arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶

توافق ایران و ترکیه برای مقابله با تهدیدات مشترک امنیتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه همکاری ایران و ترکیه به مهار گروه‌های تروریستی کمک می‌کند گفت: با مذاکرات انجام شده میان هیات ایرانی و ترکی، دو کشور برای مقابله با تهدیدات مشترک به توافق رسیدند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حسین ذوالفقاری در حاشیه امضای صورت‌جلسه نتیجه اولین نشست کارگروه مشترک جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در وزارت کشور اظهار کرد: بعد از چندین سال از توافق نامه امنیتی ایران و ترکیه، این اولین نشستی بود که به عنوان کمیته مشترک دو کشور برگزار شد.
 
وی در ادامه افزود: دو کشور تهدیدات مشترکی از جمله اقدامات تروریستی، مواد مخدر، مهاجرت غیرقانونی، قاچاق سلاح، مشروبات الکلی، انسان و مواد مخدر دارند. بنابراین لازم بود مذاکراتی میان دو کشور برای هماهنگی جهت مقابله با این تهدیدها انجام می‌شد.
 
 معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه درباره موضوعات مطرح شده، دو کشور به توافق رسیدند خاطرنشان کرد: این رفت و آمدها و تبادل نظرها می‌تواند به مهار گروه‌های تروریستی و مجرمینی که بین دو کشور تردد می‌کنند، کمک ‌کند. همچنین این نشست‌ها به نزدیک شدن دیگاه‌های دو کشور در مسالئل کلان منطقه‌ای کمک می‌کند.

ذوالفقاری همچنین گفت: در این نشست دو روزه با هیات ترکی درباره جبران خسارت کامیون‌داران ایرانی که کامیون‌های آنها در ترکیه مورد هدف قرار گرفته بود مذاکراتی انجام شد و قرار شد ترکیه خسارت رانندگان ایرانی را جبران کرده و امنیت آنها را نیز تامین کند.
 
وی با بیان اینکه بر تکریم اتباع دو کشور نیز تاکید شد اظهار کرد:‌ بعضی تبهکاران اتباع ایران را فریب داده و با آنها را وعده اخذ ویزای کشور دیگر به ترکیه می‌کشانند و اتباع ایرانی را گروگان گرفته و از خانواده‌های آنها اخاذی می‌کنند. ما در این مذاکرات بر لزوم مقابله دولت ترکیه با این باندها و تلاش بیشتر در این زمینه تاکید کردیم.

براساس این گزارش، پس از برگزاری نشست دو روزه هیات ایرانی و ترکی در تهران، دو طرف با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته فرامرزی، قاچاق مواد مخدر، افزایش امنیت مرزی و مبارزه با مهاجرت غیرقانونی به تفاهم رسیدند.

در نشست کارگروه مشترک ایران و ترکیه بر موضوعاتی از جمله همکاری عملیاتی و تبادل اطلاعات امنیتی برای مقابله با گروهک‌های تروریستی، مقابله با قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان، شناسایی و تحدید منابع مالی گروهک‌های تروریستی، مقابله با پولشویی، مقابله با اقدامات تبلیغاتی گروهک‌های تروریستی،جلوگیری ازمهاجرت‌های غیرقانونی، اتخاذ تدابیر لازم و استقرار نیروهای کافی در پاسگاه‌های مرزی، تبادل اسامی و اطلاعات اعضای دستگیرشده گروهک‌های تروریستی، همکاری برای مقابله با داعش و مقابله با قاچاق انسان توافق شد.

قائم مقام وزیر کشور ترکیه: همکاری ایران و ترکیه برای برقراری امنیت در منطقه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد
 
محترم اینجه قائم مقام وزیر کشور ترکیه نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: عنوان وزارت کشور ایران و ترکیه در طی دو روز نشست درباره موضوعاتی از قبیل مبارزه با تروریسم، مقابله با قاچاق و مهاجرت غیرقانونی، همکاری‌های امنیتی و سایر موضوعات که برای دو کشور اهمیت دارد مذاکراتی انجام دادند و به توافق های لازم رسیدند.
 
 وی در ادامه تصریح کرد: براساس منافع دو کشور، ما بر یک سند تفاهم کردیم که چگونگی اجرای موارد مشخص شده در این سند اهمیت زیادی دارد بنابراین ما خواهان این هستیم که در آینده چنین نشست‌هایی ادامه یابد.
 
 اینجه در پایان تاکید کرد: ثبات، صلح و رفاه منطقه ما به گام‌هایی وابسته است که دو کشور ایران و ترکیه برمی دارند و در این زمینه ما تلاش می کنیم.
 
 براساس این گزارش، در نشست کارگروه مشترک ایران و ترکیه بر موضوعاتی از جمله همکاری عملیاتی و تبادل اطلاعات امنیتی برای مقابله با گروهک‌های تروریستی، مقابله با قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان، شناسایی و تحدید منابع مالی گروهک‌های تروریستی، مقابله با پولشویی، مقابله با اقدامات تبلیغاتی گروهک‌های تروریستی،جلوگیری ازمهاجرت‌های غیرقانونی، اتخاذ تدابیر لازم و استقرار نیروهای کافی در پاسگاه‌های مرزی، تبادل اسامی و اطلاعات اعضای دستگیرشده گروهک‌های تروریستی، همکاری برای مقابله با داعش و مقابله با قاچاق انسان توافق شد.
نظرات بینندگان