arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

فردا شب آسمان ایران شهاب‌باران می‌شود/ آماده‌باش نجومی‌ها برای رصد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 از نیمه شب فردا (شنبه 21 مرداد) تا بامداد روز یکشنبه (22 مرداد ماه) آسمان سراسر ایران شهاب باران می شود و به همین خاطر علاقه‌مندان آسمان‌شب برای رصد این بارش شهابی هیجان زده هستند.

به گزارش  انتخاب به نقل ازخبرآنلاین،بارش شهابی برساوشی یکی از جذاب‌ترین شهاب باران‌های سالانه است.این هفته تقریبا بارش بارش شهابی برساوشی ِ سالیانه به اوج خود می رسد. شهاب های کوچک برساوشی که معمولا درخشان و رنگارنگ هستند توسط گرد غباری که سیاره زمین از مدار دنباله دار سویفت-تاتل جاروب کرده، تشکیل می شوند.اگر تا­ به ­حال در رصد رویدادهای آسمانی موفق نبوده اید نبايد بارش شهابی برساوشی امسال را از دست بدهید. در روزهای 21 و 22 مرداد ماه اوج بارش شهابی برساوشی است که در این روزها به دلیل پر نور نبودن ماه، رصدگران با سهولت بیشتری می‌توانند از رصد این پدیده نجومی لذت ببرند. در اين موقعيت دو برابر تعداد معمول بارش شهابها را در آسمان مشاهده مي‌كنيد.

برای کسانی که به دنیای شگفت‌انگیز آسمان شب علاقه دارند نام بارش شهابی برساوشی نام آشنایی است. بارش برساوشی یکی از معروف‌ترین و درعین‌حال پرتعدادترین بارش‌های شهابی سالانه است که در دهه آخر مردادماه به اوج خود می‌رسد. در شرایط به دور از آلودگی نوری و در زیر آسمانی تاریک و البته در ساعات اوج، رصدگران معمولاً بین ۶۰ تا ۱۰۰ شهاب در ساعت را مشاهده کنند؛ اما امسال ممکن است کمی خوش‌شانس‌تر از سال‌های قبل هم باشيد. برخی از پیش‌بینی‌ها نشان مي‌دهد که در بارش امسال ممکن است علاقه‌مندان به نجوم شاهد رگباری شهابی باشند.

منشا بارش شهابی برساوشی را دنباله‌داری به نام «سویفت-تاتل» (Swift-Tuttle) دانست که حدود 130 سال با یک بار حرکت، حرکت مداری خود را کامل می‌کند.

چطور بارش شهابي را رصد كنيد؟

براي رصد بارش شهابي كافي است كه به منطقه‌اي به دور از روشنايي شهرها برويد. برای رصد بارش‌های شهابی به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید اما يك دوربين دو چشمي مي‌تواند حسابي هيجان‌انگيز باشد. . احتمال عبور شهاب از تمام قسمت‌های آسمان وجود دارد اما تراکم شهاب‌ها در مناطق نزدیک به کانون بارش بیشتر است. بنابراین بهتر است بیشتر توجه‌تان متمرکز حوالی صورت فلکی برساوش باشد. صورت فلکی برساوش حوالی نیمه‌شب از افق شمال شرقی طلوع می‌کند. صورت فلکی W_شکل ذات‌الکرسی می‌تواند راهنمای مناسبی برای پیدا کردن برساوش باشد. اگر با آسمان آشنايي نداريد از اپليكيشن‌هاي مختلف رصد آسمان روي گوشي هوشمند استفاده كنيد. اين اپليكيشن‌ها خيلي سريع شما را با آسمان آشنا مي‌كنيد.
نظرات بینندگان