arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

مقتدی صدر: نمی خواهیم به کردها بر سر همه‌پرسی فشار آوریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر جریان صدر عراق با اشاره به اینکه جدایی منطقه کردستان از کشور عراق، پیامدهای منفی به همراه دارد، گفت: با این حال نمی‌خواهیم به کردها بر سر مسئله همه‌پرسی فشار آوریم.

به گزارش انتخاب، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد که نمی‌خواهد درباره همه‌پرسی استقلال که قرار است 25 سپتامبر آینده در منطقه کردستان برگزار شود، بر کردها فشار آورد.

صدر در ژوئیه 2017، در نامه‌ای به «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق خواستار به تعویق افتادن همه‌پرسی استقلال این منطقه شده بود. اما اربیل پیشنهاد وی و بسیاری دیگر مبنی بر به تاخیر انداختن برگزاری این همه پرسی را رد و اعلام کرد که زمان بهتری را برای انجام این همه‌پرسی نمی‌تواند مطرح کند.

رهبر جریان صدر در پاسخ به سوال خبرنگار «الشرق الاوسط»، درباره همه‌پرسی منطقه کردستان اظهار داشت: نمی خواهیم بر آنها فشار آوریم.

وی که ظاهرا این مصاحبه را در سفرش به عربستان انجام داده، تاکید کرد که با رهبران منطقه کردستان تماس گرفته و حداقل انتظار داشته که همه‌پرسی به تعویق افتد هرچند که بهتر بود این همه‌پرسی جدایی از عراق، کاملا لغو شود.

مقتدص صدر تصریح کرد: ما می‌خواهیم کردها از ما و ما از کردها باشیم اما برخی مشکلات به وجود آمده از دوره دولت سابق موجب شد که آنها از ما دور شوند و به این درجه برسند که بخواهند از دولت عراق جدا شوند.

رهبر جریان صدر به صراحت «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق عراق را مقصر دانست. شخصی که از نظر کردها متهم و مغز متفکر اصلی قطع سهم کردستان از بودجه کشور عراق است.

وی افزود: اگر کردها مستقل و جدا شوند، عراق شاهد پیامدهایی منفی خواهد بود. باقی ماندن کردها با عراق، بر دموکراسی و آزادی کشور خواهد افزود و دور شدن کردها از دولت عراق، مشکلات داخلی و خارجی متعددی را به همراه خواهد داشت.
منبع: فارس
نظرات بینندگان