arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

ترامپ: انتظار دارم تیمم در گزارش بعدی، عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند / اگر به من بود، همان ۱۸۰ روز پیش عدم پایبندی ایرانی‌ها به برجام را اعلام می کردم / جان کری یک مذاکره کننده بد است؛ ایرانی ها بجای تشکر، خیلی جسورتر شدند؛ این خیلی طول نخواهد کشید

خبرنگاران وال استریت جورنال سپس از دونالد ترامپ، که مانند بسیاری از جمهوریخواهان از ابتدا مخالف مذاکرات اتمی دولت اوباما با ایران و توافق بر آمده از آن بود، می‌پرسند اگر تیم شما دفعه بعد هم به شما توصیه کنند پایبندی ایران را بپذیرید آیا آن قبول می‌کنید، گفت «حتما. من احترام زیادی برای رکس (تیلرسون وزیر خارجه) و افراد او قائل هستم و ارتباط خوبی داریم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترامپ: اگر ایران به برجام پایبند نباشد، عواقب آن را خواهد دید / جان کری یک مذاکره کننده بد است؛ ایرانی ها بجای تشکر، خیلی جسورتر شدند؛ این خیلی طول نخواهد کشید

رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه یک سخنرانی، بار دیگر از توافق ایران انتقاد کرد و گفت اگر جمهوری اسلامی ایران توافق هسته ای را رعایت نکند و به آن پایبند نباشد، عواقب آن را خواهد دید.

به گزارش «انتخاب»؛ دونالد ترامپ سه شنبه شب در شهر یانگزتاون در ایالت اوهایو سخنرانی کرد. 

ترامپ با اشاره به توافق هسته ای ایران، بار دیگر آن را یک توافق بد نامید و گفت: توافق با ایران، ممکن است بدترین توافقی باشد که من در تاریخ دیده ام. اگر ایران به این توافق پایبند نباشد و از انجام کارهایی که ملزم است، خودداری کند، یک مساله خیلی بزرگ برای ایرانی ها اتفاق خواهد افتاد. باور کنید.

رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از دولت قبل، گفت: (جان) کری یک مذاکره کننده بد است. فکر می کنید وقتی توافق انجام شد، ایران از ما تشکر می کرد و می گفت باورمان نمی شود ۱.۷ میلیارد دلار به ما پول نقد داده اید. فکر می کردید، ایرانی ها می گویند خیلی ممنون. ما شما را خیلی دوست داریم. نه اینطور نبود. دیدیم که آنها بجای تشکر، آنها خیلی جسورتر شدند. این خیلی طول نخواهد کشید.

رئیس جمهوری امریکا همچنین در مصاحبه با هیئت تحریریه و خبرنگاران روزنامه وال استریت جورنال که روز سه شنبه در کاخ سفید انجام شد، گفته است دولت او جزئیات توافق جامع هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران را به دقت دنبال می‌کند و از آنجا که معتقد است تهران به توافق پایبند نیست، انتظار دارد عدم پایبندی آن اعلام شود.

دونالد ترامپ در این گفت‌وگو که به گزارش وال استریت جورنال حدود ۴۵ دقیقه طول کشید، در پاسخ به این پرسش که دولت او تاکنون دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده و سه ماه دیگر در ماه اکتبر باید گزارش دیگری در همین زمینه به کنگره بدهد، گفت ما بسیار با ایرانی‌ها خوب بوده‌ایم که گفتیم به توافق اتمی پایبند بوده‌اند.

وی با بیان این که به رغم تردیدهایی که داریم آنچه را که طرف ایرانی گفته قبول کردیم و از این رو با آنها خیلی خوب بوده‌ایم، خاطر نشان کرد که با این حال، «ما در حال مطالعه جزء به جزء توافق هستیم و شخصا احترام زیادی برای افرادم که مشغول این کار هستند قائلم. اگر به من بود، همان ۱۸۰ روز پیش عدم پایبندی آنها (ایرانی‌ها) را اعلام می کردم.»

پرزیدنت ترامپ در پاسخ به این پرسش وال استریت جورنال که آیا انتظار دارد تیم او در گزارش بعدی خود عدم پایبندی تهران را اعلام ‌کند، گفت «شخصا بله ... من فکر می‌کنم آنها پایبند نیستند. فکر می‌کنم از این کشور (ایالات متحده) امتیاز می‌گیرند. آنها از یک رئیس جمهوری به نام باراک اوباما، که نمی‌دانست چه کاری دارد می‌کند، امتیاز گرفته‌اند. و من انتظار ندارم که آنها پایبند خواهد ماند.»

خبرنگاران وال استریت جورنال سپس از دونالد ترامپ، که مانند بسیاری از جمهوریخواهان از ابتدا مخالف مذاکرات اتمی دولت اوباما با ایران و توافق بر آمده از آن بود، می‌پرسند اگر تیم شما دفعه بعد هم به شما توصیه کنند پایبندی ایران را بپذیرید آیا آن قبول می‌کنید، گفت «حتما. من احترام زیادی برای رکس (تیلرسون وزیر خارجه) و افراد او قائل هستم و ارتباط خوبی داریم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده اضافه کرد، برای ما «راحت‌تر است که بگوئیم (ایرانی‌ها) پایبند هستند. خیلی راحت‌تر است. اما این اشتباه است. آنها پایبند نیستند. و به همین خاطر خواهیم دید چه خواهد شد. منظورم این است که، ما درباره این موضوع ظرف ۹۰ روز (بین دو گزارش) صحبت می‌کنیم. اما، بله، شگفت‌زده خواهم شد اگر پایبند بوده باشند.»


نظرات بینندگان