arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
در جلسه دهم دادگاه همدستان بابک زنجانی مطرح شد:

جزئیات جلسه جنجالی وزرا به دستور رئیس جمهور وقت در مورد ارزهای حاصل از فروش نفت

قاضی مقیسه در دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی، به اهمیت و نقش و جزئیات جلسه وزرا و رئیس بانک مرکزی پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قاضی مقیسه در دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی، به اهمیت و نقش و جزئیات جلسه وزرا و رئیس بانک مرکزی پرداخت.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب آغاز شد.

فلاح هروی در ادامه ارائه دفاعیات خود به دادگاه خطاب به قاضی گفت: روز گذشته رسانه ها و روزنامه ها موضوع ماساژور و هدایایی که بابک زنجانی به من داده است را برجسته کردند اما سوال من اینجاست که چرا هدیه را به حساب بدهی من گذاشته اند. آنها هدیه بوده است.

قاضی مقیسه در واکنش به این سخنان متهم اظهار داشت: دستگاه قضایی نمی گذارد اموال بیت المال در خانه شما بماند و تا وقتی که پول ها به بیت  المال برنگردد هیچ چیزی تمام نمی شود.

وی خطاب به متهم تصریح کرد: شما می دانستید پولهایی که می گیرید حرام است و شغل بابک زنجانی را نیز می دانستید اما به دلیل بی توجهی به این مسائل امروز باید در برابر مردم پاسخگو باشید.

وی افزود: بابک زنجانی از اموال بیت المال یعنی از اموال محرومین و کپرنشینان به شما داده است. حال شما می گویید هدیه بوده است و دلم خواست که بگیرم!

رئیس دادگاه با اشاره به اموالی که بابک زنجانی به فلاح هروی داده است اظهار داشت: بابک زنجانی اعلام کرده بود که در زمان بی پولی اش، آپارتمانی در شهرک غرب، ویلایی در کیش، یک عدد مرسدس بنز، یک میلیارد هدیه به دختر شما و ۱۰ میلیارد پول نقد به خود شما داده است.

قاضی مقیسه در ادامه به موضوع فروش بانک FIB اشاره و تصریح کرد: شما اقرار کردید که ۵ میلیون یورو از محل فروش FIB به شما تعلق گرفته است با برآورد تمامی ابعاد مسئله از همین بانک ۱۵ میلیارد تومان در آن دوران شما گرفته اید و این در حالی است که برخی از مردم روزگار خود را با ۴۵ هزار تومان در ماه می گذراندند.

در ادامه حمید فلاح هروی خطاب به رئیس دادگاه گفت: شما چرا احساسی حرف می زنید بگذارید من در راستای کیفرخواست از خود دفاع کنم.

رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت:‌در جلد ۱۳ پرونده شما خودتان شخصاً به اختصاص ۵ میلیون یورو از محل فروش بانک FIIB اقرار کرده‌اید در حالی‌که امروز این موضوع را انکار می‌کنید، همچنین در جلسه روز گذشته شما اقرار کردید که صورتجلسه فروش سهام به بانک ملت را نخوانده امضا کرده‌اید و الان می‌گویید که بانک متضرر نشده است، آقای فلاح شما بانکی را که ارزش آن ۴ میلیون دلار بود به ۹۰ میلیون یورو به بانک ملت فروخته‌اید. در اینجا بیت‌المال متضرر شده است، ۱۶۰ میلیون دلار از پول ملت و نفت را که باید خرج ملت و تأسیسات نفتی می‌شد به بانک ملت داده‌اید آیا هنر کرده‌اید که از بیت‌المال برداشته و آن را به بانک داده‌اید؟

ارائه سند جعلی برای خرید بیمارستان

قاضی مقیسه ادامه داد: در قضیه بیمارستان پارسیان که آن را می‌خرید، سند جعلی ارائه می‌دهید و ۴۵ میلیارد تومان با سند مجعول چک می‌کشید این مطالب همه در پرونده موجود است آن‌وقت می‌گویید سهامدار نبودم؟

قاضی مقیسه خطاب به متهم افزود: شما از کوچکترین ریال تا بزرگترین وجوه بیت المال نگذشته اید.

فلاح هروی خطاب به دادگاه گفت: چرا این اموالی که شما گفتید در حساب بدهکاری من قید شده است ماساژوری که دیروز مطرح کردید اگر هدیه بوده است چرا در حساب بدهکاری من قید شده است.

متهم ردیف سوم ادامه داد: بستانکاری یعنی چیزی که طلبی در آن وجود دارد اما وقتی ماساژور را در قالب بدهکاری من می نویسند یعنی من باید پرداخت کنم و این یعنی به من قرض داده شده است.

اموال شما در تصرف بستگانتان است

قاضی مقیسه خطاب به متهم دادگاه اظهار داشت:  باید بابک زنجانی را برای توضیح به دادگاه بیاورم? آقای فلاح آپارتمان ۶ میلیاردی شما هنوز وجود دارد. برخی از اموال شما در تصرف بستگانتان است و چند بار گفته ام که وکالت دهید اما این کار را نکرده اید و مطمئنم که نخواهید کرد.

متهم ردیف سوم در ادامه دفاعیات خود با انتقاد از روند ارائه بدهی خاطرنشان کرد: شما گفتید که چرا بدهی را نمی دهید من بارها گفته ام که باید به چه کسی بدهی را بدهم. من در ابتدای دوران بازداشت، چک داده ام اما بازپرس پرونده قبول نکرد. در تاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ براساس گفته بازپرس کل بدهی را حساب کردم که مبلغی بالغ بر ۱۴ میلیارد شد و من در سه چک این مبلغ را ارائه دادم اما در تاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ مرا بازداشت کردند.

قاضی مقیسه در ادامه و با انتقاد از عدم صداقت متهم خطاب به وی گفت: شما چک ها را زمانی دادید که هیچ پولی در بانک ها نبود و قبل از آن نیز به بازپرس پرونده گفتید که آقای پسندیده این چک ها را به بانک نبرید.

فلاح در دفاع از خود مدعی شد از ۲۸ اسفند تا ۱۵ فروردین هیچ پول کلانی در بانکها جابجا نمی شود و این در حالی است که من در آن زمان در زندان بودم. در اردیبهشت مرا برای نزد شما آوردند و من از شما پرسیدم پول ها را باید به چه کسی بدهم.

قاضی خطاب به متهم گفت: دختر شما آن یک میلیارد را برگرداند و آن آپارتمان ۶ میلیاردی و ویلای کیش را بفروشید. همسر، دختر و برادر شما هستند شما می توانستید به آنها وکالت بدهید تا اموال را فروخته و پول را به بیت المال بازگرداند.

به نمازهایی که پشت سر امثال شما خواندم، قسم میخورم

فلاح هروی خطاب به قاضی دادگاه گفت: به تمام نمازهایی که پشت سر شما و امثال شما خوانده ام قسم می خورم که خانواده و وکلایم بابت این که بدهی را به چه کسی و به چه طریقی باید بدهند مراجعه کرده اند که بی فایده بود.

قاضی خطاب به متهم و در واکنش به این سخنانش اظهار داشت: به حساب دادگستری می ریختید چرا  این کار را نکردید؟

فلاح هروی در پاسخ گفت: من بارها گفتم به چه حسابی بریزم اما هیچ کس درست مرا راهنمایی نکرد حتی به خود شما هم گفتم که شما گفتید من مسئول وصول نیست.

قاضی خطاب به متهم تصریح کرد: الان پول ها را برگردانید هر زمان که اموال را به بیت المال بازگردانید ارزشمند است.

متهم ردیف سوم خطاب به رئیس دادگاه ادامه داد: آقای قاضی بهترین سخنی که در این سه سال شنیده ام از شما بود که گفتید اگر این کار مدیریت می شد این همه قال و قیل و حرف و سخن مطرح نمی شد.

قاضی خطاب به متهم از وی سوال کرد: شما وکالت را به چه کسی داده اید؟ سند آن را به دادگاه ارائه دهید؟

فلاح در پاسخ به سوال قاضی گفت: من بارها وکالت داده ام تا پولها را به بیت المال بازگردانم.

قاضی خطاب به متهم اظهار داشت: یکی از وکالت نامه ها را به دادگاه ارائه دهید.

جزئیات جلسه جنجالی وزرا

 قاضی مقیسه در ادامه جلسه دهم رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی در خصوص مصوبه جنجالی مرتبط با پرونده گفت: مصوبه چهار وزیر و رئیس کل بانک مرکزی، تأیید بانک FIB برای دریافت ارز ۱۴.۵ درصد ارز کلی حاصل از فروش نفت بود به همین دلیل این مصوبه و جلسه تأیید کننده آن نقش بسیار مهمی در برخی از مشکلات داشته است.

وی افزود: حسب اظهارات ک. د، شما در تاریخ ۹۱/۴/۷ که مصوبه فوق صادر شد در بانک مرکزی به همراه بابک زنجانی حضور داشتید.

فلاح هروی در واکنش به این سخنان قاضی خطاب به رئیس دادگاه گفت: جلسه مذکور حسب دستور رئیس جمهور وقت برای بررسی تأمین کالاهای اساسی در دوران بحرانی آن زمان بود.

وی خاطرنشان کرد: من هیچ رابطه ای با رئیس جمهور نداشتم و هیچ دستوری به ایشان برای تشکیل جلسه ندادم.

قاضی خطاب به متهم گفت: ما کاری به ارتباط شما نخواهیم داشت به هر حال اهمیت جلسه ۹۱/۴/۷ بر هیچ کس پوشیده نیست.

متهم ردیف سوم اظهار داشت: جلسه فوق که به صورت اضطراری ساعت ۷:۳۰ صبح تشکیل شد اما من ساعت ۱۰ به این جلسه رفتم و در آن جلسه شنیدم که برخی آقایان گفتند که بحران کمبود کالا در راه است.

دست بوسی وزیر بازرگانی وقت

فلاح تصریح کرد: در همان جلسه و با صحبت هایی که شد حسب اظهارات آقای دانشیار، وزیر بازرگانی وقت خم شد تا دست آقای جشن ساز را ببوسد چون فکر می کرد راه حل بحران ها پیدا شده است.

وی با بیان اینکه یک پادو بودم و داخل مجموعه راه پیدا کردم گفت: بهتر است خود آقای دانشیار در جلسه دادگاه حضور پیدا کرده و توضیحاتی ارائه دهد.

متهم ردیف سوم در رابطه با جزئیات جلسه جنجالی ۴ وزیر و رئیس بانک مرکزی گفت: در آن جلسه وزرا حتی به من سلام هم ندادند اما اکنون آن مصوبه به نام من تمام شده است. حتی در اندازه یک تماس تلفنی در این جلسه تأثیر نداشتم.

قاضی خطاب به فلاح هروی اظهار داشت: نشان دادن خودتان در آن جلسه، دست زدن روی شانه بابک زنجانی و به نوعی حضور شما در آنجا تأیید بابک زنجانی بوده است. شما تلویحاً با کارهایتان نشان دادید که بابک زنجانی مورد تأیید شماست.

فلاح هروی در دفاع از خود خطاب به رئیس دادگاه گفت: اگر بابک زنجانی می خواسته سوءاستفاده کند این موضوع چه ربطی به من دارد من بعد از ۳۰ سال باز هم درست زندگی کردم.

قاضی خطاب به متهم ردیف سوم افزود: شما برای چه به این جلسه رفتید؟ چرا عزت خود را لگدمال کردید؟

فلاح هروی پاسخ داد: در آن جلسه حتی جای نشستن نبود. چون همه مسئولان بودند و من سرپا در آن جلسه حضور یافتم و دو ساعت از جلسه گذشته بود که به آن رفتم. بابک زنجانی از من سوءاستفاده می کرده است و این را بازپرس پسندیده نیز تأیید کرده است.

متهم ردیف سوم اظهار داشت: ۳۰ سال در جایی کار کردم که مجبور بودیم از مردم پنهان شویم تا کسی ما را نشناسد. چرا باید برخی کارها را انجام می دادم؟ من برای معرفی به آن جلسه نرفته بودم. با این حال رفتن به یک جلسه که جرم نیست.

شما بازوی توانمند زنجانی بودید

قاضی مقیسه با بیان اینکه متهم ردیف سوم در همه جا بازوی قدرتمند بابک زنجانی بوده است گفت: معرفی بابک زنجانی به عنوان فردی توانمند به مسئولان از سوی شما صورت گرفته است.

در ادامه دادگاه نماینده بانک مسکن خطاب به رئیس دادگاه گفت: معرفی زنجانی به عنوان فردی قدرتمند و توانمند به رئیس بانک مسکن توسط فلاح هروی صورت می گیرد.

قاضی در ادامه خطاب به متهم گفت: آقای فلاح شما یک فرد نهادی بودید با این حال بابک زنجانی را به عنوان یک ارزفروش و دارای سابقه کیفری می شناختید و حاضر شدید او را به مسئولان معرفی کنید و گفته اید که آدم خوبی است.

من نگفتم زنجانی انسان خوبی است

فلاح در ادامه مدعی شد: من به هیچ وجه نگفتم آقای بابک زنجانی آدم خوبی بوده است.

نماینده بانک مسکن خطاب به دادگاه اظهار داشت: تمامی معرفی ها به رئیس بانک از سوی این شخص بوده است و از نقش وی نباید غافل شد.

فلاح خطاب به نماینده بانک مسکن اظهار داشت: شما بهتر است یک لیوان آب بخورید.

متهم ردیف سوم خطاب به دادگاه گفت: این فرد هر وقت که صحبت می کند رنگش پریده و عصبانی می شود.

نماینده بانک مسکن در واکنش به سخنان متهم گفت: مگر من مال مردم را خورده ام که رنگم بپرد.

متهم ردیف سوم خطاب به نماینده بانک مسکن اظهار داشت: من هم نخورده ام اگر هم آنها را پیدا کردم باز می گردانم.

قاضی مقیسه گفت: شناسایی ۱۳۸ شرکت تامین اجتماعی که سوداور است توسط شما انجام شده است چون شما حسابرسی را خوب بلد هستید.

هروی گفت: من اصلا در امورات حساب‌ها دخالت نداشته‌ام. اگر یک دوربین ضبط کرده بود که من حتی از جلوی شعبه‌ای رد شده‌ام شما درست می‌گویید.

قاضی مقیسه گفت: شما اعتماد مدیر عامل بانک مسکن را جلب کردید و زنجانی را به عنوان یک فعال اقتصادی معرفی کردید.

قاضی مقیسه ادامه داد: شما ۵ فقره چک به مبلغ ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیون تومان از آقای م گرفته‌اید.

هروی بیان کرد: من این چک و مبلغ را به دستور آقای زنجانی تحویل گرفته‌ام.

قاضی مقیسه گفت: مگر شما پستچی بوده‌اید که صرفا بروید یک چک دریافت کنید؟

نماینده سازمان تامین اجتماعی در  پاسخ به اظهارات هروی گفت: آقای هروی به عنوان رئیس هیئت مدیره هلدینگ سورینت تفاهم نامه خرید ۱۳۸ شرکت از تامین اجتماعی را امضا کرده است. حتی این فرد صاحب اختیار امضای منفرد بوده است. پول این شرکت‌ها چیزی حدود ۴ میلیارد یورو می‌شود. سوال من از آقای فلاح این است که شمایی که اینقدر کاراقتصادی کرده اید و باهوش هستید چرا به آقای زنجانی اعتماد کردید ودرمعامله با آقای مرتضوی گفتید که این فرد ۴ میلیارد یورو پول نقد در حساب دارد. مگر دردنیا چند نفر آدم وجود دارد که ۴ میلیارد یورو  پول نقد داشته باشد.
نظرات بینندگان