arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

صالحی امیری: عده ای که می گویند برجام دستاورد نداشت، بگویند اگر ما در گذشته می ماندیم، امروز چه وضعیتی داشتیم؟ / این افتخار نیست که کسی هر روز یک تحریم بگیرد / مدعی آسمانی بودن نیستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انقلابی بودن شعار نیست بلکه شعور، درک از جامعه و تلاش برای حل مشکلات مردم است بنابراین از این منظر دولت تدبیرو امید، انقلابی محسوب می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صالحی امیری: عده ای که می گویند برجام دستاورد نداشت، بگویند اگر ما در گذشته می ماندیم، امروز چه وضعیتی داشتیم؟ / این افتخار نیست که کسی هر روز یک تحریم بگیریم /  مدعی آسمانی بودن نیستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انقلابی بودن شعار نیست بلکه شعور، درک از جامعه و تلاش برای حل مشکلات مردم است بنابراین از این منظر دولت تدبیرو امید، انقلابی محسوب می شود.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها؛ سیدرضا صالحی امیری روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان افزود: افتخار و انقلابی گری این است که از طریق گفت وگو و تعامل با دنیا منافع مردم را تامین کنیم. 

وی ادامه داد: امروز انقلابی بودن به معنای کار و تلاش و تولید در کارخانه ها، رفع بیکاری از جامعه، دغدغه معیشت و سفره مردم را داشتن و همراهی با همه ارکان نظام در جهت توسعه ملی است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به اذعان همه صاحبنظران تغییر ریل توسعه کشور از ناکجا آباد به سمت قله های متعالی دستاورد مهم دولت یازدهم است. 

وی اظهار کرد: مجموعه شاخص ها و آمارها نشان می دهد که امکان تداوم گذشته وجود نداشت چرا که چند شاخص اصلی گذشته بیانگر فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور بود. 

صالحی امیری اظهار کرد: در کشوری که با رشد اقتصادی منفی 6.8 و تورم 43 درصدی و گرانی سرسام آور و با قطعنامه های پی در پی و تحریم های گسترده و با تجزیه در سطح ملی ، انگ زنی، تخریب و اتهام جویی مواجه بود و در آن نهال اختلاف، نفاق ، تهمت و شایعه هر روز گسترده می شد در حدی که رئیس قوه در مجلس علیه رئیس قوه دیگر افشا گری می کرد، ما به نا کجا آباد سیر می کردیم. 

وی با بیان اینکه هیچ کس دوست ندارد به آن فضا بازگردد ، گفت: تغییر ریل توسعه در شرایطی که کشور به سمت فروپاشی میل می کرد، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود که دولت یازدهم توانست از عهده آن برآید. 

صالحی امیری با بیان اینکه کشور در زمان درآمد 143 میلیارد دلاری قبل از دولت یازدهم شاخص های منفی را تجربه کرد ، افزود: ولی در دولت یازدهم با وجود کاهش قابل توجه در آمدها، کشور به تورم یک رقمی و رشد هفت درصدی رسید. 

وی به تلاش دولت برای تحقق ثبات و امنیت در حوزه اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه نفت، تولید 975 هزار بشکه در روز به 3.7 میلیون بشکه رسید که با تداوم گذشته و کاهش سالیانه 250 هزار بشکه در تولید، امروز به طور قطع دیگر صادرات نفت نداشتیم. 

صالحی امیری با بیان اینکه سرمایه گذاری صورت گرفته در پارس جنوبی در تاریخ کشور بی نظیر است، خاطرنشان کرد: در حوزه گاز هم که فاصله جدی با همسایه داشتیم امروز توانستیم از آن پیشی بگیریم و به خودکفایی در تامین گاز برسیم تا کشور از واردات گاز بی نیاز شود. 

وی به خودکفایی در تولید گندم طی فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: طی این مدت بیش از 20 میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور اتفاق افتاده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اکنون در حوزه دفاعی بیش از هر زمان دیگری امروز دارای توان هستیم و در این خصوص باید به نیروهای مسلح ، سپاه ، ارتش و نیروهای نظای و امنیتی افتخار کنیم چرا که در بهترین وضعیت دفاعی کشور در بعد از نقلاب قرار داریم. 

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در حوزه دفاعی، چند برابر گذشته سرمایه گذاری انجام داده است، گفت: معتقدیم همزمان با فعال شدن دیپلماسی سیاسی ، باید قدرت نظامی را هم ارتقا ببخشیم. 

صالحی امیری به سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه صنعت کشور اشاره کرد و افزود: امروز صف گسترده شرکت های بزرگ صنعتی برای عقد قراردادهای جدی با شرکت های ایرانی بیانگر امن بودن ایران برای سرمایه گذاری است. 

این مسئول به رشد رقم اشتغالزایی از 14 هزار مورد در سال به 700 هزار مورد در دولت یازدهم اشاره و تصریح کرد: این اقدامات انجام گرفته در حوزه های مختلف محصول برجام است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، کشور دچار چالش سیاسی جدی شده بود و تجزیه سیاسی در کشور به گونه ای بود که جامعه به گروه و دسته های مختلف تقسیم شده بود. 

صالحی امیری با بیان اینکه ذره ای کردن و اتمیزه کردن جامعه، خیانت در حق ملت بزرگ ایران است، اظهار کرد: انسجام ، وفاق ، همگرایی ، همنوایی و همدردی ملی، از تبار و تاریخ این سرزمین نشات داشته ولی ما در شرایطی قرار گرفته بودیم که هیچ کس به کسی اعتماد نمی کرد. 

وی افزود: اکنون در منطقه نا امن خاورمیانه تنها کشوری که جسارت برگزاری انتخابات دارد ، ایران است که در حد اعلا و در آزادی کامل رقابت سیاسی در آن شگل می گیرد. 

صالحی امیری اظهار کرد: تقویت اعتماد بین مردم و نظام از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه سیاسی است و در این زمینه شاخص ها و آمار ها حامکی از آن هستند که جوانان نشاط بیشتری نبست به گذشته دارند و میزان مشارکت، اعتماد و رضایت مردم نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. 

وی خاطرنشان کرد:ما باید بدانیم که بدون سرمایه مردم نمی توانیمم حرکت کنیم، چرا که مردم موتور محرکه نظام و دولت هستند ، بنابراین محصول عملکرد ما باید به رضایت و اعتماد مردم ختم شود. 

صالحی امیری با بیان اینکه تلاش برای کسب رضایت مردم نه تاکتیک بلکه یک راهبرد است و منحصر به زمان انتخابات نیست، تصریح کرد: دولت بعد از رأی دوباره مردم به آن ، مسئولیت سنگینی را بر دوش خود احساس می کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم از ما انتظار مناقشه و مجادله ندارند ، بنابراین باید با وفاق و همدلی رقابت ها فراموش کرده و رفاقت ها را آغاز کنیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضعیت منطقه و تدبیر دولت یازدهم در مدیریت شرایط اشاره کرد و گفت: اکنون قدرت های بزرگ اذعان دارند که ایران بازیگر اصلی در منطقه خاورمیانه است. 

صالحی امیری ادامه داد: امروز در شرایطی به سر می بریم که منطقه در آتش می سوزد و در تلاطم جنگ و خونرویزی است، ولی ایران امن و این امنیت محصول تصادف نیست. 

وی افزود: این امنیت محصول اراده دولت برای ایفای نقش در منطقه برای تامین امنیت و منافع ملی و همچنین اراده نیروهای مسلح کشور برای ایجاد یک قدرت دفاعی برتراست. 

صالحی امیری با بیان اینکه رهبری حکیمانه رهبر معطم انقلاب نقش بی بدیلی در این ایجاد این فضا دارد، اظهار کرد: در کشورهای مرتجع منطقه بدلیل حاکمیت افراد مستبد و سبک مغز ، مردم در عذاب قرار گرفته اند اما در ایران اسلامی با رهبری معظم له و تدبیر دولت، آرامش و امنیت حاکم است. 

وی با بیان اینکه دولت راهبرد تعامل و مذاکره را در تامین منافع ملی انتخاب کرد، گفت: امروز کانون و شاخص های قدرت تغییرکرده است و عناصری همچون دیپلماسی، رسانه و تکنولوژی های جدید جزو مولفه های قدرت هستند. 

صالحی امیری به توان دیپلماسی کشور اشاره و اضافه کرد: این قدرت نرم توانست منافع منطقه ای ما را تامین کند، البته در کنار قدرت نرم، قدرت سخت برای بازدارندگی است تا در دشمن انگیزه تجاوز ایجاد نشود اما برای تامین منافع ملی باید از زبان قدرت نرم وارد شد و این راهبرد را نظام اسلامی انتخاب کرد و پیروز شد. 

وی تصریح کرد: بنابراین 'برجام' نه به معنی دستاورد چند محصول یا آزادسازی مقداری ارز و برداشتن تحریم ، بلکه به عنوان انتخاب مسیر جدید یعنی تعامل و مذاکره برای تامین منافع ملی شناخته شد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راه رسیدن به آرامش در خاورمیانه نیز از همین مسیر است. 

وی با بیان اینکه حضور محدود ما در برخی از کشورها هم برای امنیت ملی است، اظهار کرد: مدافعان حرم و شهدای این راه، هم مدافع حریم اهل بیت و هم حافظ امنیت ملی ما هستند. 
صالحی امیری ابراز کرد: ما در فضای بین المللی ضمن پرهیز از تنش و جنگ فضای کار با دنیار را ایجاد کردیم تا جایی که امروز اروپایی ها به طور رسمی اعلام می کنند که اگر آمریکا بد عهدی کند ما به همکاری با یران ادامه خواهیم داد و این شکاف بین آمریکا و اروپا از دستاوردهایی بود که از مذاکرات حاصل شد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی معتقدند که برجام دستاورد نداشت، این عده باید به این سوأل پاسخ دهند که اگر ما در گذشته می ماندیم، امروز چه وضعیتی داشتیم؟ 

وی افزود: این افتخار نیست که کسی هر روز یک تحریم بگیرد و ملت را به سمت فقر و فساد هدایت کند. 

صالحی امیری اظهار کرد: ما باور داریم این دولت زمینی است و مدعی آسمانی بودن نیستیم و از این منظر دولت خود را محتاج نقد و هدایت مردم می داند. 

وی با بیان اینکه ما برای اثبات ناکارآمدی خود از مقدسات سوء استفاده نمی کنیم، گفت: صف وزیران را آخر هفته ها برای دیدار با مراجع و کسب ارشادات از ایشان می بینید، ولی هیچ کدام از اعضای دولت از هیچکدام از مقدسات سوء استفاده نکردند و نخواهند کرد. 

صالحی امیری گفت: ما روحانیت را ابزار اهداف خود قرار نمی دهیم چرا که معتدیم روحانیت در متن جامعه با ارزش ها و باورهای مردم عجین شده و استفاده ابزاری از مقدسات خیانت بزرگ در حق آرمان های ملت است. 

صالحی امیری تاکید کرد:باید بپذیریم که دولت ملی هستیم نه دولت جناح ها، ما نمی توانیم جامعه را تجزیه کنیم و بعد شعار توسعه داشته باشیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز با سوء تغذیه فرهنگی در جامعه روبرو هستیم ، گفت: معتقد هستیم که باید در سبد مصرف خانواده تغییرات جدی شکل بگیرد. 

وی افزود: امروز وضعیت کتابخوانی و وضعیت مصرف فرهنگی در جامعه بسیار ناگوار است و شاخص های موجود در کشور با شاخص های جهانی فاصله زیادی دارد. 

صالحی امیری با بیان اینکه امروز شبکه های اجتماعی جایگزین تعامل بین والدین و فرزندان شده است، اظهار کرد: تقابل در این حوزه ما را به هدف نمی رساند، از طرفی دیگر معتقدیم تسلیم شدن هم عمل صحیحی نیست بنابراین در مدیریت فضای مجازی به نحو صحیح وارد شویم. 

وی با بیان اینکه فضای مجازی یک واقعیت و بستر است که تولید محتوا می تواند این بستر را هدایت کند، تصریح کرد: رسالت اصحاب فرهنگ بویژه روحانیون این است که با تولید محتوای مناسب و گسترده فضای مجازی را مدیریت کنند. 

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان حود به برنامه های بزرگداشت دهه کرامت اشاره کرد و افزود: برنامه های گرامیداشت این دهه در سال جاری با شکوه تر از سال های قبل برگزار می شود. 

وی افزود: امسال در 700 شهر، 77 کشور ، 80 هزار مسجد، 40 هزار پایگاه بسیج و 8 هزار قطب فرهنگی در بقاع متبرکه و در پنج هزار موسسه قرآنی، 2 هزار و 500 برنامه برای گرامیداشت دهه کرامت برگزار می شود. 

صالحی امیری با بیان اینکه روحانیت معزز در استان زنجان نگاه حکومتی و ملی دارد، گفت: زنجان می تواند نماد وفاق ملی در ایران باشد و این امر ناشی از تبار و تاریخ گذشته زنجانی ها است. 

وی با بیان اینکه زمینه توسعه همه جانبه در استان زنجان فراهم است، تاکید کرد: با همدلی و وفاق بین مدیران، زنجان می تواند بدلیل دارا بودن فرصت های غنی یکی از کانون های اصلی توسعه در کشور باشد. 
نظرات بینندگان