‌های فرهنگی و هنری از معافیت‌های مالیاتی، پوشش مناسب اصحاب فرهنگ و هنر برای برخورداری از حقوق مرتبط با خود از دیگر برنامه‌های ما برای حوزه‌های فرهنگ و هنر است. معتقدم هویت‌گرایی ایرانی – اسلامی با برقراری عدالت فرهنگی و بسترسازی مناسب برای تمامی حوزه‌ها و شهرهای مختلف میسر می‌شود. زبان آداب و رسوم و فرهنگ مختلف قومیت‌های گوناگون ایرانی یک فرصت است که ایران ما را رنگین کمانی زیبا کرده که به اتکا به آن می‌توانیم فرهنگ‌مان را غنی‌تر کنیم. در این مسیر در عین توجه به کثرت و وحدت باید تمامی قومیت‌ها و زبان‌ها سهم خودشان را در این تنوع فرهنگی داشته باشند و همین مساله است که اقتدار فرهنگی ما را افزون می‌کنند.

او درباره برنامه‌هایش در حوزه حقوق و مالکیت فکری نیز گفت: تاکید بر حقوق مالکیت فکری و معنوی کسانی که آثار فرهنگی هنری تولید می‌کنند در زیرمجموعه حقوق شهروندی اهالی فرهنگ و هنر قرار می‌گیرند. صیانت از مالکیت فکری و معنوی اهالی فرهنگ و هنر و همچنین برخورد سریع و قاطع با نقض‌کنندگان این حق از جمله برنامه‌های ما است. البته در کنار الحاق و پیوستن به کنوانسیون‌های مالکیت فکری را با توجه به چارچوب‌ها و محدودیت‌های خودمان مدنظر داریم.

سیدعباس صالحی با اشاره به لزوم اهمیت به دیپلماسی فرهنگی گفت: باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست بلکه فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است و آنچه می‌رود نفت است و آنچه می‌ماند فرهنگ است.

او ادامه داد: فرهنگ ثروت اساسی برای ایران است و جامعه‌ای دارای امنیت، اقتصاد و پویا  است که فرهنگ پویا داشته باشد و امنیت پویای جامعه در ارتباط اصحاب فرهنگ و هنر با حاکمیت و نقش پررنگ آنها در دیپلماسی است. لذا ما باید این نقش را زیاد کنیم و ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

صالحی ادامه داد: باید به سمت گفت‌وگو و گسترش آن و همچنین مشارکت بیشتر حرکت کنیم؛ زیرا از الزامات اصلی گسترش دیپلماسی فرهنگی بالا بردن گفت‌وگو است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با  اشاره به برنامه‌های خود به الزامات اجرای این برنامه‌ها  اشاره کرد و افزود: الزام اول ارتقای مالی و انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد است و نمی‌شود با بودجه حداقلی انتظار حداکثری داشت. دوم باید از افکار و اندیشه‌های مختلف و فکرهای دیگر استفاده کرد و آنها را به هم نزدیک کرد اما جلوی مداخلات غیرمسئولانه و غیر رسمی را باید گرفت.

صالحی ادامه داد: قاطعانه باید جلوی مداخلات دستگاه‌های غیرمرتبط را گرفت؛ زیرا این مداخلات فقط به اعتبار و اقتدار وزارت ارشاد ضربه نمی‌زند بلکه اقتدار و اعتبار کل نظام و حاکمیت را خدشه‌دار می‌کند. همچنین باید نقش حاکمیتی وزارت ارشاد ارتقاء پیدا کند زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه فرهنگ است و همه مسئولان و افراد باید به این الزام احترام بگذارند و حوزه اختیارات نیز باید افزایش پیدا کند.

او ادامه داد:‌راه رسیدن به این اعتماد گفت‌وگوی اهالی فرهنگ و هنر با خود و سیاسیون و اصحاب امنیت است. باید در این گفت‌وگوها طرفین دغدغه‌های خود را بگویند تا راه‌حل‌های رویکردی و ساختاری بیان شود. باید مشارکت دستگاه‌های فرهنگی دیگر و همکاری آنها با ارشاد افزایش پیدا کند؛ زیرا ارشاد به تنهایی نمی‌تواند در حوزه فرهنگ گام بردارد. هرچند کانون مرکزی این مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد ا سلامی است.

صالحی در پایان گفت: من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه‌ای خود را در کف دست گرفتم تا سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقاء فرهنگ و هنر داشته باشم. خدایا یار‌ی‌ام کن تا نگرانی‌های فرهنگی و دغدغه‌های هنری مقام معظم رهبری را مرتفع کنم. خدایا یاری‌ام کن تا پاسدار پیمان رئیس‌جمهور منتخب در حوزه فرهنگ باشم و در تحکیم حقوق فرهنگی موفق عمل کنم. خدایا یاری‌ام و از تو می‌خواهم دغدغه مراجع عظام را در نظر بگیرم و برای این دغدغه‌ها چاره‌ای بیندیشم. خدایا از تو می‌خواهم توانایی بدهی تا خواسته‌های به حق اصحاب فرهنگ و هنر را تامین کنیم و خدمت به آنها را به عنوان توشه دنیا و آخرت برای خود قرار بدهم.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان