arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

بانک مرکزی یمن و ائتلاف عربی اختلاف پیدا کردند/ فشار امارات بر هادی برای برکناری استاندار عدن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بانک مرکزی یمن برای اولین بار نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان را متهم به کارشکنی در ارسال اسکناس‌های یمنی به مقر بانک در عدن کرد. از سوی دیگر برخی منابع نزدیک به نخست وزیر دولت مستعفی یمن از فشارهای ابوظبی علیه هادی برای برکناری استاندار عدن خبر دادند.

به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، شورای اداری بانک مرکزی یمن مستقر در عدن رسما در نشست دوره‌ای خود نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان را به کارشکنی در روند ارسال اسکناس‌های یمنی به مقر بانک متهم کرد.

این شورا در نشست مذکور مخالفت خود را با دشواری‌های بسیاری که در روند انتقال و وارد کردن اسکناس‌های یمنی به دلیل کارشکنی‌های نیروهای ائتلاف ضد یمنی روبه‌روست، اعلام کرد.

در این نشست مطرح شد، نیروهای ائتلاف مذکور به دلایلی نامعلوم از آوریل ۲۰۱۷ تاکنون مجوز فرود ۱۳ پرواز حامل اسکناس و پول یمنی در فرودگاه بین‌المللی عدن را لغو کرده و بدون ارائه هیچ‌گونه دلیل و توضیح مشخصی مانع از ورود اسکناس‌ها به خزانه‌های بانک مرکزی شده‌اند.

در نشست مذکور تاکید شد، کمیته نظارت در تحقق نتایج توافقاتش در این زمینه شکست خورد.

نیروهای امنیتی ائتلاف ضد یمن که امارات مسئولیت آنها را برعهده دارد، کنترل فرودگاه بین‌المللی عدن را در دست دارند و پیش از این نیز مانع از ورود برخی مسئولان یمنی به عدن شدند.

برخی منابع رسانه‌ای یمن به نقل از برخی منابع سیاسی نزدیک به احمد عبید بن دغر، نخست وزیر دولت مستعفی یمن اعلام کردند، ‌علت اینکه بن دغر و عبدالعزیز المفلحی، استاندار عدن این شهر را ترک کردند، فشارها و محدودیت‌های اعمال شده از سوی اماراتی‌ها در این شهر بود.

این منابع افزودند، فشارهایی علیه عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور (مستعفی) یمن جهت برکنار کردن استاندار عدن اعمال می‌شود زیرا اماراتی‌ها از او به دلیل فعالیت‌هایش در شهر که برخلاف طرح‌ها و اهدافشان است، ناراضی‌اند.

منابع مذکور ادامه دادند، اماراتی‌ها با هادی درباره تعلیق فعالیت‌های "شورای جدایی طلبان" جنوب در مقابل برکناری المفلحی چانه زنی می‌کنند.

برخی منابع در دفتر هادی در تماس تلفنی با القدس العربی تاکید کردند که هادی هرگز به هیچ یک از خواسته‌ها مبنی بر برکناری استاندار عدن پاسخ نخواهد داد و او در مقابل فشارهای امارات ایستاده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان