arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

آمار دقیقی از میزان مطالعه در کشور وجود ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل منابع کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: هیچ آمار دقیقی از سرانه میزان مطالعه در کشور وجود ندارد.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، سیدباقر میرعبدالهیان امشب در اختتامیه هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی که در هتل میثاق مشهد برگزار شد، با بیان اینکه آمار دقیقی از سرانه مطالعه در ایران وجود ندارد اظهار داشت: آنچه در ارتباط با سرانه پایین مطالعه کشور مطرح می‌شود بیشتر شایعه است تا نقل از واقعیت.

وی تأکید کرد: در این آمارها ایرانیان افرادی که بسیار کم کتاب می‌خوانند بیان می‌شود هرچند که گروهی هم به‌شدت با این نظر مخالف هستند اما متأسفانه این نقل مشهور است.

مدیرکل منابع کتابخانه‌های عمومی کشور با طرح این سؤال که در چنین فضای چگونه می‌شود کار موفق فرهنگی در زمینهٔ مطالعه انجام داد، اظهار داشت: برای اینکه کار فرهنگی تأثیرگذار باشد باید چند موضوع از جمله اینکه نباید محدود به یک گروه سنی خاص باشد، نباید تنها منوط به یک دستگاه باشند بلکه باید همه مسئولان پای‌کار بیایند و این جشنواره خراسان رضوی به‌خوبی توانستند این نکته را رعایت کنند.

سیدجواد حسینی معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم عنوان کرد: باید به بحث کتابخوانی به‌صورت زنجیره‌ای نگاه کرد چرا که این چرخه از نویسندگی به‌عنوان پدیدآورند شروع می‌شود و تا به دست خواننده برسد این چرخه ادامه دارد و یک نویسنده برای این‌که بتواند خوب بنویسد باید مطالعه زیادی داشته باشد.

وی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم سرانه مطالعه را در کشور بالا ببریم بایدشان و منزلت نویسنده و مترجم و خواننده و کتابدار و کتاب‌فروش و... را افزایش دهیم.

حسینی با طرح این سؤال که رشد فرهنگ کتاب‌خوانی چه باید کرد؟ بیان کرد: برای پاسخ به این سؤال در ابتدا باید زنجیره فرهنگ کتاب‌خوانی  ترسیم شود که این زنجیره شامل نویسنده، کتاب‌فروش یا کتابدار، خواننده کتاب و در نهایت فرهنگ‌سازی برای رشد فرهنگ کتاب‌خوانی است.

وی افزود: علت اهمیت جایگاه نویسندگی این است که این کار با خواندن کتاب شروع می‌شود و به همین دلیل رسالت پیامبران با خواندن آغاز شده است و همواره این تأکید را در دیدگاه پیامبران شاهد هستیم.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه اهمیت خواندن کتاب آن‌چنان است که شریعتی به فرزند خود توصیه می‌کند که اگر می‌خواهی گرفتار استبداد نشود تا نفس‌ داری بخوان، اظهار داشت: اگرچه خواندن مرحله پایانی این زنجیره است، چراکه تا خواندن اتفاق نیافتد، نوشتن نیز اتفاق نمی‌افتد.

حسینی با ابراز خوشحالی از اینکه سالانه 4000 عنوان کتاب در استان چاپ می‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش تعداد عنوان کتاب‌ها از افزایش تولید معنا در استان نشان می‌دهد که این خود گواه افزایش خواندن در استان است.

وی با بیا ن اینکه شمار کتاب در کشور ما به‌صورت میانگین 1500  جلد است در حالی که این رقم در ترکیه 50 هزار جلد است، بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که ما در حوزه نشر وضعیت مناسبی نداریم وقتی فروش کتاب بالا برود سرانه مطالعه هم بالا می‌رود.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی به تلاش برای مشارکت نظام‌مند مردم در زمینهٔ فرهنگ کتاب‌خوانی اشاره کرد و افزود: مشارکت 54 درصدی کودکان و نوجوانان در جشنواره کتاب‌خوان رضوی نشان می‌دهد ما راه درستی در بحث حرکت نظام‌اند برای مطالعه برداشته‌ایم.

حسینی اظهار داشت: امیدواریم این جشنواره سبب رشد وضعیت کتاب‌خوانی در استان شود و انجمن‌ها و مجموعه‌های غیردولتی در خصوص کتاب را گسترش دهیم
نظرات بینندگان