arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

انتقاد لاریجانی از صداوسیما: بعضی از اسامی کشورها را برجسته کردند و گفتند چرا کشورهای جزئی به مراسم تحلیف دعوت شدند / آیا در سابق مقامات کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلیس و فرانسه به ایران سفر می کردند؟

علی لاریجانی ضمن اعلام موافقت با رفع محددیت‌های ورود خبرنگاران به مجلس گفت: استقبال می‌کنیم که خبرنگاران در صحن و راهروی مجلس محدودیت نداشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی لاریجانی ضمن اعلام موافقت با رفع محددیت‌های ورود خبرنگاران به مجلس گفت: استقبال می‌کنیم که خبرنگاران در صحن و راهروی مجلس محدودیت نداشته باشند.

به گزارش «انتخاب»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در مراسم ویژه روز خبرنگار که با حضور خبرنگاران خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد، ضمن اعلام موافقت با رفع محدودیت‌های ورود خبرنگاران به مجلس گفت: قانونگذاری با مجلس است اما اطلاع‌رسانی درباره آن با خبرنگاران است و ما استقبال می‌کنیم که خبرنگاران در صحن و کریدور مجلس محدودیتی نداشته باشند.

وی با ذکر این نکته که هنگام رأی اعتماد به وزرا بیشترین اطلاع‌رسانی در صحن صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم نمایندگان در صحن باشند تا سخنان موافق و مخالف را بشنوند از این رو گفته‌ایم که نمایندگان به لابی نروند.

وی که در پاسخ به اظهارات خبرنگار خبرگزاری مهر، روزنامه ایران و خبرنگار ایسنا سخن می‌گفت، اظهار داشت: درباره ممنوعیت ورود برخی خبرنگاران به داخل مجلس نیز ما تابع وزارت اطلاعات هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تقاضای خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اصلاح شیوه قرائت مصوبات مجلس نیز گفت: تغییراتی در آیین‌نامه مجلس ایجاد شده که بر مبنای آن جهت استماع دوباره مصوبات مجلس باید به اداره قوانین مراجع کرد که به جهت اینکه باید ابتدا مصوبات را تنقیح کنند قدری به طول می‌انجامد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز که از سرنوشت طرح جامع رسانه پرسیده بود، عنوان داشت: این طرح در دست تدوین است اما از آنجا که دولت می‌خواست دوباره آن لایحه دهد و ترجیح بر این است که دولت لایحه دهد تا بار مالی نداشته باشد دست نگه داشتیم البته اگر تا دو ماه دیگر لایحه آن را به مجلس ندهند، مجلس طرح را ارائه خواهد کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت نگاه رسانه‌ها به اولویت‌‌های کشور گفت: ممکن است رسانه‌ها تصویری را شکار کنند تا جیغ و دادی هم راه بیفتد اما باید دید چقدر در اولویت قرار دارد، در حالی‌که کشور با چالش‌های اقتصادی مواجه شده و نباید انتظار داشت کابینه‌ای که معرفی شده انقلاب ایجاد کند.

وی با درخواست از رسانه‌ها جهت هدایت ذهن‌ها به سمت اولویت‌ یافتن تولید ملی و کارآفرینی اظهار داشت: کارهای آنی و سیاسی بر روی مسائل ضروری و در اولویت کشور سایه می‌اندازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید برای مسائل اولویت‌دار کشور که شاید جذابیت هم نداشته باشند، جذابیت ایجاد کنند، گفت: ازجمله این مسائل توجه به تولید داخل است و این کار رسانه‌هاست؛ چراکه اگر مسئولان ده‌ها بار هم راجع به آن صحبت کنند آن‌قدر تأثیر ندارد.

وی ادامه داد: همچنین درباره کالاهای قاچاق باید مردم را توجه داد که دقت کنند محصولی را که می‌خرند قاچاق نباشد؛ هرچند که ارزان‌تر باشد یا درباره ضرورت کاهش مصرف انرژی و در حالی‌که این مصرف در کشور ما سه برابر اروپاست که با این کمبود آب که در کشور داریم سبک زندگی بلاوجهی است.

لاریجانی از لزوم قربانی نشدن کارهای ملی در درگیری‌های جناحی سخن گفت و با اشاره به اینکه بعضاً مصالح ملی به مصالح امنیتی ملی تحت‌الشعاع این درگیری‌ها قرار می‌گیرد افزود: مثلاً در مراسم روز تحلیف که در عرصه بین‌الملل اصرار داشتند بگویند ایران منزوی است، ما در کمتر از یک ماه پیش از مراسم به کشورها دعوتنامه فرستادیم و 105 هیأت عالی‌رتبه در مراسم شرکت کردند که پاسخی به تبلیغ منزوی بودن ایران در دنیا بود آن هم در مقطعی که در اکثر این کشورها فصل تعطیلات است و بسیاری از آنان برای حضور در این مراسم محاسباتی نیز دارند.

وی برگزاری مراسم تحلیف را مکمل انتخابات ریاست جمهوری خواند و خاطرنشان کرد: این مراسم تسهیل شدن مردم سالاری در کشور را نشان داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صداوسیما که چند ساعت پس از مراسم، برنامه‌ای درباره حواشی این مراسم پخش کرد، اظهار داشت: بعضی از اسامی کشورها را برجسته کردند و گفتند چرا کشورهای جزئی به مراسم دعوت شدند در حالی‌که از سراسر دنیا هیأت‌های عالی رتبه در ایران حضور یافتند.
 
وی تاکید کرد: برخی برادران عزیز صدا و سیما در همان روز مراسم تحلیف میزگرد گذاشتند تا کابینه دولت را بررسی کنند؛ در حالیکه هنوز لیستی برای کابینه معرفی نشده بود و یا بر روی برخی کشورهای مدعو که چندان شناخته شده نبودند ، متمرکز شدند؛ در حالیکه از انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه و کشورهای شرق آسیا در این مراسم حضور پررنگی داشتند. آیا در سابق این کشورها به ایران سفر می کردند؟ پس قطعا کار بزرگی اتفاق افتاد که مکمل انتخابات بود.

وی در پایان با درخواست از رسانه‌ها جهت اطلاع‌رسانی درباره مصوبات مجلس گفت: خیلی اوقات بعضی از بی‌دقتی‌ها و بی‌اطلاعی از قوانین موجب 7 الی 8 سال دوندگی مردم در دادگاه می‌شود.
نظرات بینندگان