arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۲۱۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

ادغام دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای درست نیست/ اعلام نتایج سطح بندی مراکز تا نیمه سال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر این که این دانشگاه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام نخواهد شد گفت: به منظور جلوگیری از هم ‌پوشانی و ایجاد یک نوع هماهنگی بین فعالیت‌های دو دانشگاه  ستاد واحدی در راس دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی قرار خواهد گرفت تا به برنامه‌ریزی‌ها برای گسترش این دو مرکز نظارت داشته باشد که البته این برنامه در وزارت علوم در حال بررسی است.

به گزارش انتخاب، دکتر محمد حسین امید در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی علمی کاربردی برگزاری شد به بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه اشاره کرد و افزود: به مناسبت بیست و پنجمین ساگرد تاسیس دانشگاه برنامه‌های متنوعی از ۱۸ مهر ۹۵ تا ۱۸ مهر ۹۶ تدارک دیده شده که برخی از این برنامه‌ها نظیر گردهمایی خانواده های  شهدا این دانشگاه برگزار شد و برخی برنامه های دیگر نظیر تدوین دانشنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی، کیفت‌گرایی، ماموریت‌گرایی،ساماندهی مراکز علمی کاربردی و تدوین اساسنامه برای مراسم علمی کاربردی غیر کاربردی و برنامه‌های دیگر در دانشگاه علمی کاربردی در یک سال اخیر برگزار می‌شود.

وی در ادامه از برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای اختصاصی دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و تصریح کرد: در این نمایشگاه دستاوردهای بیست و پنج سال خدمات مراکز جامع علمی کاربردی، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش درخواهد آمد؛ که افتتاحیه آن روز سه‌شنبه ۱۰ مردادماه و اختتامیه آن جمعه ۱۳ مردادماه برگزار می‌شود. در واقع تاکنون ۲۹ استان برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و دستاوردهای پژوهشی و فناوری‌ خود عرضه خواهند کرد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه این دانشگاه با ثبت‌نام دوره‌های کاردانی دانشگاه مصادف شده است که این دوره‌ از ثبت نام از دوم مرداد شروع شده بود و با یک هفته تمدید تا ۱۶ مرداد ادامه خواهد داشت و بعد از ثبت نام دوره‌های کاردانی ، ثبت نام دورههای کارشناسی را خواهیم داشت و نمایشگاه فوق فرصت خوبی برای خانواده‌ها به منظور آشنایی آنها با توانمندی‌ها و رشته‌های مراکز علمی کاربردی خواهد بود.

دکتر امید با تاکید بر این که رشته‌های مهارتی کشور تا پایان برنام ششم توسعه باید به سی‌درصد کل دانشجویان برسد گفت: در ابتدای این قانون باید ۲۰ درصد دانشجویان کشور دانشجویان مهارتی باشند با توجه به این که جمعیت دانشجویان کشور حدود ۴ میلیون ۳۰۰ هزار نفر است باید ۸۶۰ هزار دانشجوی مهارتی در مهرماه سال جاری ثبت نام کنند. ودر سال ۹۹ با فرض اینکه جمعیت دانشجویی کشور کاهش می یابد و اگر ۳۰ درصد دانشجوی مهارتی داشته باشیم باید ۱میلیون ۲۰۰ هزار دانشجو از آمار دانشجویان موجود مهارتی باشند.

وی تاکید کرد: در سال ۹۵ جمعیت دانشجوی مهارتی در کشور کمتر از ۶۰۰ هزار نفر بود. با توجه به اینکه در سال ۹۷ در سال دوم اجرای برنامه‌ ششم توسعه قرار داریم و اگر بخواهیم این برنامه را اجرا کنیم باید بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی  مهارتی ثبت نام کنیم. این در حالی است که در حال حاضر حدود  ۴۲۰ هزار نفر دانشجوی مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کرده‌اند و اگر روند جذب دانشجو طبق روال سال گذشته باشد این آمار در مهر جاری به ۵۵۰ هزار نفر خواهد رسید امیدوارم برگزاری نمایشگاه دانشگاه علمی کاربردی کمک کند تا همه زیر نظام‌های مهارتی کشور بتوانند جذب دانشجو داشته باشند و به دوره‌های مهارتی اعتقاد پیدا  کنند. چرا که یکی از دلایل و اهداف برگزاری این نمایشگاه در واقع تقویت و افزایش دانشجویان مهارتی در کشور است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین به برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه در سال جاری اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته برنامه‌ درس‌هایی از قرآن که به ارزش مهارتی و کارآفرینی اختصاص داشت  و در تداوم آن برنامه ،برنامه‌های دیگر که نوعی ارزش گزاری به جای مدرک بود در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزارشد چرا که امروزه نیاز کشور "مهارت" است نه "مدرک گرایی" و امیدواریم این برنامه‌های فرهنگی موجب تقویت این تفکر شود.

اشتغال بیش از ۷۵ درصد فارغ‌التحصیلان علمی کاربردی

دکتر امید با بیان این که بیش از ۷۵ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی مشغول کار می‌شوند گفت: این دانشگاه در چهار حوزه صنعت، کشاورزی، خدمات و مدیریت و همچنین فرهنگ و هنر دانشجو تربیت می‌کند و خوشبختانه یکی از ویژگی‌های دانشگاه این است که فارغ‌التحصیلان آن بدون گذراندن دوره‌های مهارتی جدا از تحصیل وارد بازار کار می‌شوند.

وی از ارائه حدود ۱۲۰۰ دستاورد در نمایشگاه دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و گفت: این دستاوردها توسط ۲۲۰ مرکز دانشگاه در نمایشگاه پیش رو ارائه خواهد شد؛ در واقع ما تعداد ۸۵۰ مرکز فعال در دانشگاه علمی کاربردی داریم که از بین این مراکز ۲۲۰ مرکز دستارودهای خود را در نمایشگاه عرضه خواهند کرد که البته ۸۵ درصد این دستاوردهای به گروه صنعت،حدود ۹ درصد به فرهنگ و هنر، حدود ۳ درصد به کشاورزی و کمتر از ۱.۵ درصد به خدمات مربوط است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: در کنار نمایشگاه فوق تکنیک‌های اشتغال و کار آفرینی ، نمایشگاه نقاشی و  هنر ، یادمان شهدای علمی کاربردی معرفی مراکز و دوره‌های علمی کاربردی ،‌بازارچه کارآفرینی و دیگر برنامه ‌های دیگر اجرا و ارائه خواهد شد.

مراکز رشد دانشگاه علمی کاربردی توسعه می‌یابند

دکتر امید از برنامه دانشگاه علمی کاربردی برای توسعه مراکز رشد دانشگاه خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های دانشگاه در سال جاری این است که  مراکز رشد فناور در کنار مراکز علمی کاربردی توسعه یابند و با توجه به اینکه فرایند صدور مجوزهای راه‌اندازی این مراکز تثبیت شده است امیدواریم تا پایان سال هر مرکز علمی کاربردی یک مرکز رشد داشته باشد. درحال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مراکز علمی کاربردی دارای مراکز رشد هستند.

ادغام دو دانشگاه "علمی کاربردی" و "فنی حرفه‌ای" درست نیست

وی درخصوص ادغام دو دانشگاه "فنی و حرفه‌ای" و "علمی کاربردی" نیز گفت:  ادغام این دو دانشگاه  به هیچ عنوان مطرح نبوده است چرا که تفاوت‌هایی بین این دو دانشگاه وجود دارد در واقع دانشگاه علمی کاربردی در یک نظام دولتی آموزش‌های مهارتی عام را ارائه می کند اما مراکز علمی کاربردی به صورت غیر دولتی و خودگردان آموزش‌های مهارتی خاص را ارائه می‌دهند بنابراین ادغام این دو دانشگاه به هیچ عنوان مطرح نبود و برای جلوگیری از همپوشانی فعالیت‌های این مراکز تصمیم این بوده که در کلان سیاستگذاری و راهبری مجموعه زیر نظام‌های مهارتی کشور دارای یک نوع هماهنگی باشند و ستاد واحدی در راس این دو دانشگاه قرار بگیرد تا برنامه‌ریزی‌های درسی، گسترش، نظارت و سنجش آنها به طور بیشتر زیر نظر داشتته باشند البته این برنامه در دست بررسی است و هنوز به جمع بندی درخصوص آن نرسیده‌ایم.

اعلام نتایج سطح بندی مراکز علمی کاربردی در نیمه اول سال جاری

رییس دانشگاه علمی کاربردی به نتایج سطح بندی مراکز این دانشگاه اشاره کرد و گفت: نتایج  سطح بندی مراکز علمی کاربردی که در سال ۹۵ انجام شد مشخص به دلیل اینکه این بررسی‌ها برای اولین بار بر اساس برخی داده‌هایی که به صورت خود اظهاری مراکز بررسی شده بود  نتایج به نوعی مورد اعتراض مراکز قرار گرفت و ما نیز به این نتیجه رسیدم که این نتایج  قابل استناد نیست اما بر اساس آمار و اطلاعات مربوط به سال ۹۵ و۹۶ سطح بندی مجدد مراکز علمی کاربردی رااغاز کردیم و نتایج آن در نیمه اول سال جاری اعلام خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان