arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

همکاری پرخرج امارات با اندیشکده‌های آمریکایی / تلاش برای سوق سیاست های خصمانه آمریکا به سمت ایران، قطر، بحرین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد: امارات متحده عربی با کمک مالی چندین میلیون دلاری به اندیشکده‌ای تأثیرگذار در واشنگتن تلاش کرده است تا سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، قطر و حوثی‌های یمن را به سمت مسیر خصمانه‌تری سوق دهد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، پایگاه خبری اینترسپت گزارش داد: اسنادی را به دست آورده است که نشان می‌دهد امارات متحده عربی در سال‌های 2016 و 2017 کمک مالی 20 میلیون دلاری به اندیشکده موسسه خاورمیانه که یک اندیشکده تأثیرگذار در سیاست‌های واشنگتن به شمار می‌آید، کرده است.

این اسناد از یک حساب ایمیل متعلق به یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا به دست آمده که اگر چه محل صرف این پول در آن به طور دقیق مشخص نشده است، نشان می‌دهد العتیبه در ایمیل‌های خود به روشنی دشمنی با قطر را ابراز کرده و خواستار رویکرد سخت‌تر آمریکا در قبال ایران شده است.

به گزارش اینترسپت، امارات متحده عربی از نقش غیرمعمول خود برای سوق دادن سیاست‌ آمریکا به سمت مسیر جنگ‌طلبانه‌تر در قبال رقبایش، یعنی ایران، قطر و حوثی‌ها در یمن استفاده کرده است. العتیبه قوی‌ترین حامی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در واشنگتن از اواخر سال 2015 بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد که العتیبه با کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی تعامل داشته و با آنها درباره سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران رایزنی کرده است.

وی در ماه ژوئن یک رونوشت از یک مقاله استراتژیک نوشته شده توسط الن لایپسون، عضو موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (در آمریکا) درباره سیاست آمریکا در قبال ایران دریافت می‌کند و در یک ایمیل به بلال صعب، کارشناس موسسه خاورمیانه به وی می‌گوید که این راهبرد به دلایل زیادی مشکل آفرین است و می‌تواند درباره آن بحث و رایزنی کند. صعب نیز در پاسخ می‌گوید که با العتیبه درباره ایران موافق است اما از نظرات لایپسون نیز دفاع می‌کند.

بری پاول، عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک در این‌باره گفت که مقاله مربوط به ایران یک نمونه خوب از مسیر سختی است که اندیشکده‌ها باید بپیمایند.

وی افزود: ما با همکاران خود، با دوستان خود در دولت، با افراد (مستقل) و با بنیادها روی این مسائل کار می‌کنیم. ما نظرات آنها را می‌شنویم و سپس به نویسندگان مقالات ارائه می‌دهیم.
نظرات بینندگان