arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

انسان‌های آینده چه شکلی خواهند داشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«تکان‌دهنده‌ترین پیش‌بینی در رابطه با آینده بشر مربوط است به جانورشناسی به نام داگلاس دیکسون که در کتابش با نام انسان پس از انسان – انسان‌شناسی آینده، فرضیه‌ای علمی را مطرح می‌کند که شکل ظاهری بشر طی ۵۰ میلیون سال تکامل را پیش‌بینی کرده‌ است. تئوری او بر اساس مهندسی ژنتیک و سفر‌های فضایی انسان آینده طرح‌ریزی شده ‌است. به باور دیکسون با به پایان رسیدن تمدن بشر، گروهی از انسان‌ها به سیارات دورافتاده مهاجرت کرده و در نتیجه این مهاجرت‌ها، شکل فیزیکی آنها دچار تغییر خواهد شد.»

به گزارش انتخاب، مجله چلچراغ نوشت: «انسان بی‌وقفه در حال تکامل است. ممکن است خیلی متوجه این قضیه نباشیم یا زیاد به آن فکر نکنیم اما به‌ هر‌ حال، این فرآیندی است که با گذشت زمان در بدن ما اتفاق افتاده و آن را تغییر می‌دهد.

این حقیقت بسیاری را به این فکر واداشته که انسان‌های آینده چه تغییرات ظاهری پیدا خواهند کرد. دانشمندان در این رابطه تئوری‌ها و نظریات متعددی ارائه دادند که برخی از آنها عجیب و برخی دیگر قابل تامل بوده‌اند. به برخی از این تئوری‌ها که بر اساس دگرگونی‌های کره زمین در آینده پایه‌ریزی شده‌ است، اشاره می‌کنیم.

انسان‌های آینده بلندقد‌ترند

در طول ۱۵۰ سال گذشته، میانگین قدی مردم کشور‌های توسعه‌یافته، حدود ۱۰ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده ‌است. در سال ۱۸۸۰ میانگین قد مردان آمریکایی ۱۷۰ سانتی‌متر بوده‌ ولی امروزه میانگین قد آنها به ۱۷۸ رسیده‌ است. انسان رو به قد بلند‌تر شدن است و دلیلی وجود دارد که باعث می‌شود این روند ادامه پیدا کند. فرگشت نمی‌تواند علت این امر را بیان کند اما علم ژنتیک این توانایی را دارد. بهبود تغذیه دوران کودکی، مهم‌ترین نقش را در افزایش قد طی دوران بزرگ‌سالی ایفا می‌کند.

اگر بشر روی کره مریخ زندگی می‌کرد، افرادی‌ که در این سیاره سرخ‌رنگ به‌ دنیا می‌آمدند، احتمالاً از ساکنان سیاره زمین بلندقد‌تر می‌شدند. علت این است که کشش جاذبه در مریخ، ۳۸درصد کره زمین است.

انسان‌های آینده مغز و چشمان بزرگ‌تری خواهند داشت

دکتر آلن وان، دارای مدرک دکترای بیولوژی و ارزیابی ژنومی از دانشگاه واشنگتن، جنبه جالبی از آینده تکاملی انسان را مطرح کرده‌ است. اساسا دکتر وان بر این باور است که انسان‌ها مغز و چشمان بزرگ‌تری خواهند داشت. طبق گفته او «به همان اندازه که درک ما از جهان وسیع‌تر می‌شود، مغز نیز رشد خواهد کرد و به موازات رشد مغز، جمجمه نیز بزرگ‌تر خواهد شد. بشر تا ۲۰ هزار سال آینده، شبیه به انسان‌های امروزی خواهد بود، با این تفاوت که پیشانی به شکل قابل توجهی بلند‌تر به نظر خواهد رسید.»

به عقیده دکتر وان، انسان با مهاجرت به کرات و کهکشان‌های دیگر در مناطقی سکونت خواهد کرد که تاریک‌تر از سیاره زمین خواهد بود. همین موضوع باعث بزرگ‌تر شدن چشم‌ها و نیز افزایش رنگ‌دانه‌های پوست می‌شود تا به این ترتیب از خطرات ناشی از امواج   UV در امان بماند.

متاسفانه از حدود ۲۰ هزار سال پیش مغز ما شروع به کوچک‌تر شدن کرد و این روند از آن زمان به بعد ادامه یافت. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از توقف این روند مشاهده نشده‌ است.

انسان‌های آینده به جای دندان، منقار خواهند داشت

فرضیه محتمل دیگری که وجود دارد، این است که انسان با گذشت زمان تا حدودی شبیه به پرندگان خواهد شد. بر اساس گفته دکتر گرت فرِیزر، استاد دانشگاه شفیلد، انسان‌های آینده به جای دندان، منقار خواهند داشت. به گفته او منقار قوی‌تر و کاربردی‌تر بوده و بر خلاف دندان‌ها پوسیده نشده و جدا نمی‌شود.

دکتر فریزر به این موضوع اشاره می‌کند که سلول‌هایی که وظیفه تولید دندان‌های تازه را دارند، دستکاری شده و به این ترتیب احتمالا بیش از دو ردیف دندان در انسان‌ها ایجاد شود. به اعتقاد او بشر به دنبال داشتن دندان‌های بی‌نقص است اما با بیشتر شدن تعداد ردیف‌های دندان، نگه‌داری و تثبیت آنها مشکل‌ساز خواهد شد. بنا بر این در‌ نتیجه تغییر سبک ‌زندگی و عادات غذایی انسان مدرن، تعداد محدود دندان‌ها دیگر کارایی گذشته را نخواهد داشت.

انسان‌های آینده در‌ نتیجه مهندسی ژنتیک و سفر‌های فضایی، به موجودات منفتوتی تبدیل خواهند شد

تکان‌دهنده‌ترین پیش‌بینی در رابطه با آینده بشر مربوط است به جانورشناسی به نام داگلاس دیکسون که در کتابش با نام انسان پس از انسان – انسان‌شناسی آینده، فرضیه‌ای علمی را مطرح می‌کند که شکل ظاهری بشر طی ۵۰ میلیون سال تکامل را پیش‌بینی کرده‌ است. تئوری او بر اساس مهندسی ژنتیک و سفر‌های فضایی انسان آینده طرح‌ریزی شده ‌است. به باور دیکسون با به پایان رسیدن تمدن بشر، گروهی از انسان‌ها به سیارات دورافتاده مهاجرت کرده و در نتیجه این مهاجرت‌ها، شکل فیزیکی آنها دچار تغییر خواهد شد.

انسان‌های آینده ممکن است دارای انگشتان پره‌ای شوند

طبق فرضیه دکتر متیو اسکینر، استاد دانشگاه کنت، انسان‌ها به شکل خارق‌العاده‌ای با تغییرات شرایط کره زمین سازگار خواهند شد اما این تغییرات بسته به روشی که بشر برای خود انتخاب می‌کند، متفاوت خواهد بود و هر یک شکل عجیبی خواهد داشت:

۱. دنیای پوشیده از آب

بر اساس این فرضیه دکتر اسکینر، تمام یخ‌های روی سطح زمین آب شده و به این ترتیب سطح آب دریا‌ها به شکل غیر‌ قابل انتظاری بالا خواهد آمد. این مسئله باعث خواهد شد که انسان‌ها مجبور شوند تا با زندگی داخل دنیایی مملو از آب سازگاری پیدا کنند. در چنین دنیایی، انسان‌ها شبیه به موجودات آبزی خواهند شد و به این ترتیب به آبشش‌های مصنوعی و پلاک‌های شفاف مجهز خواهند شد تا مشاهده دنیای درون آب برای آنها امکانپذیر شود. وجود آبشش‌ها باعث می‌شود که انسان دیگر نیازی به شش‌های بزرگ نداشته باشد و در نتیجه قفسه سینه کوچک‌تر خواهد شد. داشتن پلک‌های شفاف نیز از آسیب دیدن چشم‌ها درون آب جلوگیری می‌کند.

برای این‌ که بشر بتواند در دنیای زیر آب بهتر شنا کند، احتمالا انگشتان دست و پای بلند‌تری خواهد داشت که به وسیله پره‌هایی به هم متصل می‌شوند.

۲. عصر یخ‌بندان

در این تئوری، سیاره زمین مورد اصابت یک شهاب‌سنگ یا چیزی شبیه به این قرار می‌گیرد و چنین اتفاقی باعث افزایش فعالیت‌های آتش‌فشان‌ها خواهد شد. بر اثر این اتفاق مقدار زیادی گرد و غبار و رطوبت وارد اتمسفر خواهد شد و جلوی تابش نور خورشید را خواهد گرفت. عدم تابش نور خورشید باعث کاهش دما شده و عصر یخ‌بندان دوم را سبب خواهد شد.

در نتیجه این تغییر، رنگ پوست و موی انسان‌ روشن‌تر خواهد شد تا ویتامین دی بیشتری جذب کند. هم‌چنین سطح بدن پرمو‌تر خواهد شد تا از این طریق گرمای بیشتری داخل بدن بماند. از طرف دیگر، بینی و صورت ما برجسته‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد. این حالت کمک می‌کند که هوایی که طی فرایند دَم وارد بدن می‌شود، گرم‌تر شود. در این دوران قدرت بدنی اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت و مردان به کمک این ویژگی زنان را به خود جذب خواهند کرد.

مهاجرت به سیارات جدید

طبق این تئوری، با به اتمام رسیدن همه منابع کره زمین، انسان‌ها به‌ ناچار به کراتی نقل مکان خواهند کرد که از نظر شرایط محیطی به زمین شبیه باشند. از آنجایی‌که مواد ‌غذایی در این دوران به شکل مایع یا به صورت قرص مصرف می‌شود، فشار وارد به فک کاهش پیدا می‌کند و اندازه آن کوچک‌تر می‌شود. در چنین حالتی دندان‌ها نیز کوچک می‌شوند یا به‌ طور کامل از بین می‌روند.

بسیاری این فرضیه‌های تکاملی را دور از ذهن و غیرممکن می‌دانند. با این‌ حال این نظریات بر اساس تغییراتی که به احتمال زیاد در آینده سیاره زمین ایجاد می‌شود، طراحی و مطرح شده ‌است. بنا بر این در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان این تئوری‌ها را تایید یا رد کرد و تنها آیندگان ما می‌توانند از نزدیک شاهد این تغییرات باشند.»
نظرات بینندگان