arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

راه‌اندازی 94 درمانگاه اقماری در مکه و مدینه/ ترخیص آخرین محموله دارویی از جده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور اجرایی رییس مرکز پزشکی حج وزیارت گفت: برای ارائه هر چه بیشتر و بهتر خدمات پزشکی به زائران، 94 درمانگاه اقماری در شهرهای مدینه و مکه راه‌اندازی شده است.

به گزارش انتخاب، دکتر طاهر درودی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد فعالیت مراکز درمانی در حج امسال اظهارکرد: امسال حدود 580 پزشک و کادر پزشکی از ایران به عربستان اعزام می‌شوند که این افراد شامل پزشکان متخصص و عمومی، پرستاران، تکنسین آزمایشگاه، رادیولوژیست، کادر درمانی و ... هستند. همچنین برای ارائه هر چه بیشتر و بهتر خدمات پزشکی به زائران،  94 درمانگاه اقماری در شهرهای مکه و مدینه راه‌اندازی شده است.

درودی با بیان اینکه از 20 روز قبل نیروهای پزشکی و امدادی پیش‌پروازی به عربستان عزیمت کرده‌اند عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، چهار مرکز درمانی ‌شبانه‌روزی و نیز یک بیمارستان مجهز در مدینه منوره راه‌اندازی شده‌اند تا بتوانند خدمات در خور شان به زائران سرزمین وحی ارائه کنند.

مشاور رییس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه تا کنون نزدیک به نیمی از کادر بهداشتی و درمانی عازم سرزمین وحی شده‌اند گفت : از مجموع 580 نفر کادر درمانی تا کنون بیش از 250 نفر پس از طی مراحل مختلف اعزام، به شهرهای مدینه منوره و مکه ‌مکرمه مشرف شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمام داروهای مورد نیاز زایران به عربستان وارد شده است یا خیر گفت: تمام داروهای مورد نیاز وارد عربستان شده که در این ارتباط آخرین محموله هم از طریق فرودگاه جده ‌ترخیص  و بین بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و درمانگاه‌های اقماری توزیع شده است.

درودی همچنین با تاکید بر اینکه سعی شده است در تمام حوزه‌های مورد نیاز پزشک داشته باشیم اظهار کرد: امسال سعی شده است متخصصان از همه حوزه‌های مورد نیاز  همچون قلب، زنان و زایمان، گوارش، گوش و حلق و بینی، اعصاب‌، طب اورژانس‌، داخلی‌، فوق تخصص کلیه‌، ‌روماتولوژیست‌، فوق تخصص ریه‌، دندانپزشک، پزشکان عمومی و ... استفاده کنیم.

وی افزود: به فراخور نیاز این پزشکان در بیمارستان‌های مکه و مدینه مستقر بوده و پاسخگوی مراجعان خواهند بود.

درودی همچنین با اشاره به اینکه بیشترین موارد مراجعات زایران در سال‌های گذشته‌، شکستگی دست و پا، مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های قلبی بوده است تاکید کرد: ضروری است تا افراد سالخورده در آمد و شد و استفاده از توالت‌های فرنگی و پله‌های برقی نهایت دقت را داشته باشند چرا که بیشترین موارد شکستگی در این مواقع دیده می‌شود.

وی اعتدال در مصرف مواد غذایی، استفاده از آب فراوان و زدن ماسک‌های تنفسی را به زایران توصیه کرد و گفت: زایران باید توجه داشته باشند که در هنگام بیماری تحت هیچ شرایطی خود درمانی نکرده و به پزشک مراجعه نمایند.

درودی در خاتمه از همکاری خوب بیمارستان‌های سعودی با کادر پزشکی ایران تقدیر کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون بیمارستان‌ها و کادر پزشکی سعودی ارتباط خوب و تنگاتنگی با تیم‌های پزشکی و کادر درمانی ایران داشته‌اند که امیدواریم این روند تا پایان حج ادامه داشته باشد.
نظرات بینندگان