arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
گزارش المانیتور از مشکلات ایرانیان برای دریافت ویزا؛

مافیای ویزا در سفارت چند کشور اروپایی / ویزای شنگن برای ایرانیان در بازار سیاه چقدر آب می خورد؟

ایرانیهایی که قصد سفر به کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، با مشکلات فراوانی برای دریافت ویزا مواجه می شوند. این مشکلات باعث ظهور مافیای ویزا از سوی آژانس های مسافرتی شده است که به شهروندان ایرانی در دریافت ویزا کمک میکنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مافیای ویزا در سفارت چند کشور اروپایی / ویزای شنگن برای ایرانیان در بازار سیاه چقدر آب می خورد؟
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: ایرانیهایی که قصد سفر به کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، با مشکلات فراوانی برای دریافت ویزا مواجه می شوند. این مشکلات باعث ظهور مافیای ویزا از سوی آژانس های مسافرتی شده است که به شهروندان ایرانی در دریافت ویزا کمک میکنند.
 
به گزارش «انتخاب»؛ به عنوان مثال، برای سفر به فرانسه متقاضیان ایرانی در ابتدا باید از طریق وبسایت‌ سفارت فرانسه درخواست مصاحبه دهند. این در ابتدا مسئله ی ساده ای به نظر می رسد اما مشکل زمانی پیش می آید که سفارت فرانسه به سختی وقت مصاحبه در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
 
شاید پاسخ به چنین درخواستی سه ماه طول بکشد اما در تهران راه های کوتاه تری وجود دارد. با جستجوی کلیدواژه ی «دریافت ویزا» به فارسی، تمام شرکت ها و آژانس هایی که برای دریافت ویزا خدمات ارایه میدهند، لیست می شوند.

این آژانس ها ادعا میکنند که می توانند به راحتی ویزای فرانسه برای مشتریان خود اخذ کنند.
زن جوانی که منشی یکی از آژانس ها است می گوید اگر تا به حال ویزای شنگن دریافت نکرده اید لازم است که یک ویزای یک بار مصرف از سوئیس اخذ کنید. بدین طریق، به کشورهای دیگر نیز می توانید سفر کنید. هزینه ی سه روز اقامت در زوریخ، لوزان یا ژنو ۱/۶۹۰ یورو خواهد بود. روند برنامه ریزی و قرار ملاقات و دریافت ویزا کمتر از یک ماه طول میکشد به این معنی که شما الان میتوانید بلیط هواپیمایی خود را برای ۴۰ روز آینده رزرو کنید.با این حال اگر یک ویزای شینگن داشته باشید میتوانم برای شما یک ویزای چندبار مصرف برای هلند بگیریم که هزینه ای معادل ۲۰۰۰ یورو خواهد داشت.

متقاضیان ایرانی که بدون کمک آژانس ها قصد اخذ ویزا دارند نیازمند ارایه ی فهرست گسترده ای از اسناد از جمله گواهی اشتغال ، پرینت حساب بانکی طی ۶ماه گذشته، ترجمه سند مالکیت و ... دارند.

با این همه، اگر یک متقاضی تا به حال ویزای شنگنن دریافت نکرده باشد، احتمال اخذ ویزا برای او کم است.

ایتالیا کشور دیگری است که ایرانیان مسیرهای سختی را برای ویزای این کشور باید طی کنند. اگر به سفارت ایتالیا در خیابان افریقای تهران سر بزنید، حدود ۲۰۰ نفر بیرون درب ورود یا در پارک مجاور را می بینید که منتظر ایستاده اند. برخی هم از شب قبل، بیرون محوطه منتظر بودند. هر شخص تازه واردی که به آنها می پیوست نام خود را بر روی یک برگه ی A4 اضافه میکرد و هنگامی که سفارت درهای خود را باز میکرد، متقاضیان به ترتیب لیست وارد میشدند.

یک زن جوان به نام لیلی گفت که برای ویزای توریستی آنجا بوده و برای رزرو مصاحبه با مشکلات فراوانی برخورده است.
 
وی افزود: تقریبا غیر ممکن است که ویزا را به تنها و بی واسطه اخذ کنید. این سومین باریست که من به سفارت می آیم و هر بار به من گفته میشود که آنها مشغول هستند و باید هفته ی بعد بیایم.من از خودم میپرسم که این سفارت نظم و قانون ندارد؟چرا آنها کارهای بیشتر از ظرفیتشان در طی روز قبول میکنند؟

با این حال،  اگر شما مشتری یک آژانس باشید، میتوانید بلافاصله وارد سفارت شوید.

با گذراندن یک ساعت مقابل سفارت، با کارکنان سفارت و نگهبانانی که تقریبا با همه غیر مؤدبانه برخورد میکردند مواجه می شد. آنها نمایندگان آژانس های مسافرتی را میشناختند و به کسانی که همراه آنان بودند اجازه ی ورود میدادند.
 
یکی از نمایندگان آژانس های مسافرتی در سفارت ایتالیا حاضر به پاسخ نشد گفت که ما یک ویزای ۱۵روزه را تضمین میکنیم. اگر تمایل داشته باشید که ویزایتان یک ماهه باشد باید مبلغ ۴۶۱ دلار معادل ۱/۵میلیون تومان برای سفارت و ۸۵۰ یورو برای ویزای تضمین شده بپردازید.این مقدار فقط برای طی روند ویزاست.هزینه ی هتل ومسافرت در ایتالیا شخصا به عهده ی خودتان است.
 
او افزود: اگر دریافت ویزا برای شما فوریت دارد، میتوانیم ظرف دو هفته این کار را برای شما انجام بدهیم که ۴میلیون تومان هزینه دارد.ما با کشورهای دیگری نیز کار میکنیم و اگر شما مایل باشید میتوانیم یک ویزا برای پرتغال به قیمت ارزان  برای شما بگیریم. قیمت ویزای پرتغال ۱/۲۵۰ یورو هست که شامل۴شب اقامت در هتل ۴ستاره ی لیسبون است.

بر اساس اطلاعاتی که از طریق ارتباط با چندین آژانس جمع آوری شده ،مافیای ویزا در سفارت چندین کشور اروپایی فعالیت دارد. رسانه ها گزارش کردند که بهرام قاسمی  سخنگوی وزیر امور خارجه بهرام قاسمی در تاریخ ۹ژوییه به این موضوع رسیدگی میکند.

متاسفانه حلقه هایی متشکل از آژانس های مسافرتی و شرکت های هواپیمایی با همکاری بخش های خاصی در سفارتخانه های اروپایی در این زمینه فعال شده اند.

نظرات بینندگان