arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

بررسی آخرین وضعیت تردد زائران اربعین از مرز خسروی/ لزوم هماهنگی سازمان‌ها با ستاد اربعین ایران در عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در نشست مشترک ستاد مرکزی اربعین با ستاد اربعین مستقر در عراق آخرین وضعیت تردد زائران از مرز خسروی، جلوگیری از اقدامات خودسرانه برخی افراد، لزوم رعایت قوانین ایران و عراق و لزوم هماهنگی سازمان‌ها با ستاد اربعین ایران در عراق مباحثی مطرح شد.

به گزارش انتخاب، هشتمین نشست ستاد مرکزی اربعین و ستاد اربعین مستقر در عراق، صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد.

حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، سیدحسنی هاشمی استاندار تهران، مجید آقابابایی مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، مجتبی عبداللهی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت، جمشید گودرزی قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین، حجت الاسلام احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین، میرمسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا، مسعود شوشتری جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه، محمدرضا مروارید استاندار ایلام تعدادی از اعضای حاضر در این نشست بودند.

در این جلسه، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان اینکه راهپیمایی اربعین فرصتی است که اگر نتوانیم از آن فرصت برای وحدت جهان اسلام استفاده کنیم تبدیل به تهدید می‌شود، گفت:‌باید از اقدامات خودسرانه و بی‌احترامی به برخی افراد و زائران ایرانی و عراقی در اربعین جلوگیری کرد، ضمن اینکه احترام به مراجع نجف و لزوم رعایت ضوابط قانونی و فرهنگی در عراق، امر بسیار ویژه‌ای است.

وی افزود: حضور زائران ایرانی اربعین در نمازهای جماعات امری لازم و حتمی است که باید ضمن پاسداشت اربعین، به همه زائران توصیه کرد که این امر را در اولویت اصلی قرار دهند، چرا که نماز امری واجب و زیارت امری مستحب است.

در این نشست، سردار شریعتی تصریح کرد: حمل و نقل و عدم فعالیت مناسب کمیته حمل و نقل اربعین در سال 95 مشکلاتی را به وجود آورده بود، اما امیدواریم که این مشکل با اقدام عاجل در سال 96 مرتفع شود.

وی تصریح کرد: باید در مورد فاصله زمانی حضور زائران ایرانی اربعین و لزوم کاهش این زمان اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد و این موضوع در دستورکار ستاد مرکزی اربعین در سال‌های آینده باشد.

در ادامه این مراسم، سردار ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق به سازمان حج و زیارت توصیه کرد، سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که باید برنامه‌ریزی لازم برای حضور زائران ایرانی حداقل یک شب در سامرا در دستورکار این سازمان قرار گیرد، چرا که این امر می‌تواند علقه و رابطه ایرانیان و عراقی‌ها و عشق و ارادت دو طرف را به یکدیگر مستحکم‌تر کند.

در ادامه این مراسم، سردار سیدمجید میراحمدی جانشین اطلاعات عملیات ستادکل نیروهای مسلح افزود: بازگشایی و استفاده از مرز خسروی امری لازم است، ضمن اینکه در این خصوص باید رایزنی‌ها ادامه پیدا کرده و بهره‌مندی زائران جهت تردد از آن نهایی شود.

وی گفت: مرز مهران مطابق تعهدات ناجا مبنی بر ایجاد شش لایه حلقه امنیتی در آن و تأمین و استقرار 600 کانکس و همچنین درنظر گرفتن محلی جهت نگهداری افراد غیرمجاز در آنها، تاکنون اجرایی نشده و ناجا در زمینه این تعهدات اقداماتی را انجام نداده است.

در این نشست، سردار حسین ذوالفقاری معاون امنیت انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: هر دستگاهی که مشکل مالی برای اجرای برنامه‌های مختلف اربعین دارد، باید به صورت مکتوب به ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده تا ما بتوانیم جهت رفع مشکلات در زیرساخت‌های اربعین این موضوع را به نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کنیم.

در این نشست اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه گفت: تردد زائران ایرانی از مرز خسروی باید نهایی شود، ضمن اینکه اقدامات لازم برای بهره‌مندی از مرز سومار هم باید برای بهره‌مندی در مواقع لزوم انجام شود.

دز این نشست، محمدرضا مروارید استاندار ایلام هم خواستار حضور یکی از نمایندگان سفارت ایران در عراق و حضورش در استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان برای انجام هماهنگی‌های بیشتر مسئولین این استان با وی شد.

در پایان این جلسه، سردار ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین از اعضا خواست تا رؤسا و نمایندگان کمیته‌های هم‌نام با سرکنسول‌های ایران در شهرهای عراق جلسات مشترکی را داشته باشند تا کارها سرعت بیشتری پیدا کند. ضمن اینکه رؤسای کمیته‌های مختلف تا پایان مردادماه هم باید برنامه‌های نهایی خود را به ستاد مرکزی اربعین ارائه کنند.

معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور از استانداران، نهادها و سازمان‌ها خواست به شخصه در زمینه اجاره زمین‌های عراق ورود پیدا نکنند، چرا که این اقدام منجر به افزایش قیمت زمین شده است و بهتر است این کار از طریق سفارت ایران در عراق انجام شود.

سردار ذوالفقاری خاطرنشان کرد: خطر قرمز ستاد مرکزی اربعین، جلوگیری از خروج زائران غیرمجاز است و کمیته‌های امنیتی در این خصوص دستورات جدی درباره برخورد با این موضوع را دریافت کرده و برخی اقدامات را هم انجام داده‌اند.

وی تأکید کرد: بازگشت هر چه سریع‌تر زائران اربعین به کشور و توجیه آنان، در دستورکار مسئولان و متولیان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قرار است همایشی در نیمه اول مهرماه با حضور دست‌اندرکاران اربعین برگزار شود، گفت: احتمال دارد رئیس‌جمهور در این همایش شرکت کند.

معاون امنیت انتظامی وزیر کشور در پایان با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین ستاد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در امر اربعین است نه ستاد اربعین وزارت کشور، اظهار داشت: باید تمامی لحظات خدمت به زائرین اربعین ذخیره‌ای برای آخرت همه ما باشد و سبقت در اجرای کارهای اربعین را که دارای ثواب و اجر زیادی است را در اولویت قرار دهیم.
منبع: فارس
نظرات بینندگان