arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

ترامپ: ایران به روح برجام پایبند نبوده/ پایبند نشوند، با اقدامات قاطع روبرو می‌شوند

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با بیان ادعاهای تأییدنشده گفت که ایران به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ پایبند نبوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با بیان ادعاهای تأییدنشده گفت که ایران به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ پایبند نبوده است.

به گزارش انتخاب، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه بار دیگر با بیان ادعاهای تأییدنشده گفت که ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 (برجام) پایبند نبوده است.

طبق گزارش رویترز، ترامپ که در باشگاه خصوصی گلفش در «نیوجرسی» در جمع خبرنگاران حضور داشت گفت: «رئیس‌جمهور اوباما بر اساس دانسته‌های خودش، 150 میلیارد دلار به آنها داد. او 1.8 میلیارد دلار پول نقد به آنها داد. درک این کار سخت است، ولی این تصمیم او بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «فکر می‌کنم توافق وحشتناکی است. اما آنها به این توافق پایبند نیستند و به طور یقین به روح توافق پایبند نمانده‌اند، من فکر می‌کنم که اگر آنها به پایبندی رو نیاورند، شاهد خواهید بود که برخی اقدامات قاطع به وقوع خواهند پیوست.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی گزارش‌های فصلی خود بعد از اجرایی شدن «برجام» همواره پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

غیر از آمریکا، دیگر کشورهای طرف ایران در توافق هسته‌ای نیز بارها اعلام کرده‌اند با ادعاهای دولت ترامپ درباره عدم پایبندی ایران به «برجام» موافق نیستند.

 «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در دومین گزارش سه ماهه دولت آمریکا به کنگره، اعلام کرد که ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای عمل کرده است.

علی‌رغم این، رسانه‌های آمریکا گزارش دادند «ترامپ» نزدیک به 45 دقیقه با «تیلرسون» درباره این گزارش مجادله کرده و سرانجام با اکراه آن را پذیرفته است.

مجله «فارن‌پالیسی» چند روز بعد گزارش داد «ترامپ» پس از ناکامی در متقاعد کردن دستگاه وزارت خارجه در اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای این اقدام کرده است.

این رویکرد «ترامپ» با واکنش‌های و انتقادات فراوان رو به رو شده است. از جمله «دیوید کوهن»، معاون سابق سیا در یادداشتی در واشنگتن‌پست هشدار داد که رویکرد «ترامپ» به معنی سیاسی‌سازی تحلیل‌های اطلاعاتی است و مخاطرات فراوانی به همراه دارد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان