arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

درد قفسه سینه نشانه کدام بیماری است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که درست وسط یک جلسه کاری یا هنگام پیادهروی و خرید و گاهی هم حین خواب دردی کشنده و نفسبُر تمام وجودتان را دربر بگیرد تا جایی که حتی نفس کشیدن را برایتان غیرممکن کند.

به گزارش انتخاب به نقل از میزان، این لحظه است که بلافاصله خطر سکته یا حمله قلبی از ذهنتان میگذرد و همینجاست که در یک لحظه همه ناپرهیزیها و اشتباهات سبک زندگیتان جلوی چشمتان ردیف میشود. ولی باید گفت نگران نباشید چون درد قفسه سینه از نمونه دردهای شایع و همگانی در دنیاست که سالانه تعداد زیادی را روانه اورژانس میکند.

 ترس از سکتههای ناگهانی قلب و مرگ است که باعث میشود با بروز چنین دردهایی به سرعت به اورژانس و بیمارستان مراجعه شود. البته تعداد زیادی از مراجعات با درد در ناحیه قفسه سینه، منشایی غیر از قلب و سیستم عروقی دارد. این مطلب راهنمای کاملی است از انواع دردهای قفسه سینه، علل و عوامل ایجاد و اهمیت هر کدام از آنها. قبل از درگیری با این درد، یکبار با دقت بخوانید.

درد قفسه سینه و علل آن

علل ناراحتی و درد در قفسه سینه شامل اختلالات و بیماری‌هایی است که دیواره قفسه سینه را گرفتار می‌کند، شایع‌ترین علل درد در این ناحیه شامل بیماری‌های قلبی، ریوی، گوارشی، عروقی، عضلانی-اسکلتی، عفونی، اختلالات عاطفی و روانی و بدخیمی‌های دیگر می‌شود.

بیماری‌های ریوی‌

مواردی که به ریه‌ها و پرده جنب (پرده نازک بین جدار قفسه سینه و پوشاننده ریه‌ها)‌ آسیب می‌رساند از دلایل بروز ناراحتی در قفسه سینه هستند. به‌عنوان مثال عفونت‌های دستگاه تنفسی به علت ویروس‌ها، باکتری‌ها یا عوامل دیگر. غالبا این‌گونه دردها به‌صورت یک‌طرفه و موضعی، همراه با علائمی مانند تنگی نفس، سرفه، تب و صداهای غیرعادی تنفسی است. پارگی ناگهانی کیسه‌های هوایی و ایجاد هوا در قفسه سینه به‌صورت غیرطبیعی نیز موجب بروز دردهای ناگهانی در طرف درگیر قفسه سینه شده که تنگی نفس را نیز به‌دنبال دارد. این درد معمولا به علت ضربه به قفسه سینه، عفونت‌ها، سرفه یا عطسه شدید ناگهانی و... ایجاد می‌شود.

بیماری‌های گوارشی‌

یکی دیگر از علت‌های بروز احساس ناراحتی در قفسه سینه، بیماری‌ها و اختلالات گوارشی است. این اختلالات شامل بازگشت اسید معده به مری و ترش کردن، اختلالات عضلات حرکتی مری، زخم‌های معده و اثنی‌عشر، بیماری‌های کیسه صفرا و مجاری صفراوی همانند سنگ کیسه صفراست. برگشت اسید معمولا باعث درد و سوزشی عمیق در ناحیه زیر جناغ سینه و قسمت بالای شکم می‌شود. معمولا افراد در دو حالت درازکش یا هنگامی که معده خالی از غذاست از این درد ابراز ناراحتی می‌کنند.

این درد با مصرف بعضی غذاها یا داروهایی مانند آسپیرین تشدید می‌شود. اختلالات عضلانی مری به صورت گرفتگی عضلات حرکتی آن، آسیب به جدار مری به واسطه خورده شدن مواد سوزاننده، تهوع‌های شدید و مکرر یا عوامل فشاردهنده خارجی موجب بروز دردهای پشت جناغ سینه شده که با فعالیت‌های فیزیکی هیچ ارتباطی ندارد.

بیماری‌های عضلانی-اسکلتی‌

بیماری‌های مختلفی که بافت عضلانی و اسکلتی را در ناحیه قفسه سینه و اطراف آن درگیر می‌کنند موجب بروز درد و ناراحتی در قفسه سینه می‌شوند.

 درد قفسه سینه نشانه کدام بیماری است؟

بیماری‌های عفونی

بیماری‌هایی مانند زونا، التهاب غضروف‌های دنده‌ای به‌دلیل ضربه و عوامل عفونی، بیماری‌های ستون فقرات گردنی و پشتی همانند دیسک مهره‌های گردن و آرتروز شانه و مهره‌های ستون فقرات و پوکی استخوان در این نواحی موجب بروز دردهایی در این ناحیه شده که معمولا با حرکت یا فشار موضعی تشدید می‌شوند.

اختلالات عاطفی‌

بیماری‌ها یا اختلالات روانی و عاطفی ‌مانند (افسردگی، اضطراب، ترس و...) موجب درد در ناحیه قفسه سینه می‌شوند. 10درصد افرادی که به واسطه درد قفسه سینه به پزشک مراجعه می‌کنند از مبتلایان به اختلالات روانی عاطفی هستند.

شناسایی دردهای قلبی

فرض کنید که در حال قدم زدن یا ورزش کردن هستید و ناگهان فشار، گرفتگی یا تنگی درست در پشت جناغ یا کمی به طرف چپ آن احساس می‌کنید که احتمالا به دست، پشت، گردن یا آرواره کشیده می‌شود. فورا می‌نشینید و ناراحتی ظرف ۵ تا ۱۵دقیقه فروکش می‌کند. آیا دچار حمله قلبی شده‌اید؟ بیشتر امکان دارد که گرفتار چیزی شده باشید که پزشکان آن را آنژین صدری می‌نامند (ولی اگر شما این درد را پیدا کردید، آن را آنژین صدری ندانید و برای تشخیص واقعی به پزشک مراجعه کنید). در آنژین صدری چربی در درون رگ‌های اکلیلی قلبی رسوب و مجرای آنها را تنگ کرده و با کاهش جریان خون به ماهیچه ‌قلب، نیاز اکسیژن آن برطرف نمی‌شود.


آنژین صدری اصولا هنگام فعالیت یا لحظات هیجان روی می‌دهد که قلب کار بیشتری دارد و نیاز آن به‌ خون غنی از اکسیژن بیشتر است. این درد پیامی از قلب برای اعلام احتیاج به اکسیژن است، درست مثل درد ماهیچه ساق پا وقتی دچار گرفتگی می‌شود.

انواع دیگر درد قفسه سینه

تشخیص و ایجاد تفاوت میان درد قفسه سینه ناشی از بیماری‌های قلبی یا درد قفسه سینه ناشی از سایر بیماری‌ها، ممکن است سخت باشد. اما دردی که منشا غیرقلبی دارد، یکی از خصوصیات زیر را با خود به همراه خواهد داشت:

    احساس برگشت غذا به داخل دهان به همراه درد قفسه سینه

    دردی که با تغییر موقعیت بدن بهتر یا بدتر می‌شود

    دردی که با تنفس عمیق شدت پیدا می‌کند

    دردی که با فشار دست روی سینه بدتر می‌شود

درمان درد قفسه سینه

برای این دردهای ناگهانی و بسته به‌دلیل ایجاد آن راه‌های دارویی وجود دارد که بهتر است زیرنظر متخصص اجرا شود.

این نوع داروها از جمله نیترات‌ها که به شکل قرص‌های زیرزبانی هستند با افزایش خون‌رسانی به قلب باعث بهبود درد قفسه سینه می‌شوند. برخی داروهای ضدفشار خون نیز با گشاد کردن عروق قلبی، خون وارد شده به قلب را افزایش داده و درد قلب کاهش می‌یابد.

اگر پزشک به این تشخیص برسد که منشا درد از قلب است، برای شما احتمالا آسپیرین تجویز می‌کند.

اگر درد قلب ناشی از حمله قلبی باشد، پزشک  به منظور حل کردن لخته، دارویی برای شما تجویز خواهد کرد که عملکرد آن سبب حل کردن لخته داخل رگ است.

اگر درد قفسه سینه به علت برگشت غدا به مری باشد، پزشک از داروهای کاهش دهنده اسید معده استفاده خواهد کرد.

اگر شما دچار درد قفسه سینه به همراه حملات عصبی باشید، پزشک به منظور بهبود این دردها از داروهای ضدافسردگی خفیف استفاده می‌کند.

اگر منشا درد قفسه سینه، گرفتگی عروق تغذیه‌کننده قلب باشد، پزشک به‌وسیله بالون یا قرار دادن یک داربست فلزی به‌نام استنت، رگ را باز کرده و پس از آن درد قفسه سینه بهبود پیدا می‌کند.
نظرات بینندگان