arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

الجزیره : بهبود روابط ایران و عربستان به نفع هر دو طرف است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه الجزیره با بررسی روابط فعلی میان ایران و عربستان گزارش داد:‌ هرگونه کاهش تنش در روابط تهران – ریاض می‌تواند برای هر دو طرف منفعت به همراه داشته باشد و به شکلی مثبت بر قیمت نفت تاثیر بگذارد.

به گزارش انتخاب، به نقل از شبکه خبری الجزیره ،در حالی گزارش‌ها درباره میانجیگری عراق میان ایران و عربستان سعودی در حالی مطرح شده است که ریاض سومین سال یک جنگ پرهزینه و غیرقابل کنترل را در کشور هم مرزش یمن هدایت می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند کاهش تنش‌های عربستان با رقیب قدیمیش  ایران می‌تواند فشار اقتصادی و سیاسی را از روی هر دو طرف کاهش دهد. روابط میان ایران و عربستان مدت هاست که دچار تنش شده است اما گستردگی ناآرامی‌ها در کشورهای همسایه احتمالا سبب شده است که این کشورها به این نتیجه رسیده باشند که بهبود روابط به نفع هر دو طرف است.

محجوب زوایری ، یک استاد دانشگاه قطر در رشته تاریخ معاصر خاورمیانه گفت:‌ یک معمای سیاسی غیرقابل حل در جایی که عربستان در آن یک نقش در سوریه و یمن ایفا می‌کند، وجود دارد. به علاوه این‌که تولید نفت هم یک عامل است.

وی درادامه به الجزیره گفت:‌ هر دو کشور تولید کنندگان مهم نفت هستند و هرگونه کاهش تنش میان آن‌ها می‌تواند تاثیری مثبت بر قیمت نفت داشته باشد.

گزارش ها حاکی از آن است که ولیعهد عربستان خواستار وساطت عراق میان تهران و ریاض شده است. همچنین یک سری ایمیل منتشر شده میان سفیر امارات در آمریکا و یک مشاورپیشین آمریکایی نشان می‌دهد که بن سلمان ، در گفت و گو با مقامات پیشین آمریکا از تمایلش برای خروج از جنگ یمن سخن گفته و نشان داده است که مخالفتی با بهبود روابط تهران – واشنگتن ندارد.

به گزارش الجزیره عربستان و ایران از کاهش تنش ها در روابط شان نفع خواهند برد، روابطی که به ویژه در ژانویه 2016 پس از قطع روابط ریاض باتهران به دلیل تجمع معترضان ایرانی در مقابل سفارت عربستان در تهران در بدترین حالت خود قرار گرفت.

هر چند زمان پیشنهاد این میانجیگری به دلایلی مختلفی عجیب است . این پیشنهاد تنها چند هفته پس از آنکه عربستان به بهانه حمایت دوحه از تروریست ها و روابطش با ایران محاصره ای را علیه قطر رهبری کرد.

چگونه ممکن است زمانی که یکی از اصلیترین درخواست های عربستان از نظر قطع روابطش با ایران است ، از کشوری دیگر بخواهد که میان تهران و ریاض میانجیگری کند.

زوایری معتقد است که ظاهرا عربستان میان مسائل امنیتی در منطقه خلیج فارس و ایده یکی میانجیگری سیاسی با ایران تفاوت قائل شده است اما اگر دو کشور تصمیم به بهبود روابط بگیرند ، مشخص خواهد شد که اختلافات این دو کشور تنها سیاسی است و هیچ ارتباطی با مذهب ندارد.
نظرات بینندگان