arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
در گفتگو با «انتخاب»؛

عارف: دوشنبه شب جمع بندی خود را درباره وزرای پیشنهادی اعلام می کنیم / روحانی احتمالا در مورد معرفی وزیر علوم با مشکلاتی مواجه شده / قرار است فراکسیونی رای دهیم، باید ببینیم اعضا تعصب فراکسیونی دارند یا نه

هنوز ارزیابی قطعی از وزرای پیشنهادی نداریم و در فرصت کوتاهی که داشته ایم، توانسته ایم تنها چند نفر از آنها را به فراکسیون دعوت کنیم ولی دوشنبه شب در جلسه فراکسیون امید جمع بندی خود را درباره وزرای پیشنهادی اعلام می کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس فراکسیون امید گفت: تصمیم داریم تا روز دوشنبه عصر که فراکسیون امید جلسه دارد، درباره وزرای پیشنهادی به طور فردی نظر ندهیم. نظر نهایی را در جلسه رای اعتماد با آرای خود اعلام می کنیم.

محمدرضا عارف در گفت وگو با «انتخاب» درباره بررسی کابینه پیشنهادی تصریح کرد: هنوز ارزیابی قطعی از وزرای پیشنهادی نداریم و در فرصت کوتاهی که داشته ایم، توانسته ایم تنها چند نفر از آنها را به فراکسیون دعوت کنیم ولی دوشنبه شب در جلسه فراکسیون امید جمع بندی خود را درباره وزرای پیشنهادی اعلام می کنیم.

رئیس فراکسیون امید با تاکید بر اینکه قصد نداریم درباره وزرای پیشنهادی به طور فردی صحبت کنیم، گفت: به دوستان گفته ایم که فعلا درباره افراد کابینه به صورت شخصی موضع گیری نکنند تا در فراکسیون درباره آنها به جمع بندی برسیم و در حال حاضر کمیته های ارزیابی مشغول بررسی کارنامه و برنامه آنها هستند.

عارف با بیان اینکه برخی وزرای پیشنهادی همان وزرای کابینه یازدهم هستند، تصریح کرد: قصد نداریم بر اساس عملکرد 4 سال گذشته این افراد را بسنجیم، بلکه طبق برنامه ها و روش و منش آنها را مورد بررسی قرار می دهیم و نظر جدید خود را بر اساس بررسی های جدید مطرح می کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم حضور زنان در کابینه دوازدهم افزود: درباره عدم حضور زنان در کابینه، به طور محترمانه در کنگره مجمع زنان اصلاح طلب گلایه کردم و گفتم در شرایطی که 50 درصد متخصصان ما زنان هستند و بانوان توانمند زیادی داریم که در بعضی ازبخش های تخصصی، توانمندی بیشتری نسبت به مردان دارند و توقع داشتیم در کابینه دوازدهم از وجود آنها بهره مند شویم، ولی این اتفاق نیفتاد.

عارف همچنین ادامه داد: این از اختیارات رئیس جمهور است و لابد تشخیص داده اند وزیر زن نداشته باشیم ولی حداقل توقع داریم در پست های بعدی مثل معاون وزرا و مدیران کل از زنان استفاده کنند.

او در پاسخ به اینکه چرا تا کنون وزیر علوم معرفی نشده است، خاطرنشان کرد: احتمالا در این مورد آقای روحانی با مشکلاتی مواجه شده اند چون قرار بود همه کابینه به طور کامل معرفی شوند.

رئیس فراکسیون امید درپاسخ به اینکه آیا به وزرای پیشنهادی به صورت فراکسیونی رای می دهید یا فردی؟ افزود: قرار است فراکسیونی عمل کنیم والبته باید ببینیم که اعضای محترم نسبت به فراکسیون رعایت تعصب فراکسیونی را دارند یا یه صورت فردی اقدام می کنند، هرچند تاکید بر رای فراکسیونی است.

عارف در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از رای اعتماد به کابینه دوازدهم چیست و چند درصد کابینه موفق می شوند از مجلس رای بگیرند، افزود: امیدواریم همه کابینه با برنامه خوب و توانایی در پاسخ گویی به سوالات، رای بیاورند. این مطلوب است که همه گزینه ها رای بیاورند ولی این حق مجلس است که بعد از بررسی و تحلیل برنامه های وزرا، به کابینه اعتماد کند یا نکند.

او تاکید کرد: امیدواریم کابینه صرفا بر اساس توانایی ها و تعهد کاری رای بیاورند.

این نماینده اصلاح طلب همچنین در پاسخ به این پرسش که تا چه حد این کابینه به توقعات اصلاح طلبانه نزدیک است، گفت: در این کابینه وزرای پیشنهادی اصلاح طلب هم داریم و امیدواریم بقیه گزینه ها هم در چارچوب برنامه ها و تفکر اصلاح طلبانه آقای روحانی پس از رای با ایشان همکاری کنند.

رئیس فراکسیون امید افزود: به طور کلی روز سه شنبه در جلسه رای اعتماد، نظر قطعی خود را درباره کابینه پیشنهادی با رایی که می دهیم اعلام خواهیم کرد.

نظرات بینندگان