arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

مصرف بیش از حد ویتامین C، سنگ کلیه می‌آورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: دریافت ویتامین C در روز، اثرات جانبی مضری مانند ایجاد سنگ کلیه، تهوع و اسهال دارد.

به گزارش انتخاب، دکتر مهیار منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیشگیری از سرطان به مجموعه اعمالی گفته می‌شود که می‌توانند احتمال بروز بیماری سرطان را کاهش دهند، افزود: بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری است و چنانچه بیماری‌های سرطان به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان است.

وی ادامه داد: از آنجاکه امروزه بسیاری از سرطان‌ها زود تشخیص داده می‌شوند، می‌توان بیمار را تا حد زیادی زنده نگهداشت و بیمار می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. این کار با انجام خودآزمایی و غربالگری امکان‌پذیر است.

منصوری با بیان اینکه آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند، اضافه کرد: آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها جلوگیری می‌کنند و از اثرات رادیکال‌های آزاد می‌کاهند.

وی با اشاره به اینکه از آنتی اکسیدان‌های مهم بدن می‌توان ویتامین E را نام برد، اظهار کرد: اگر چه سیستم‌های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود دارد، ولی آنتی اکسیدان‌های اصلی ویتامین‌های E ، C و بتاکاروتن هستند. سلنیوم نیز بعنوان یک ماده معدنی نقش آنتی اکسیدانی مهمی دارد که بدن قادر به تولید این ویتامین‌ها و ماده معدنی نیست؛ بنابراین باید از طریق غذا آنها را دریافت کرد.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون  با تاکید بر اینکه  اکسیدکننده‌ها به اشکال مختلفی وجود دارند که معروف‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌ها رادیکال‌های آزاد هستند، افزود: مهم‌ترین آنتی‌اکسیدها شامل لوتوین و زیگانتین است که در تخم‌مرغ وجود دارند و این مواد علاوه بر جلوگیری از سرطان، باعث پیشگیری از بروز آب مروارید نیز می‌شوند.

وی، دومین آنتی اکسیدان را ویتامین C عنوان کرد و گفت: نام دیگر این ویتامین، اسید اسکوربیک بوده که محلول در آب است و در تمامی مایعات بدن وجود دارد. به همین دلیل یکی از اولین خطوط دفاعی بدن محسوب می‌شود، اما نمی‌تواند در بدن ذخیره شود. برای دریافت این ویتامین باید به طور منظم و پیوسته میوه و سبزی مصرف کرد و نیاز روزانه آن ۶۰ میلی‌گرم است.

منصوری، دریافت ویتامین C به مقدار بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز در بعضی افراد، اثرات جانبی مضری مثل ایجاد سنگ کلیه، تهوع و اسهال دارد، گفت: مهم‌ترین منابع تامین ویتامین C مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، سبزیجات برگی شکل سبز، کیوی، کلم، طالبی، توت فرنگی، اسفناج و سیب زمینی هستند.
نظرات بینندگان