arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات؛

مطهری: علوی مرد این میدان نیست / او نباید اهل رودربایستی باشد / علوی: طوری سخن می گویید که گویا کسی به اختیارات قانونی ما دستبرد زده / وزارت اطلاعات بر پایه حلال و حرام اقدام می‌کند

نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت که علوی مرد این میدان نبود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت که علوی مرد این میدان نبود.

به گزارش انتخاب، علی مطهری صبح امروز در صحن علنی مجلس و در مخالفت با حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات، بیشتر ناشی از نقص ساختاری در حوزه اطلاعاتی کشور است یعنی در این حوزه نقصی داریم که موجب کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی شده است.

تداخل مسئولیت‌های نهادهای اطلاعاتی موجب پاسخگو نشدن وزیر اطلاعات شده است

او با بیان اینکه این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است، اظهار داشت: این نقص، تداخل مسئولیت‌ها و وظایف نهادهای اطلاعاتی مختلف با یکدیگر است که موجب پاسخگو نشدن در برخی امور شده است. پس ما نیازمند وزیری هستیم که این نقص را برطرف کند و به سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حیطه فعالیت‌های وزارت اطلاعات را ندهد.

قانون مبتنی بر تمرکز همه نهادهای اطلاعاتی فعالیت‌هایشان باید در وزارت اطلاعات است

نماینده مردم تهران با اشاره به اساسنامه وزارت اطلاعات و قانون تصویب شده درخصوص نهادهای اطلاعاتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۷۴ تصریح کرد: قانون وزارت اطلاعات و قانون مجمع تشخیص مصلحت مبتنی بر تمرکز همه فعالیت‌های اطلاعاتی کشور است تا از تداخل فعالیت‌های اطلاعاتی با یکدیگر جلوگیری شود و بر آن اساس، همه دستگاه‌ها باید نهادهای اطلاعاتی فعالیت‌هایشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز شود.

نهاد غیرپاسخگو در جمهوری اسلامی نداریم

او با قرائت حدیثی از امام علی (ع) مبنی بر داشتن حقوق مردم و حاکمان بر یکدیگر و پاسخگو بودن حاکمان بر مردم ابراز داشت: ما در جمهوری اسلامی ایران نهاد غیرپاسخگو نداریم و حتی رهبری نیز در مقابل مجلس خبرگان و مردم پاسخ است.

وزیر اطلاعات نمی‌تواند به بسیاری از موضوعات و سوالات ما پاسخ دهد

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه مشکل مجلس با وزیر اطلاعات این است که وزیر اطلاعات نمی‌تواند به بسیاری از موضوعات و سوالات ما پاسخ دهد، عنوان کرد: وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی که در نزدیکی نوروز ۹۶ سوال کردیم، ایشان گفتند که این بازداشت توسط نهادهای دیگری صورت گرفته و من نیز معترض این مسئله هستم. درباره بازداشت روزنامه‌نگاران و دانشجویان سوال می‌کنیم می‌گویند آن مسئله از حیطه من خارج است؛ پس مجلس نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند.

وضعیت کنونی تداخل اطلاعاتی قابل داوم نیست

مطهری با بیان اینکه این وضع قابل دوام نیست و باید راه حلی پیدا شود، یادآور شد: وزیر اطلاعات باید این راه حل را با کمک مسئولان کشور پیدا کند به گونه‌ای که وزارت اطلاعات بتواند محور فعالیت‌های اطلاعاتی باشد. تکیلف ما باید با وزارت اطلاعات مشخصص باشد و وزیر حیطه کاری خود را مشخص کند و وزیر نگوید این مسائل از حیطه فعالیت‌های من خارج است.

او ادامه داد: به بهانه در حیطه فعالیت من نبودن، بهانه حقوق بشری به خارج داده می‌شود و آنها از این بهانه سواستفاده می‌کنند. در واقع، سوال من فراتر از آقای علوی است و آن، حل یک معضل سیاسی امنیتی است که به کشور آسیب‌هایی وارد کرده است.

نایب رئیس دوم مجلس با تاکید بر اینکه ما تلاش آقای علوی برای تغییر نگاه مدیران وزارت اطلاعات به مقوله حفظ نظام و رعایت حقوق ملت را درک می‌کنم، بیان کرد: این تداخل کافی نیست بلکه باید وزیر اطلاعات به این وضع پایان دهد و در همه مسائل امنیتی و اطلاعاتی پاسخگو باشد. این مسئله نیازمند صلابت و شجاعت دارد. کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و امر خدا را بر پا دارد که اهل رودربایستی نباشد. آقای علوی مرد این میدان نبود.
 
 وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات با حضور در صحن علنی مجلس به تشریح برنامه‌های خود و دفاع از آن پرداخت.

حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات برای دولت دوازدهم با بیان اینکه شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی و شهید وزارت اطلاعات حسن عشوری را تسلیت عرض می‌کنم گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که اجازه دادند این سرباز، دوباره سربازی کند. از لطف ریاست محترم جمهور بسیار سپاسگزارم که اجازه توفیق خدمت دوباره را به بنده دادند.

وزارت اطلاعات نیروهای مومن، متعهد و فداکار دارد

او ادامه داد: از شما نمایندگان ملت که به گفته امام عصاره مردم هستید تشکر می‌کنم. امروز وزارت اطلاعات در عرصه‌های سیاسی نیروهای مومن، متعهد،‌ فداکار و در یک کلمه ولایتمدار و دلسوز دارد که امنیت کشور را تامین میکند.

حفظ استقلال وزارت اطلاعات را دنبال کرده‌ایم

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: در مدت چهار سال گذشته اهتمام به حفظ استقلال وزارت اطلاعات و عدم وابستگی جناحی این وزارتخانه با توجه به اهداف خویش راهبردها را به کار بسته در این مدت تلاش کردیم که همکاری یکپارچه و مردم پایه صورت بگیرد.

تلاش وزارت اطلاعات بر تقویت آموزشی نیروهای خود

علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات سعی کرد که براساس دانش پایه و با تقویت علمی کارکنان خود در جهت هر چه بهبود این وزارتخانه گام بردارد، اظهار داشت: امروز چندین هزار نفر از وزارت اطلاعات در تحصیلات تکمیلی و صدها نفر در تحصیلات دکترا مشغول هستند. رشد، پیشرفت، علم و تکنولوژی و بهره گیری از علوم و فنون مختلف در دستورکار این وزارتخانه قرار دارد.

آینده‌نگری و تدوین راهبردها یکی از اهدافی ماست

او با بیان اینکه آینده‌نگری و تدوین راهبردها یکی از اهدافی است که ما آن را دنبال می‌کنیم و گزارش آن را تقدیم مقام معظم رهبری کردیم، تصریح کرد: وزارت اطلاعات در این مدت در بحث ارتقا و اهتمام به امنیت و جلوگیری از تهدیدهای امنیتی بسیار خوب عمل کرده و آنها را در اختیار صاحبان تریبون قرار داده است.

وزارت اطلاعات بر پایه حلال و حرام اقدام می‌کند

وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه کار وزارت اطلاعات بر پایه احکام شرعی و حلال و حرام است، خاطرنشان کرد: ما اهداف را در این وزارتخانه رعایت می‌کنیم و حتی هنگام بازجویی از متهمان نیز آن را به کار می‌گیریم.

وزارت اطلاعات بهره‌وری مالی و انضباط مالی خوبی داشته است

علوی با اشاره به دیگر رویکردهای وزارت اطلاعات در چهار سال گذشته ابراز داشت: در این مدت چهار ساله وزارت اطلاعات بهره‌وری مالی و انضباط مالی خوبی داشته و سعی کرده از منابع موجود بهترین استفاده را ببرد و اماکن مورد نیاز برای عملکرد بهتر سربازان گمنام امام زمان را به وجود بیاورد. از جمله نکات مثبت دیگر این دوره، ثبات مدیریتی بوده و تغییرات در حد ضرورت بوده است.

در انجام مسئولیت‌های خود دقت را پیشه کرده‌ایم

او با بیان اینکه مجموعه وزارت اطلاعات در انجام مسئولیت‌های خود دقت را پیشه کرده و در همه ابعاد، عملکرد خوبی داشته است، عنوان کرد: در همین رابطه رهبر گفتند که وزارت اطلاعات در بخش‌هایی خوب و در بخش‌هایی بسیار خوب عمل کرده است لکن باید در همه بخش‌ها بسیار خوب عمل کند. امیدواریم که بتوانیم این خواسته رهبری را با هم محقق کنیم.

همگرایی کنونی با جامعه اطلاعاتی مسبوق به سابقه نبوده است

وزیر پیشنهادی اطلاعات اضافه کرد: همگرایی با جامعه اطلاعاتی بسیار خوب است که در گذشته مسبوق به سابقه نبوده و کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف جامعه اطلاعاتی با مدیریت وزارت‌ اطلاعات کار خود را انجام می‌دهد که بسیار هم اثرگذار بوده است. در آینده مبنای حرکت ما نیز همین است. برنامه‌هایی که ارایه دادم، ذهنی و انتزاعی نیست و مسبوق به گام‌های عملی ما در چهار سال گذشته است که در چهار سال آینده هم دنبال می‌شود.

بررسی صلاحیت نامزدها را ساماندهی کردیم

علوی با اشاره به انتخابات گذشته و مقوله بررسی صلاحیت‌ها بیان کرد: ما صلاحیت‌ها و استعلامات را ساماندهی کرده‌ایم و کمیته‌هایی در این زمینه تشکیل دادیم تا تصمیم‌گیری فردی در این زمینه نباشد تا در این کمیسیون‌ها هم از حقوق افراد استعلام‌شونده و هم از حقوق عامه مردم حفاظت شود.

موفقیت‌های خوبی در مقابله نفوذ جاسوسان داشته‌ایم

او با بیان اینکه وزارت اطلاعات در این چند ساله با پروژه نفوذ سرویس‌های دشمن و جاسوسان مقابله کرده و موفقیت‌های خوبی به دست آورده است، یادآور شد: وزارت اطلاعات توانسته گروه‌‌های زیادی از جاسوسان را شناسایی و به آنها ضربه بزند. گزارش‌ کارهای خود را در این زمینه در چند نوبت به رییس‌جمهور و رهبری داده‌ایم که مورد لطف هر دو بزرگوار بوده است.

وزارت اطلاعات در آموزش اهتمام ویژیه‌ای داشته است

وزیر پیشنهادی وزرات اطلاعات با بیان اینکه وزارت اطلاعات در آموزش اهتمام ویژیه‌ای داشته است، عنوان کرد: ما از مسیر حراست و معاونت ضد جاسوسی برنامه‌های آموزشی را برای مدیران آغاز کرده کرده‌ایم. این آموزش‌ها در زمینه‌های تخلیه تلفنی و سایر موارد بوده است که اثر خوبی داشته و در این مدت میزان تخلیه تلفنی مدیران کاهش یافته و امکان نفوذ در کشور کم شده است. وزارت اطلاعات به آموزش کلاسیک اکتفا نکرده و در جهت ارتقاء آگاهی‌های عمومی با توسل به اقدامات هنری مثلا ساخت فیلم روباه در سال ۹۳ جهت ارتقاء آگاهی‌های عمومی تلاش کرده است.

ضربات کوبنده‌ای به ۱۲۰ تیم از سوی وزارت اطلاعات وارد شده است

علوی با با بیان اینکه در برابر تهدید‌های امنیتی به کشور ضربات کوبنده‌ای به ۱۲۰ تیم از سوی وزارت اطلاعات وارد شده و مهلت اقدام به آنها داده نشده و سرگردگان آنها را به درک فرستاده است، گفت: در این مسیر، بسیاری از سرکردگان مانند ابوحبس بلوچی و... به لطف خدا از بین رفتند. حدود سه تن مواد منفجره، هزاران قبضه سلاح، هزاران فشنگ، ده‌ها بمب کنار جاده‌ای و ده‌ها جلیقه را کشف کرده و از اقدامات تیم‌های تروریستی جلوگیری کرده است.

در چهار سال ضربه زدن به تیم‌های تروریستی، تنها یک شهید داشته‌ایم

او با بیان اینکه برخورد با این عملیات‌ها با هوشمندی انجام شده است، اظهار داشت: تنها شهید ما شهید عشوری بوده است یعنی در چهار سال ضربه زدن به تیم‌های تروریستی، تنها یک شهید داشته‌ایم که نشان از هوشمندی سربازان گمنام وزارت اطلاعات در مقابله با جریان‌های تروریستی است.

تبادل اطلاعات نتایج درخشانی داشته است

وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی و تبادل اطلاعات نتایج درخشانی داشته است، تصریح کرد: اثر این نتایج را می‌توان نمونه آن استرداد آقای دولت‌زاده، آقای نیکبخت دیپلمات ربوده شده ما در یمن، استرداد چهار سرباز گروگان گرفته‌شده و موارد بسیار دیگری است.

وزارت اطلاعات تلاش کرده تا مسائل صنفی، اقتصادی و اجتماعی به کیس امنیتی تبدیل نشوند

علوی با بیان اینکه سرویس‌های اطلاعاتی برای تبادل اطلاعات ارزش حرفه‌ای بسیاری قائل هستند، خاطرنشان کرد: در این مدت، وزارت اطلاعات تلاش کرده تا مسائل صنفی، مالی، اقتصادی و اجتماعی به کیس امنیتی تبدیل نشوند و حل پر هزینه آنها برای نظام جلوگیری کرده است. حتی موارد امنیتی را به گونه‌ای هدایت کرده تا با راهکار اجتماعی، صنفی، مالی و اقتصادی قابل حل شدن است.

اشراف فنی وزارت اطلاعات بر تحرکات دشمن زبانزد همگان است

او اضافه کرد: وزارت اطلاعات برای تقویت زیرساخت‌های فنی صد در صد افزایش توان داده و امروز اشراف فنی وزارت بر تحرکات دشمن و هر حرکت ضدامنیتی زبانزد همگان است.

تلاش کردیم فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی امنیتی نشود

وزیر اطلاعات با بیان اینکه وزارت اطلاعات تعامل خوبی با قوا و نخبگان داشته است، ابراز داشت: اشراف اطلاعاتی بر مسئولان در چهار سال گذشته بوده که در عین صیانت از مسئولان و نخبگان، تلاش کرده تا امنیت بر فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد شده و از طرفی این مراکز امنیتی نشوند و فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مالی و اقتصادی خود را داشته باشند.

علوی افزود: وزارت اطلاعات برای تعامل سازنده با حوزه‌های علمیه تلاش کرده است.

در حوزه فضای سایبری تقسیم وظایف شده است

او با بیان اینکه در حوزه فضای سایبری تقسیم وظایف شده است، عنوان کرد: درخصوص جرایم عمومی فضای سایبری، رسیدگی آن به نیروی انتظامی واگذار شده که درقالب پلیس فتا عمل می‌کند. در جرایم امنیتی مسئولیت آن به وزارت اطلاعات واگذار شده است. در حوزه امنیت زیرساخت، مسئولیت آن برعهده وزارت ارتباطات است.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: آنچه آقای دلخوش گفتند از نوع جرایم عمومی است. به دلیل ارتباطات خوب آقای دلخوش و برادرمان در وزارت اطلاعات، دوستان ما اقداماتی را انجام دادند و مرتبطان با آن کانال را احضار کرده و تذکر دادند و آنها را محدود کردند. بیش از این وزارت اطلاعات نمی‌تواند وقت خود را از مسائل حساس به مسائل اجتماعی اختصاص بدهد.

وزارت اطلاعات، وزارتی قانونمدار است

علوی درخصوص سخنان مطهری در مخالفت با خود بیان کرد:‌ وزارت اطلاعات، وزارتی قانونمدار است و در برابر اختیارات هر دستگاهی احترام قائل است و از اختیارات خود نیز صیانت می‌کنیم. از اختیارات دیگران صیانت می‌کند و به آنها احترام می‌گذارد.

ما به اختیاراتی که به نهادهای مختلف واگذار می‌شود، احترام قائلیم

او با بیان اینکه آقای مطهری به گونه‌ای صحبت کردند که گویا کسی به اختیارت ما تعدی کرده و دست تقابل با اختیارات وزارت اطلاعات دراز شده است، یادآور شد: چنین چیزی اصلا وجود ندارد. ما به اختیاراتی که به نهادهای مختلف واگذار می‌شود، احترام قائلیم و به اختیاراتی که از سوی مقام عظمی ولایت به دیگران واگذار شده است، پایبند هستیم و به آن تمکین می‌کنیم

وزیر اطلاعات ادامه داد: ما به کاهش اختیارات‌مان در این مسیر کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهیم و اگر رهبری تمام اختیارات را وزارت اطلاعات را به کسی واگذار کند، دست ادب به سینه می‌گیریم و آن را می‌پذیریم. اگر مجلس اختیارات ما را به نهاد دیگری بدهد، دست ادب بر سینه می‌گیریم.

علوی در پایان تاکید کرد: امروز تعامل خوبی با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی از جمله برادران اطلاعات سپاه حاکم است. مقام معظم رهبری نیز در چند نوبت به خاطر این تعال ابراز مسرت کردند. ایشان در صحبت با یکی از مسئولان گفتند از تعاملی که میان اطلاعات و اطلاعات سپاه حاکم است، خوشحالیم و ما نیز از خوشحالی این خوشحالیم.
 
نظرات بینندگان