arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶

اردوغان: آلمان در مسائل داخلی ترکیه دخالت نکند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهوری ترکیه خطاب به مقام‌های آلمانی اعلام کرد که این کشور حق ندارد در مسائل داخلی ترکیه دخالت کند.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه امروز –یک‌شنبه- اعلام کرد که آلمان حق دخالت در مسائل داخلی ترکیه را ندارد.

آلمان به برخی از اتباع خود هشدار داده است که تضمینی برای ایمنی آن‌ها در ترکیه وجود ندارد و در صورت دستگیری، امکان دسترسی این افراد به اماکن سیاسی آلمان در ترکیه وجود ندارد.

 «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه گذشته به شرکت‌های آلمانی در خصوص سرمایه‌گذاری در ترکیه هشدار داد.

اردوغان پیش از سفر خود به برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تصریح کرد ترکیه یک کشور سوسیال دمکرات بر اساس قانون اساسی است و هیچ کس حق دخالت در امور داخلی این کشور را ندارد.

وی افزود: «ما (ترکیه و آلمان) با هم در پیمان ناتو بوده و همچنین آنکارا در حال مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپا است.»

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: «بنابراین مشارکت استراتژیک بین دو کشور امر جدیدی نیست و هیچ اقدامی که این روابط را تحت تاثیر قرار می‌دهد نباید اتخاذ شود.»

ترکیه پس از کودتای نافرجام سال گذشته میلادی این کشور با اعلام حالت فوق‌العاده اقدام به دستگیری و برکناری بسیاری از شهروندان این کشور که به گفته دولت ترکیه مرتبط با کودتا بودند، کرد.

همچنین برخی از فعالان حقوق بشری که تعدادی از آن‌ها شهروندان آلمان بودند نیز توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شدند که با واکنش شدید مقام‌های آلمانی روبه‌رو شد.

اردوغان همچنین اعلام کرد که آنکارا چهار هزار و ۵۰۰ پرونده متعلق به اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را به برلین تحویل داده است. ترکیه، اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده آمریکا پ‌ک‌ک را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده و فعالیت‌ این گروه را غیر قانونی اعلام کرده‌اند.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان