arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

عراقچی: عدم پایبندی به برجام برای طرف های ناقض هزینه جدی دارد/ آمادگی ایران برای هر احتمال

'سیدعباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بنیاد صلح 'ساساکاوا' ژاپن و در حضور بیش از 300 کارشناس و محقق این کشور شرق آسیا، تاکید کرد عدم پایبندی به برجام به یقین برای طرف های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت حادث شدن چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'سیدعباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بنیاد صلح 'ساساکاوا' ژاپن و در حضور بیش از 300 کارشناس و محقق این کشور شرق آسیا، تاکید کرد عدم پایبندی به برجام به یقین برای طرف های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت حادث شدن چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.

به گزارش انتخاب، معاون وزیر امور خارجه روز جمعه در ادامه برنامه های خود در ژاپن طی سخنانی در جمع کارشناسان و محققان این کشور، بهانه جویی های آمریکا و اعمال بسته تحریمی به خاطر برنامه های موشکی ایران را امری غیر قابل پذیرش دانست و گفت برنامه موشکی ایران که محصول توانمندی های مردم ایران است، صرفا دفاعی است و جنبه بازدارنده دارد.
 
وی با تشریح تحولات خاورمیانه و نقش ایران، تاکید کرد ایران یکی از باثبات ترین و امن ترین کشورهای منطقه است و بر خلاف بسیاری کشورهای دیگر، منشا قدرت و توان آن تنها مردم ایران هستند.
 
عراقچی ضمن تشکر از دعوت بنیاد صلح ساساکاوا برای سخنرانی در این بنیاد، به تبیین وضعیت منطقه خاورمیانه و چالش های آن پرداخت.
 
وی فقر و نابرابری اقتصادی، رژیم های غیردموکراتیک و سرکوبگر، افراطی گرایی و تروریسم و بخصوص بحران مزمن فلسطین و سرکوبگری های رژیم صهیونیستی را از جمله مهم ترین این چالش ها برشمرد.
 
عراقچی در ادامه با اشاره به حضور بازیگران مختلف و متنوع در منطقه، تاکید کرد نقش ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند و تاثیرگذار در خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست. ایران یکی از باثبات ترین و امن ترین کشورهای منطقه است و بر خلاف بسیاری کشورهای دیگر، منشا قدرت و توان آن تنها مردم ایران هستند.
 
وی به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت 73 درصدی افراد واجد شرایط در انتخابات به عنوان یکی از مظاهر قدرت ایران اشاره کرد و آن را موردی منحصر به فرد در بین کشورهای منطقه دانست.
 
به گفته معاون وزیر خارجه، تروریسم تکفیری اکنون بزرگترین چالش منطقه است و خطرات آن نه فقط خاورمیانه بلکه کل جهان را تهدید می کند. مقابله با این تهدید، به اجماع جهانی و همکاری همه کشورها نیاز دارد.
 
عراقچی در ادامه به موضوع برجام پرداخت و ابعاد آن را در سطح بین المللی و منطقه ای برشمرد.
 
وی با تشریح نتایج برجام در دو حوزه هسته ای و رفع تحریم ها، بخصوص پیشرفت اقتصادی ایران طی یکسال و نیمی که از اجرای برجام می گذرد، تاکید کرد برجام از جایگاهی قوی در سطح بین الملل برخوردار است و نه تنها توسط قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت، بلکه توسط مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین الملل مورد حمایت قرار دارد.
 
معاون وزیر خارجه در پایان با اشاره به سوابق روابط ایران و ژاپن، گفت این روابط همواره دوستانه و در جهت منافع دو کشور همراه با درک و احترام متقابل بوده است.
 
وی گفت در دوران بعد از تحریم ها همکاری های اقتصادی ایران و ژاپن روند رو به رشدی را آغاز کرده و انتظار می رود در آینده با سرعت بیشتری ارتقاء و توسعه یابد و قابلیت ها و ظرفیت های دو کشور در مسیر همکاری های سازنده و موثر بیشتری قرار گیرد.
 
عراقچی که برای یک دیدار دوجانبه در توکیو به سر می برد، در طول اقامت خود در ژاپن دیدارهای متعددی با مقامات سیاسی و اقتصادی ژاپن و نیز شرکت ها و بانک های بزرگ این کشور انجام داد.
 
در این دیدارها راه های بسط و گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و ژاپن، به ویژه همکاری های اقتصادی در شرایط جدید ناشی از برجام و رفع تحریم ها مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.
 
گفتنی است، عراقچی روز پنجشنبه در ملاقات با «سوگیاما» قائم مقام و 'آکیبا' معاون سیاسی وزارت خارجه ژاپن آخرین تحولات روابط دوجانبه و منطقه به ویژه مناطق خاورمیانه و شرق آسیا را مورد رایزنی و تبادل نظر قرار داد.
 
معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان با 'تارو آسو' معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی ژاپن و 'هیرو شیگه سکو' وزیر اقتصاد تجارت، صنعت و صنایع ژاپن (متی) این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرده بود.
 
دیدار و رایزنی با 'تارو کونو' وزیر امور خارجه جدید ژاپن از دیگر برنامه های روز پنجشنبه «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر خارجه در توکیو بود که در آن رئیس دستگاه دیپلماسی ژاپن اعلام کرد سیاست کشورش در برابر جمهوری اسلامی ایران همچنان بر پیشبرد همه جانبه روابط استوار است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان