arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

تیلرسون: نیروهای ایران، سوریه را ترک کنند و به خانه برگردند/برجام، تعیین‌کننده سیاست یا روابط ما با ایران نیست

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که کره شمالی نباید تصور کند که آمریکا با این کشور دشمن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که کره شمالی نباید تصور کند که آمریکا با این کشور دشمن است.

به گزارش انتخاب، «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران از چین خواست از نفوذش روی کره شمالی برای آغاز مذاکرات در خصوص مهار پیونگ‌یانگ استفاده کند.

وی مدعی شد که آمریکا به دنبال تغییر نظام کره شمالی نیست. او خطاب به کره شمالی نیست: «ما دشمن شما نیستیم، اما شما ما را تهدید می‌کنید.»

تیلرسون درباره روابط آمریکا با روسیه گفت: «روابط ما هنوز هم تحت تنش‌های قابل توجه قرار دارد.» وی با وجود این گفت که آمریکا به دنبال همکاری با روسیه در راستای ایجاد «سوریه متحد» است.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از این کنفرانس خبری گفت که نیروهای ایران، چه نیروهای سپاه و چه نیروهای مورد حمایت این کشور باید «سوریه را ترک کنند و به خانه برگردند.»

تیلرسون گفت که سیاست آمریکا کماکان این است که «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه نقشی در آینده این کشور ندارد.

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) اظهار نظر کرد.

تیلرسون گفت: «مباحثات درباره ایران، با برجام آغاز نشده و به آن هم ختم نمی‌شود. این توافق، به تکه کوچکی از تهدیدهای ایران پرداخت که برنامه هسته‌ای ایران بود.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «یکی از پیامدهای تلاش‌های فشرده برای رسیدن به این توافق این بود که این توافق به قیمت نادیده گرفتن تمامی دیگر فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه از جمله برنامه موشک‌های بالستیک آنها، صادرات تروریسم، صادرات بی‌ثباتی به یمن، صادرات پیکارجویان خارجی به عراق و سوریه توسط آنها حاصل شد.»

وی  ادامه داد: «وقتی که ما به صحنه آمدیم گفتیم که این توافق درباره بسیاری از مشکلاتی که ما با ایران داریم، صحبتی نمی‌کند. من نمی‌خواهم مردم فکر کنند که آنچه سیاست یا رابطه ما در قبال ایران را مشخص می‌کند، برجام است.»

تیلرسون در ادامه با تکرار ادعاها درباره اینکه ایران در حال اِعمال نفوذ در منطقه است گفت: «هدف ما این است که با همکاری متحدانمان در منطقه به مقابله با تلاش‌های توسعه‌طلبانه ایران برای ثبات‌زدایی در منطقه به ویژه در یمن و عراق و سوریه بپردازیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت که ترامپ به صراحت ناخرسندی خود را از توافق هسته‌ای با ایران ابراز کرده است. وی گفت: «ما مباحثات درباره سودمندی این توافق و اینکه آیا این توافق سودمند است یا خیر را ادامه می‌دهیم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که آمریکا در حال همکاری با سایر طرف‌های برجام، به ویژه متحدان اروپایی این کشور است تا اطمینان حاصل کند که «ما در حال اجرای تمامی جوانب این توافق هستیم.»

تیلرسون گفت که آمریکا قصد ایران را در برابر تمامی تعهداتش پاسخگو نگاه دارد.

تیلرسون گفت که در توافق هسته‌ای تنها بخشی از فعالیت‌های ایران در نظر گرفته شده و سایر فعالیت‌های «مخرب» و «توسعه‌طلبانه» این کشور و از جمله برنامه موشک بالستیک این کشور در نظر گرفته نشده‌اند. او گفت که ایران کماکان به دنبال اعمال نفوذ در خاورمیانه است.   

تیلرسون همچنین ایران را به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت که رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت نارضایتی‌اش از توافق هسته‌ای را ابراز کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا تصریح کرد که واشنگتن تا زمان تکمیل بررسی بین‌سازمانی دولت ترامپ در خصوص برجام، اجرای سخت‌گیرانه این توافق را ادامه خواهد داد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان