arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

مالکی: پذیرش همه‌پرسی منطقه کردستان منوط به تأیید قانون اساسی عراق است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس ائتلاف دولت قانون عراق بعد از دیدار با هیأت عالی همه‌پرسی منطقه کردستان گفت که پذیرش همه‌پرسی استقلال این منطقه نیازمند تأیید قانون اساسی عراق است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، هیأت عالی همه‌پرسی منطقه کردستان عراق در سومین روز متوالی حضور در بغداد، با نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

مالکی بعد از این دیدار در جمع اصحاب رسانه گفت: «پذیرش همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان عراق منوط به تأیید و حمایت قانون اساسی است».

وی ادامه داد: «براساس مشارکتی که بین اقوام عراقی وجود دارد، همه‌پرسی، غیر همه‌پرسی و همه آنچه برادران کرد ما به دنبال آن هستند، نیاز به تأیید قانون اساسی عراق دارد».

به گزارش شبکه رودآو، رئیس ائتلاف دولت قانون تأکید کرد: «اگر قانون اساسی تأیید کرد، تحرکات کردها مقبول است در غیر این صورت، چه‌بسا این گونه اقدامات، هم برای آن‌ها و  هم عراق مشکلاتی ایجاد کند».

هیأت عالی همه‌پرسی متشکل از احزاب سیاسی کرد عراق روز دوشنبه این هفته برای گفت‌وگو در مورد همه‌پرسی احتمالی استقلال منطقه کردستان عراق با مقامات ارشد این کشور از جمله حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و سایر مقامات خارجی وارد بغداد شده است.

این هیأت با سفرای ایران، ترکیه و آمریکا و رئیس جمهوری و نخست وزیری عراق دیدار و گفت‌وگو کرده است.

احزاب سیاسی کرد منطقه کردستان عراق آذرماه بر سر برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه از عراق در تاریخ 25 سپتامبر (سوم مهر) به توافق رسیدند.

دولت مرکزی عراق برگزاری این همه‌پرسی را مغایر قانون اساسی این کشور می‌داند و بارها با آن مخالفت کرده است.

با این حال احزاب سیاسی و مقامات ارشد منطقه کردستان عراق با سفر به فلسطین اشغالی دست به دامن رژیم صهیونیستی شده و از مقامات این رژیم خواسته‌اند از این همه‌پرسی حمایت کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جمله افراد معدودی است که از همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق استقبال کرده است
نظرات بینندگان