arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

وجود بیش از ۳۰ هزار بیمار دیالیزی در ایران؛ 6 استان رکورددار انجام همودیالیز در کشور

بر اساس آمار منتشر شده در سال‌نمای دیالیز سال ۹۵، ۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر بیمار دیالیزی در کشور وجود دارند که ۹۵ درصد آنان تحت درمان همودیالیز قرار گرفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس آمار منتشر شده در سال‌نمای دیالیز سال ۹۵، ۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر بیمار دیالیزی در کشور وجود دارند که ۹۵ درصد آنان تحت درمان همودیالیز قرار گرفته‌اند.

به گزارش انتخاب، سال‌نمای دیالیز ۹۵که به همت کنسرسیوم دیالیز ایران منتشر شده است، شامل آمار و اطلاعاتی درباره تعداد بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته کلیه (ESRD) در ایران و جهان و روش­‌های درمانی جایگزین کلیه در ایران و جهان است. در این سال‌نما پراکندگی تعداد بیماران و شیوه­‌های درمان جایگزین کلیه شامل همودیالیز، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه به تفکیک آمار، جدول و نمودار در ایران و جهان مشخص شده است.

بر اساس آمار منتشر شده در این سال‌نما، در سال ۲۰۱۶، روش درمانی همودیالیز رایج‌­ترین روش درمانی بود که حدود ۷۰ درصد درمان بیماران ESRD از آن استفاده می‌کردند. به طوریکه دو میلیون و ۶۴۸ هزار بیمار دیالیزی در ۳۹۶۰۰ مرکز درمانی دیالیز در سراسر جهان تحت درمان قرار گرفتند. بر این اساس به طور متوسط ۶۷ بیمار به هر مرکز درمانی مراجعه می‌کردند. باید توجه کرد که حدود ۴۰ درصد مراکز درمانی دیالیز در جهان دولتی هستند یا به نهادهای مراقبت پزشکی تعلق دارند و سایر مراکز درمانی دیالیز نیز خصوصی هستند.

تا پایان سال ۱۳۹۵ جمعیت بیماران مزمن کلیوی با نارسایی پیشرفتۀ کلیه(ESRD) که تحت درمان با یکی از روش‌­های جایگزین کلیه هستند، به حدود ۵۸ هزار نفر رسید. حال باید توجه کرد که از ۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر تعداد بیماران دیالیزی در ایران، ۲۹ هزار و ۲۰۰ نفرشان یعنی ۹۵ درصد تحت درمان همودیالیز و ۱۶۲۴ نفر تحت درمان دیالیز صفاقی بود­ه­‌اند. بر این اساس مقایسه نسبت استفاده از شیوه­‌های درمانی مختلف برای بیمارن ESRD در ایران و جهان نشان می­‌دهد که سهم پیوند کلیه در ایران بسیار بیشتر از متوسط جهانی است. در جهان پیوند کلیه ۲۰ درصد از درمان بیماران ESRD را تشکیل می‌دهد، اما در ایران این عدد به حدود ۵۰ درصد می­‌رسد. با توجه به آمار برآورد می­‌شود در سال گذشته رشد حداقل سه درصدی تعداد بیماران پیوندی را شاهد بوده‌ایم.

بنابر اعلام روابط عمومی کنسرسیوم دیالیز ایران، بیش از ۵۰ درصد بیماران تحت درمان همودیالیز، در ۶ استان کشورمان زندگی می­‌کنند. بر این اساس استان تهران با بیش از ۵۰۰۰ بیمار (حدود ۱۷ درصد از کل بیماران نیازمند همودیالیز) بیشترین تعداد بیماران همودیالیزی را داراست. استان­‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و آذربایجان شرقی نیز به ترتیب بیشترین تعداد بیماران همودیالیزی را دارند.

در سال ۱۳۹۵ شاهد رشد هشت درصدی مراکز همودیالیز در کشور نسبت به سال ۹۴ بوده‌ایم؛ به‌طوریکه در حال حاضر ۵۴۰ بخش همودیالیز در سراسر کشور فعالند. از این بخش­‌ها ۸۲ درصد دولتی، ۱۰ درصد خصوصی و هشت درصد هم خیریه هستند. البته بیش از ۹۰ درصد بخش­‌های همودیالیز در مراکز درمانی بیمارستانی قرار دارند.

در عین حال در سراسر کشور ۱۶۲۴ بیمار تحت درمان جایگزین کلیه، دیالیز صفاقی در ۷۰ مرکز پذیرش شده­‌اند. به‌طوریکه میزان دیالیز صفاقی در سال گذشته حدود دو درصد رشد داشته است، اما این رشد پایین‌تر ازمتوسط رشد ۴ تا ۵ درصدی بیماران ESRD در ایران است. خوشبختانه در حال حاضر با تلاش تولیدکنندگان داخلی کلیه لوازم مصرفی دیالیز در کشور و توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می­‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان