arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
«انتخاب» از اخرين تلاش هاي پيدا و پنهان براي تصدي شهرداري تهران گزارش مي دهد؛

شهرداری تهران بر سر چهارراه «چه کنم»؟ / نجفی و مرعشی «چالش تعامل»، مهرعلیزاده «چالش رای»

با آغاز ارائه برنامه کاندیداها در شورای شهر، 4 احتمال جدی برای انتخاب شهردار تهران مطرح می باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شهرداری تهران بر سر چهارراه «چه کنم»؟

با آغاز ارائه برنامه کاندیداها در شورای شهر، 4 احتمال جدی برای انتخاب شهردار تهران مطرح می باشد.
 
به گزارش «انتخاب»؛ نخست انتخاب محمد علی نجفی بعنوان گزینه مشترک دو حزب اتحاد ملت وکارگزاران برای شهرداری تهران است، نجفی که تاکنون محتمل ترین گزینه شهرداری در رسانه ها بوده است با دو چالش مواجه است، چالش تعامل با حاکمیت ونهادهای انتصابی که ظاهرا چندان نسبت به وی نظر مساعدی ندارند وممکن است مشکلاتی برای نجفی در این رابطه ایجاد شود و مخالفت طیف مستقل واقلیت شورا با وی.

گزینه دوم انتخاب حسین مرعشی است که با توجه به اظهارات نجفی مبنی بر عدم انتساب حزبی، بعنوان گزینه حزب کارگزاران می تواند مطرح شود، وی قبلا اعلام کرده بود از رقابت با نجفی خودداری خواهد کرد اما اکنون برنامه خلاصه ای را به شورای پنجم ارائه کرده و ممکن است فردا بعنوان گزینه کارگزاران مطرح شود، مرعشی اگرچه مشکل تعامل با حاکمیت و نهادهای انتصابی را شاید بیش از نجفی دارا باشد اما طیف مستقل شورا نسبت به وی نظر منفی ندارد و در عوض همراهی حزب اتحاد بانجفی کمتر از مرعشی است.
 
گزینه سوم انتخاب مهرعلیزاده بعنوان شهردار است، مهرعلیزاده مدعی است که بهترین تعامل را با حاکمیت دارد اما روابط وی با دولت ضعیفتر از نجفی ومرعشی است، وی در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده بود، اما برای انتخاب بعنوان شهردار ، بیشترین تحرک و فعالیت و هزینه را در ماههای اخیر نسبت به سایر گزینه ها داشته است. از مهرعلیزاده اقلیت مستقل شورا حمایت می کند.
 
الهه کولایی نیز بعنوان گزینه نمادین زن برای شهرداری تهران مطح شده و بعید است حتی اگر در حالت انتخاب تک گزینه، انصراف ندهد تعداد آرایش بیش از سه رای باشد.
 
اما حالت چهارم عدم انتخاب شهردار از میان گزینه های خارج از این افراد است که توسط مجید فراهانی عضو شورای پنجم مطرح شده است، در این شرایط اگر شورا به این نتیجه برسد که نجفی و مرعشی که امکان رای آوری دارند، قابل تایید توسط نظام نیستند و مهرعلیزاده وکولایی نیز قادر به کسب حداقل 11 رای نباشند، امکان دارد شورا در فرایند فعلی خود تجدید نظر کرده وگزینه جدیدی را به این افراد اضافه کند.

اما در شرایط فعلی ، امکان اینکه نجفی با بی توجهی به توصیه های نهادهای حاکمیتی ، در صحنه حضور یابد، محتمل ترین گزینه و یا اینکه با حضور مرعشی در رقابت با وی، و داشتن سبد رای مشابه ، مرعشی کاندیدا شود، دومین احتمال محسوب می شود.
نظرات بینندگان