arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

افزایش چشمگیر مصرف برق با وجود کاهش دما / اتلاف ۲۵ درصد برق کشور در وسایل سرمایشی غیراستاندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالیکه در روزهای اخیر هوای برخی از نقاط کشور اندکی خنک تر شده اما پیک مصرف برق روز گذشته به ۵۳ هزار و ۱۶۲ مگاوات رسید که نسبت به روز جمعه ۶ هزار و ۶۰۰ مگاوات افزایش داشت.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، گرچه به نظر می رسد در روزهای اخیر اندکی هوای برخی از نقاط کشور خنک تر شده اما مصرف برق همچنان گواه بر بالا بودن میزان گرما و استفاده از وسایل سرمایشی در کشور است، به طوری که در روز گذشته پیک مصرف برق به 53 هزار و 162 مگاوات رسید که نسبت به روز جمعه 6 هزار و 600 مگاوات افزایش داشت.

نگاهی به مصرف برق صنایع در روز گذشته و مقایسه آن با روز جمعه نشان می دهد که تنها 300 مگاوات از بار مصرفی مربوط به افزایش در بخش صنایع بوده است.

به عبارت دیگر می توان گفت تنها در روز گذشته در مقایسه با روز جمعه مصرف برق در بخش غیر مولد کشور حدود 6 هزار و 300 مگاوات افزایش داشته است.

کارشناسان صنعت برق معتقدند افزایش هر 1000 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بیش از 2000 میلیارد تومان هزینه به این صنعت تحمیل می کند و چنان که می دانیم کشور سالانه برای جبران میزان مصرف خود نیازمند افزایش 5 تا 6 درصدی ظرفیت تولید نیروگاهی است.

برآوردها حاکی از این است که در چهار سال گذشته حدود 8000 مگاوات به ظرفیت تولیدی نیروگاه های کشور افزوده شده است، ظرفیتی که با احتساب هزینه های توزیع و انتقال برق نیروگاهی بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای وزارت نیرو هزینه در بر داشته است، این در حالی است که بودجه وزارت نیرو در چهار سال گذشته بسیار کمتر از این میزان بوده است.

بنابراین گزارش، در چهار سال گذشته برای پوشش میزان افزایش مصرف برق کشور به ویژه در پیک تابستان بودجه ای به اندازه کل بودجه عمرانی کشور در سال گذشته هزینه شده است اما با این حساب پاسخگوی رشد شتابنده میزان مصرف نیست.

آمارها نشان می دهد تنها 20 هزار مگاوات از مصرف برق کشور مربوط به استفاده بی رویه از وسایل سرمایشی در کشور است که عمدتاً نیز از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. این در حالی است که کل ظرفیت نصب شده برق کشور 70 هزار مگاوات است.
نظرات بینندگان