arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

وزارت نفت: نگرانی بابت تامین گاز خط لوله دامغان- نکا بیجاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت نفت در واکنش به برخی ادعاها درباره کافی نبودن گاز برای تزریق به خط لوله تازه افتتاح شده دامغان به نکا، اعلام کرد: بابت تامین گاز خط لوله دامغان نکا نگرانی وجود ندارد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، دهم مرداد ماه خط لوله دامغان- نکا با حضور وزیر نفت به بهره برداری رسید که با آغاز به کار این خط لوله، نیاز مناطق شمالی کشور به گاز به طور کامل برطرف می شود و ضرورتی واردات گاز از ترکمنستان از بین می رود.
 
پس از افتتاح این خط، برخی رسانه ها ادعا کردند گاز مورد نیاز برای تزریق به این خط وجود ندارد.
 
وزارت نفت امروز (یکشنبه) در اطلاعیه ای اعلام کرد: با افتتاح خط لوله دامغان- نکا نه فقط تامین پایدار گاز در استان‌های شمالی تضمین می شود بلکه ایران دیگر برای مصرف داخلی به گاز ترکمنستان نیازی نخواهد داشت.
 
«به نظر می رسد برخی از بی نیازی ایران از گاز ترکمنستان چندان خرسند نیستند».
 
در این اطلاعیه آمده است: ظرفیت انتقال به ویژه از طریق خط هشتم سراسری (عسلویه، پارسیان، نایین، تهران) با راه‌اندازی ایستگاه‌های خنج- جهرم، صفاشهر- ارسنجان، خیرگو- نایین و کاشان که به پارچین مرتبط می شوند، دستکم ٤٠ میلیون مترمکعب نسبت به قبل افزایش یافته است.
 
همچنین با راه اندازی خط لوله ششم سراسری تا پایان امسال که تاکنون بیش از ٩٠ درصد پیشرفت دارد، گاز مناطق غربی کشور از طریق این خط و خطوط تقویتی رابط و منشعب از این خط تامین می شود و دیگر نیازی به تامین گاز مورد مصرف غرب کشور از خط سوم آذربایجان وجود ندارد. بنابراین غرب گیلان از طریق خط تقویتی رشت- سنگر و ایستگاه رامسر گاز را به استان مازندران می رساند و این خطوط نیز برای تامین گاز این بخش از کشور کمک می کنند.
 
بر پایه این اطلاعیه، کل ظرفیت انتقال گاز کشور از ٥٣٨ میلیون مترمکعب در سال ١٣٩٢ به بیش از ٧٠٠ میلیون مترمکعب تا پایان 13٩٥ رسید و با تکمیل تاسیسات تقویت فشار خط لوله هشتم امسال دستکم ٢٠ میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت تامین گاز این مناطق اضافه می شود؛ در حالی که پیش بینی این میزان مصرف اضافه را نداریم.
 
وزارت نفت تصریح کرده است: همچنین از دیگر برنامه های شرکت ملی گاز ایران برای تامین پایدار گاز، تکمیل خط دهم سراسری حدفاصل «پل کله» در استان اصفهان تا نیزار استان قم به طول بیش از ٢٠٠ کیلومتر است که با تکمیل این خط و راه اندازی تاسیسات تقویت فشار نورآباد، «دوراهان» و «پل کله» دستکم ٣٠ میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال گاز از پارس جنوبی به مرکز کشور و تهران افزایش می یابد؛ بنابراین با تکمیل این خط و تاسیسات آن در سال های آتی افزایش مصرف مرکز و تهران جبران می شود.
 
بر پایه این اطلاعیه، خط یازدهم به موازات خط هفتم، از بندرعباس تا کرمان به طول حدود ٣٩٠ کیلومتر و کرمان به یزد به طول بیش از ٢٥٠ کیلومتر ساخته می شود؛ بنابراین تامین نیاز استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد از طریق این خط انجام و در کنار آن ظرفیت آزاد ایجاد شده برای صادرات، افزایش مصارف مرکز و شمال شرق کشور فراهم می شود.
نظرات بینندگان