arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی خارجه: این آقای ظریف صبر ایوب دارد / او چماق بزرگی که امریکا در آسمان علیه ایران می گرداند را از آنها گرفت / چرا برخی از این برجامِ نوجوان خوششان نمی‌آید؟

بنا به گفته آقای ظریف، مُعَرِف باید از مُعَرَف اجلا باشد، اما در این اینجا این قاعده دچار مشکل شده است. همه نمایندگان محترم مجلس ایشان را به تقوا، پاکدامنی، کارشناسی خبره، پرتلاش بودن، صبر و حوصله می شناسند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور با حضور در مجلس از وزیر پیشنهادی خارجه دفاع کرد.
 
به گزارش انتخاب، روحانی گفت: بنا به گفته آقای ظریف، مُعَرِف باید از مُعَرَف اجلا باشد، اما در این اینجا این قاعده دچار مشکل شده است. همه نمایندگان محترم مجلس ایشان را به تقوا، پاکدامنی، کارشناسی خبره، پرتلاش بودن، صبر و حوصله می شناسند. این مذاکرات طولانی برجام با آن جماعت عجیب و غریب نیازمند صبر ایوب بود و خداوند این صبر را به ایشان داد تا کاری بزرگ صورت گیرد. من از طرف ملت از زحمات آقای ظریف تقدیر و تشکر می کنم.

روحانی بیان کرد: وزیر امور خارجه کشورمان یک توطئه بزرگ را خنثی کرد. آمریکایی ها حربه ای را بالای سر ملت ایران در دست گرفته بودند، آنها نمی توانستند از حربه علیه ملت ایران استفاده کنند، ولی چماقی بزرگ را در آسمان می گرداندند. آنها اگر این چماق را برعلیه ملت ایران به کار می گرفتند ما دست آنها را قطع می کردیم. این چماق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه های شورای امنیت و مصوبات شورای حکام بود. اینکه آنها جرأت نداشتند از چماق علیه ملت ایران استفاده کنند، صحیح است، اما حواس ما را پرت می کرد. با تفاهم برجام این چماق را از آنها گرفتیم و دست آنها را قطع کردیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی گمان می کنند که تفاهم برجام محدود به مسائل اقتصادی است، ولی اولین دستاورد برجام امنیتی بوده است. توطئه های رذیلانه آمریکا علیه ایران با برجام برهم خورد. حقوق هسته ای ما در سایه برجام تصویب شد، هر اقدام فعالیت هسته ای ما از جانب کشورهای دیگر مورد اتهام قرار می گیرد اما امروز فعالیت هسته ای را انجام می دهیم و کشورهای دیگر به ما کمک می کنند. حق هسته ای ایران با تفاهم برجام تثبیت شد.

وی در ادامه گفت: معاملات نظامی ایران تا پیش از برجام ممنوع بود، ولی ما توانستیم آن را به 5 سال تقلیل داده و آن را محدود کنیم؛ تا 3 سال دیگر می توانیم معاملات نظامی را به آسانی انجام دهیم. ما توانستیم راه را برای تقویت بنیه جوانان کشور همواره کنیم. نکته جالب اینجاست که برخی فراموش کرده اند، وضعیت فروش نفت چه تغییراتی کرده است. سوئیفت نیز که در ابتدا برای خود معرکه ای بود. خوشبختانه این مشکل نیز امروز حل شده است در حالی که آنها مدعی بودند، بحث سوئیفت حل نشده باقی خواهد ماند. آنها بیان می کنند که چرا فلان بانک در ایران نمی آید سرمایه گذاری کند؟ اما خودشان هم می دانند که 60 درصد سهام آن بانک آمریکایی است.

روحانی گفت: تکلیف ما را روشن کنید؛ اگر می خواهید تمام تحریم ها را با جهان حل کنیم به ما اجازه دهید در کمال جدیت و قدرت با آنها مذاکره کنیم و به موفقیت دست پیدا کنیم. ما متولی کل مسائل نیستیم و با توجه به تمام مسائل باید راه را ادامه دهیم. از دکتر ظریف به دلیل زحمات بی شائبه ای که انجم دادند تشکر می کنیم. تلاش های وزیر امور خارجه کشورمان محدود به تفاهم برجام نبوده است؛ حجی که امروز زائران ما رفته اند نتیجه زحمات آقای ظریف بوده است. در اینکه شعله های جنگ در خاورمیانه فروکش کند، اقدامات خوبی از جانب دستگاه دیپلماسی انجام گرفته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: وزارت امور خارجه برای سرمایه گذار خارجی اقدامات زیادی انجام داده است، شخص ظریف و همکاران وی فعالیت های متنوعی و خوبی انجام داده اند. برجام به خوبی باید حفظ شود، اما نمی دانم چرا برخی با ذات تفاهم برجام مشکل دارند. بحث آنها ترامپ، کنگره یا سنای آمریکا نیست؛ ما نمی دانیم مشکل آنها با تفاهم برجام در کجاست؟ آنها از برجام خوششان نمی آید ولی ما تلاش می کنیم از این فرصت برای مردم نهایت برده را کسب کنیم. از تفاهم برجام برای اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات نهایت بهره را کسب خواهیم کرد. ما تلاش می کنیم تصویری درست و صحیح از ملت ایران در جامعه جهانی نمایش دهیم.
نظرات بینندگان