arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۳ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

ترامپ با برچیدن نمادهای دوران برده داری در امریکا مخالفت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که به دلیل دفاع از گروه های نژادپرست مورد انتقاد است، امروز (پنجشنبه) تلاش برای برچیدن مجسمه های نماد دوران برده داری در این کشور را «احمقانه» خواند.

به گزارش انتخاب به نقل از نیویورک تایمز، ترامپ در حساب توئیتری اش نوشت: غم انگیز است که می بینیم با برچیدن بناهای یادبود و مجسمه های زیبای ما ، تاریخ و فرهنگ کشور بزرگ ما از هم گسسته می شود.
 
وی در توئیت دیگری افزود: نمی توان تاریخ را عوض کرد. اما می توان از آن درس گرفت. رابرت لی، استون وال جکسون – نفر بعدی کیست، واشنگتن، جفرسون؟ خیلی احمقانه است!
ترامپ همچنین نوشت: جای زیبایی ای که از شهرها، شهرستان ها و پارک های ما حذف می شود، خالی خواهد بود و هرگز نمی توان جایش را به درستی پرکرد.
 
مقامات شماری از ایالت ها خواستار برچیدن نمادها و بناهای یادبود دوران «ایالات موتلفه آمریکا» شده اند. این ایالات متشکل از یازده ایالت جنوبی بودند که در دوران جنگ های داخلی آمریکا خواهان ابقای برده داری بودند.
 
افرادی که ترامپ در توئیت های خود از آنها نام برده است، عمدتا متعلق به ایالت های جنوبی بودند.
 
در ناآرامی‌های روز شنبه گذشته در جریان یک تظاهرات نژادپرستانه در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینا، یک نفر کشته شد و 19 تن زخمی شدند.
 
رئیس جمهوری آمریکا اگرچه برای قربانیان این حادثه پیام تسلیت فرستاد، اما در تقبیح آن و به ویژه محکوم کردن گروه های راست گرای افراطی و نژادپرست، قاطعانه عمل نکرد و این موضوع انتقادها و واکنش های بسیاری را در پی داشت.
 
خشونت‌ها در ویرجینیا زمانی آغاز شد که گروهی برای تظاهرات در مخالفت با برچیده شدن یک مجسمه از پارکی در این شهر اجتماع کردند.
 
این مجسمه مربوط به «رابرت ای. لی» از فرماندهان ارتش ویرجینیا در قرن نوزدهم بود که به عنوان یکی از حامیان برده داری شناخته می‌شود.
 
در این تظاهرات یک خودرو ناگهان به میان جمعیت راند که در این حادثه یک نفر کشته و تعداد زیادی دیگر زخمی شدند.
 
در پی این حادثه، درخواست ها برای برچیدن نمادهای دوران برده داری افزایش یافته است. یک نماینده حزب دموکرات در مجلس نمایندگان اعلام کرده است که لایحه ای برای برکناری این نمادها و مجسمه ها تدوین خواهد کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان