arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

کارشناس آمریکا: چین به رغم حمایت از کُرۀ شمالی خواستار تقویت قدرت این کشور نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناس مسائل آمریکا و نویسنده کتاب 'چین در برابر آمریکا، زورآزمایی قرن' روز شنبه در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه تاکید کرد که پکن به هیچ عنوان نمی تواند پیونگ یانگ قدرتمند را تحمل کند.

به گزارش انتخاب، 'دانیل ورنه' گفت: چین که همواره متحد اصلی سیاسی و تجاری کره شمالی بوده است، از آغاز بحران میان این کشور و آمریکا، طرفین را به آرامش دعوت می‌کند.
 
چندی پیش شاهد آن بودیم که وزیر امورخارجه چین بطور تلویحی آمریکا و کره شمالی را به خویشتن داری و خودداری از درگیری دعوت کرد.
 
ورنه در ادامه افزود: امکانات دخالت چین در این بحران محدود است زیرا این کشور تقریباً تنها متحد کره شمالی در جهان است. روسیه هر چند به این کشور نزدیک است، اما می‌بینیم که از دور به آنچه که امروز می‌گذرد، نظر دارد. فراموش نکنیم که چین به رغم حمایت از کره شمالی، از برآمدن یک نیروی اتمی در همسایگی خود خرسند نیست و نگران است که در صورت بروز بحران با دو رویداد ناخوشایند روبرو شود: نخست اینکه احتمالاً میلیون‌ها نفر از پناه جویان کره شمالی به سوی چین روان شوند و از سوی دیگر نتیجه بحران به وحدت دو کره بینجامد و از آنجا که کره جنوبی متحد آمریکاست، سربازان آمریکائی در مرز چین مستقر شوند. بنابراین چین متحد کره شمالی هست، اما متحدی نگران از تحریکات و اقدامات کیم جونک‌-‌اُن».
 
درباره این موضوع که چین در بحران کنونی می توان چه اقدامی انجام دهد، این کارشناس سیاسی گفت: اگر پیونگ یانگ دست به تحریکات تازه بزند و مثلاً چنانکه تهدید کرده موشک هائی به نزدیک جزیره گوام پرتاب کند، چین بیطرف خواهد ماند. اما اگر کره جنوبی و آمریکا پیشقدم شوند و کره شمالی مورد حمله قرار دهند، چین تلاش خواهد کرد آنان را از این اقدام باز دارد. اما چگونه؟ معلوم نیست. بعید به نظر می رسد که چین برای حمایت از کره شمالی در برابر آمریکا و کره جنوبی وارد جنگ شود.
 
'دانیل ورنه' می‌گوید بی شک اینک گفتگوهائی میان دیپلمات های آمریکائی و چینی در جریان است و چین تلاش می کند در ازای بازداشتن کره شمالی از اقدامی بازگشت ناپذیر، امتیازاتی برای خود بدست آورد. همچنان که با حمایت از قطعنامه آمریکا در شورای امنیت که مجازات‌های تازه‌ای علیه کره شمالی بر‌قرار می‌کند، تعلیق افزایش عوارض گمرکی برای محصولات چینی و بویژه آهن و آلومینیوم که به آمریکا وارد می‌شود را بدست آورد.
 
از نظر 'دانیل ورنه'، همه همسایگان کره شمالی در حالِ حاضر خواستارِ تثبیت موقعیت کنونی هستند، اما نه موقعیتی که به معنای شناسائی کره شمالی به عنوان یک قدرت اتمی باشد. در این صورت کره جنوبی و ژاپن نیز در این راه گام خواهند نهاد و این خطرناک است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان