arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

نیویورک تایمز: عربستان حامی غیرمستقیم رادیکالیسم است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا مقاله‌ای را از تام ویلسون منتشر کرد که وی در این مقاله به شدت عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است، این کشور از رادیکالیسم حمایت غیرمستقیم می‌کند.

به گزارش انتخاب، این نویسنده در مقاله خود در نیویورک تایمز همچنین از دولت‌های غربی خواسته است تا با حمایت‌های عربستان از رادیکالیسم برخورد کنند.

ویلسون در این مقاله نوشته است: همچنان رویارویی‌ میان قطر و عربستان برای ما امری حیرت آور است. عربستان قطر را به حمایت از تروریسم و رادیکالیسم متهم می‌کند اما مساله حیرت آور این نیست که قطر کاملا بی‌گناه باشد. چرا که قطر از تعداد بسیار زیادی از تندروها حمایت کرده و آنها را در خود جای داده است و هیچ کس نمی‌تواند خلاف این مساله را ادعا کند اما موضوع حیرت آورتر این است که عربستانی‌هایی که نسبت به حمایت مالی قطر از رادیکالیسم انتقاد دارند و خواهان مجازات آن هستند خودشان پول هنگفتی در حمایت از رادیکالیسم خرج کرده‌اند.

این نویسنده گفت: شفاف بگویم عربستان مستقیما از گروهک‌های تروریستی حمایت مالی نکرده است، اما با این وجود آنچه که رخ داده عبارت از این است که مجموعه‌ای از اعتقادات وهابیت عربستان منجر به تندروی‌ها شده‌ است. این اعتقادات یک دیدگاه غیر لیبرالیستی و متخاصم با غرب ایجاد کرده و ذهنیتی را ترویج داده که باعث می‌شود طرفدارانشان در معرض مواضع و خطابه‌های گروه‌های تندرو باشند. به همین دلیل زمانی که چند کشور اروپایی برای گسترش سازش و برابری میان زن و مرد تلاش می‌کردند حمایت مالی بی‌وقفه‌ای به این کشورها برای گسترش تعصب و تحریک به انزجار و کراهت از دیگران صورت می‌گرفت.

وی افزود: با دادن بورسیه‌های تحصیلی و پاداش‌های بسیار، نسلی از شخصیت‌های افراطی از کشورهای غربی به عربستان سفر کردند تا در مورد ایدئولوژی وهابیت در نهادهایی چون دانشگاه اسلامی در مدینه منوره آموزش ببینند. از جمله فارغ التحصیلان آنها ابواسامه الذهبی بود که در مساجد انگلیس به سخنرانی می‌پرداخت و اندیشه «جنگ مقدس» را ترویج می‌داد.

همچنین عبدالله الفیصل که در دانشگاه «امام محمد بن سعود» در ریاض حضور یافته بود خواهان کشتار دسته جمعی «افراد غیرمومن» شد.

همچنین علمای دینی عربستانی برای دادن همین پیام به غرب سفر کردند که از جمله آنها محمد العریفی بود که گفته است «مسلمانان بدون جهاد زندگی ندارند» و این همان اصلی است که تعدادی از نیروهای داعش در انگلیس آن را در پیش گرفته‌اند.

ویلسون در مقاله خود خاطرنشان کرده است: حدود ۵۰۰۰ کودک در انگلیس بر اساس شیوه‌های درسی رسمی سعودی آموزش می‌دیدند که این آموزش‌ها شامل بریدن دست دزدان می‌شود و این کتاب‌ها به حدی رادیکالی بودند که در سال ۲۰۱۴ از آنها به عنوان کتاب‌های آموزشی داعش در مدارس استفاده شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان