arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۶۰۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

ترامپ: ما گزینه های بسیاری برای ونزوئلا داریم، از جمله گزینه احتمالی نظامی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاخ سفید در اوج تنش ها میان کاراکاس و واشنگتن اعلام کرد که نیکولاس مادورو رئیس جمهوی ونزوئلا روز جمعه درخواست تماسی تلفنی با دونالد ترامپ داده بود اما رئیس جمهوری آمریکا از گفت وگوی تلفنی با وی خودداری کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از تارنمای هیل، 'سارا سندرز هاکبی' سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهوری ترامپ از آغاز دولتش از مادورو خواسته به قانون اساسی ونزوئلا احترام بگذارد، انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کند، زندانیان سیاسی را آزاد کرده، به نقض حقوق بشر خاتمه دهد و سرکوب مردم بزرگ ونزوئلا را متوقف کند.

وی افزود: رژیم مادورو از توجه به درخواست امتناع کرده و راه دیکتاتوری در پیش گرفته است.

'سارا سندرز' ادامه داد: زمانی که دموکراسی در آن کشور احیا شود ترامپ با خرسندی با رهبر ونزوئلا صحبت می کند.

معلوم نیست که آیا این درخواست مادورو قبل از تهدید ترامپ به اقدام نظامی علیه ونزوئلا بوده است یا بعد از آن.

مادورو اخیرا گفته بود که به وزیر امور خارجه این کشور دستور داده تا اگر امکان داشته باشد روز 20 سپتامبر (29 شهریور) و زمانی که سران کشورها برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گرد هم می آیند، با ترامپ شخصاً گفت وگو کند.

ترامپ به خبرنگاران گفت: مردم [ونزوئلا] سختی می کشند و می میرند. ما گزینه های بسیاری برای ونزوئلا داریم، از جمله گزینه احتمالی نظامی؛ اگر لازم باشد.

ترامپ تاکید کرد: ما در این باره صحبت نمی کنیم. اما عملیات نظامی، یک گزینه نظامی، چیزی است که قطعا می توانیم به دنبال آن باشیم.

اما پنتاگون اعلام کرده که هیچ دستوری از کاخ سفید درباره ونزوئلا دریافت نکرده است.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع ونزوئلا در پاسخ به تهدید ترامپ گفت این «یک عمل جنون آمیز» است.

«ارنستو ویلگاس» وزیر ارتباطات ونزوئلا نیز در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت که تهدید آمریکا «تهدیدی بی سابقه علیه حاکمیت ملی» ونزوئلا است.

گفته می شود قرار است وزارت خارجه ونزوئلا نیز در یک بیانیه رسمی به تهدید ترامپ پاسخ بدهد.

این تنش ها درحالی است که وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه 6 عضو مجلس تازه تاسیس موسسان قانون اساسی ونزوئلا و دو مقام موثر در تشکیل آن را به فهرست تحریم ها اضافه کرد.

آمریکا و کشورهای مخالف دولت ونزوئلا می گویند مادورو قصد دارد از طریق مجلس موسسان قانون اساسی اختیارات خود را گسترش و کشورش را به سمت دیکتاتوری سوق دهد.

مادورو با رد این ادعاها تشکیل مجلس موسسان را راهی برای پایان دادن به تنش های چند ماه اخیر در این کشور می داند. این تنش ها به کشته شدن بیش از 100 نفر انجامیده است.

ونزوئلا در ماه های گذشته با یک بحران عمیق اقتصادی دست به گریبان بوده و تورم افسار گسیخته موجب گرانی و کمبود شدید کالاهای اساسی در این کشور شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان