arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶

پیگیری صحت و سقم ورود صیادان مسلح عراقی به اروندکنار در کمیسیون امنیت ملی/ لزوم تعیین رژیم حقوقی رودخانه اروند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از پیگیری کمیسیون متبوعش درباره صحت و سقم ورود صیادان مسلح عراقی به صیادگاه های خوزستان از وزارت کشور و ناجا خبر داد.

به گزارش انتخاب، محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر وجود  2هزار شناور عراقی و صیادان مسلح در صیدگاه های خوزستان، گفت: مقامات وزارت کشور و مرزبانی بارها اعلام کرده اند که باید تکلیف حقوقی اروند رود هرچه سریعتر مشخص شود، لذا نخستین اقدام در این گذرگاه آبی لایروبی است، چراکه کشتی ها و شناورهایی در اروندکنار غرق شده است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، افزود:متاسفانه کشور عراق به دلیل اینکه شاید موضوعات دیگری برای آنها اولویت داشته وارد موضوع لایروبی این رودخانه نشده اند.

زمانی که رژیم حقوقی اروندکنار مشخص نباشد، نقض حریم امکانپذیر است

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه زمانی که رژیم حقوقی اروندکنار مشخص نباشد، نقض حریم امکانپذیر است، ادامه داد:متاسفانه به دلیل عدم مشخص بودن رژیم حقوقی اروندکنار صیادان حریم مرزی و صیدگاه ها را نقض کنند، کمااینکه ممکن است صیادان ایرانی نیز به صورت ناخواسته به حریم آبی عراق متعرض شوند.

وی با اشاره به اینکه اصرار طرف ایرانی بر این است که طرف عراقی را به پای میز مذاکره بکشاند، یادآور شد:منافع اروندکنار منافعی دوگانه برای ایران و عراق دارد، البته ممکن است که عناصری درسیستم اداری عراق وجود داشته باشد، که مایل به حل این موضوع نباشد، لذا نخست وزیر عراق باید نسبت به این موضوع حساس بوده و سریعا این موضوع را پیگیری کند.

هرچه سریعتر باید جلسات پیگیری امور اروندکنار بین ایران و عراق برگزار شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سدهایی که ترکیه بر دجله و فرات ساخته است، در آینده مشکلاتی برای این رودخانه ایجاد می کند، افزود: برای جلوگیری از مشکلات آتی باید هرچه سریعتر جلسات پیگیری امور اروندکنار بین ایران و عراق برگزار شود، تا موضوع حقوقی و لایروبی این رودخانه رفع شود.

عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از پیگیری کمیسیون متبوعش درباره صحت و سقم ورود صیادان مسلح عراقی به صیادگاه های خوزستان خبر داد و تصریح کرد:کمیسیون امنیت با اعضای مرزبانی ناجا و همچنین وزارت کشور در این باره رایزنی کرده و موضوع را پیگیری می کند، چراکه این موضوع بین مرزبانی و وزارت کشور مشترک است.
نظرات بینندگان