arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

لاریجانی: گمانه‎زنی درباره نقش بنده در تعیین کابینه واقعیت ندارد / تصویربرداری چندنفر از نمایندگان سهل انگاری بود اما ندیدن اثرات مهم مراسم تحلیف درست نبود / با محدودیت جا در مراسم مواجه بودیم، نتوانستیم از همه بزرگان کشور دعوت کنیم

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود به تمام حاشیه‌های پیش آمده در مراسم تحلیف پاسخ گفت و تأکید کرد: چند سالی است آفتی گریبان‌گیر کشور شده است و موضوعاتی که مربوط به امنیت و منافع ملی است به سرعت به موضوعات جناحی تبدیل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لاریجانی: گمانه‎زنی درباره نقش بنده در تعیین کابینه واقعیت ندارد / تصویربرداری چندنفر از نمایندگان سهل انگاری بود اما ندیدن اثرات مهم مراسم تحلیف درست نبود
لاریجانی گفت: پروژه منزوی ساختن ایران پوچ و بیراهه است و کشورهای مختلف علاقه مند به ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش «انتخاب»؛ علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز - سه شنبه- مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور میهمانان داخلی و خارجی در مراسم تحلیف، افزود: حضور 500 میهمان خارجی در مراسم تحلیف که حدود 130 نفر آنان مقامات عالی رتبه از 105 کشور بودند در مجلس شورای اسلامی، نوعی ارج نهادن به مردم سالاری دینی بود.

لاریجانی تصریح کرد: این حضور، حاکی از احترامی بود که دولت ها و ملت ها برای ملت ایران قائل بودند، به رغم تبلیغات مستمر قدرتمندان و صرف هزینه های زیاد، درخشندگی فرهنگ و تمدن ملت ایران اسلامی و حرکت ملت ما، تعلق خاطر آنان را به ملت نشان می دهد.
 
لاریجانی یادآور شد: این حضور نشانگر ارزشمندی مردم سالاری دینی در کشور ما است، در این منطقه که متاسفانه بسیاری از کشورها از نعمت مشارکت مردم در سرنوشت خود بی بهره هستند ایران توانست بعد از انقلاب نظام مردم سالاری تاسیس کند و این حضور احترام به رای ملت و انتخابات و ارزش جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی تصریح کرد: باوجود دسایس آمریکا و حرافی ها و این موضوع که برخی کشورها فریاد می زدند ایران در جهان منزوی است و برای این موضوع میلیاردها دلار خرج کردند، حضور این تعداد چشمگیر نشان داد دولت ها بی اعتنا به این دسایس علاقه مند به ایران هستند.
 
رییس مجلس ادامه داد: در هنگامه لفاظی های آمریکا و اقدامات ایذایی آنان در محدود سازی تحاری ایران، این حضور نمایندگان کشورهای مختلف نشانه علاقه آنان برای داشتن روابط تجاری و همکاری با ایران است و این حضور نشان داد تحریم های آمریکا چه قدر بی مقدار است.
لاریجانی تاکید کرد: حضور این کشورها، نشانه حمایت و پشیبانی از دولت ما است که جنبه منطقه ای دارد.
 
وی تاکید کرد: احترام کشورهای مختلف به ایران دستاوردی برای منافع ملی ایران بود ولی با برخی از حاشیه سازی ها تلاش شد این دستاورد دیده نشود.
 
ریس مجلس در عین حال تصریح کرد: تصویربرداری چند نفر از نمایندگان از یکی میهمانان مراسم تحلیف گرچه نوعی سهل انگاری بود اما تبدیل آن به یک موضوع اساسی و ندیدن اثرات مهم این مراسم در امنیت ملی درست اندیشی و نگاه ملی در آن نهفته نیست.

وی تصریح کرد: تلاش می شود اقدامات باارزش که با زحمت و فکر حاصل می شود با حاشیه سازی ضایع شود که این مراسم هم از این آسیب مصون نبود، برای مثال نام چند کشور کوچک و کمتر شناخته شده را برجسته و بزرگ نمایی کردند، آیا مقامات عالی رتبه از چین، روسیه، اندونزی، عراق ،ترکیه، جمهوری آذربایجان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، برزیل، دانمارک، سوئد و بسیاری از کشورهای دیگر موضوع قابل پنهان است؟ چرا ارزش کار و احترام برخی کشورهای دنیا را به خاطر برخی دسته بندی های سیاسی و داخلی کم رنگ و بی مقدار جلوه می دهید؟

وی تصریح کرد: مقامات عالی رتبه کشورها برای حضور در مراسم دیگر کشورها محاسبات زیادی می کنند و با همه مسائلی که آمریکا و برخی کشورها کرده بودند حضور آنان نشانه دوستی و شکست پروژه منزوی سازی ایران بود که دشمنان برای اجرای آن میلیاردها دلار هزینه کردند.
 
رییس مجلس همچنین گفت: البته حضور افراد زیاد ما را با محدودیت جا مواجه کرد که نتوانستیم از حضور همه بزرگان کشور دعوت کنیم، البته جفاست که این محدودیت جا را به مسائل مذهبی و قومی مرتبط کنیم.  
 
رئيس مجلس در ادامه سخنان خود درباره هيئت دولت آينده، گفت: اميدواريم هر چه سريعتر دولت آينده تشكيل شود و حركت اجرايي كشور شكل جديد بگيرد. لازم است به اين مطلب اشاره كنم كه گاهي برخي از رسانه ها در مورد برخي از تعاملات بين مجلس و دولت در اين زمينه سخن گفته اند كه اين امر هم ذهنيات و حدسيات است و غيرواقعي است. انتخاب وزرا وظيفه و حق رئيس جمهور است و كسي نقشي در اين امر جز خود ايشان نداشته است. گمانه زني هاي رسانه اي مخصوصا آنچه مربوط به مجلس و رئيس مجلس است واقعيت ندارد.
نظرات بینندگان