arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶

قاضی عسکر: تاکنون بیش از 22 هزار ویزای الکترونیکی زائران حج صادر شد

نماینده ولی فقیه در امور حج گفت: تاکنون بیش از 22 هزار ویزای الکترونیکی زائران حج تمتع سالجاری صادر و بزودی در اختیار مدیران کاروانها قرار خواهد گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده ولی فقیه در امور حج گفت: تاکنون بیش از 22 هزار ویزای الکترونیکی زائران حج تمتع سالجاری صادر و بزودی در اختیار مدیران کاروانها قرار خواهد گرفت.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در همایش روحانیون کاروانهای حج 96 افزود: براساس پیگیری های انجام شده ؛ بزودی ویزای 10 نفر از کارکنان وزارت امور خارجه برای انجام امور کنسولی در موسم حج صادر و این گروه نیز به عربستان اعزام خواهند شد.
 
وی با انتقاد از انتشار برخی اظهار نظرها مبنی بر ابهام در برگزاری حج گفت: در حال حاضر نمایندگانی از بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای انجام مقدمات اعزام زایران در عربستان حضور دارند و آخرین هماهنگی ها به خوبی در حال انجام شدن است.
 
وی با انتقاد از نشر برخی اخبار کذب در فضای مجازی مبنی بر احتمال لغو این فریضه واجب الهی خاطر نشان کرد: تردیدی وجود ندارد که در پشت پرده ' کمپین نرفتن به حج ' یک جریان مرموز در خارج از کشور وجود دارد و متاسفانه عده ای ناآگاه و ساده لوح نیز در داخل کشور همین مطالب را باز نشر می کنند.
 
قاضی عسکر با بیان این مطلب که طرح شایعات و ابهامات بی اساس درباره حج از سوی کسانی مطرح می شود که مخالف انجام این فریضه هستند ؛ تصریح کرد : قطعا این پویش ها که منشا بسیاری از آنها در خارج از کشور است ؛ ما را مایوس نخواهد کرد.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش دیگری از سخنانش باردیگر به طرح تغییر ولیعهد عربستان و تاثیر احتمالی آن بر حج ایرانیان واکنش نشان داد و گفت : وزیر حج عربستان در دیدار رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است که تغییر ولیعهد تاثیری بر سیاست های حج نخواهد داشت.
 
قاضی عسکر که درجمع روحانیون ؛ معین و معینه های کاروان های منطقه تهران در سالن آمفی تئاتر سازمان حج و زیارت سخن می گفت ؛ نقش روحانیون کاروان را در ایجاد آرامش روحی و معنوی زایران بسیار بااهمیت توصیف کرد.
 
وی از روحانیون کاروان ها خواست تا در سفر حج امسال بیش از سال های گذشته با زایران مانوس و همراه باشند و تلاش کنند با هدایت ها و آموزش های لازم ؛ ضمن ارتقای سطح آگاهی و معلومات حجاج درباره حج و تاریخ اسلام ؛ احساس آرامش را در زایران تقویت کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه باید ' خرد جمعی را بر کار فردی ' ترجیح دهیم ؛ خاطر نشان کرد : شورای فرهنگی کاروان ها از اقدامات قابل تحسین و ارزشمندی است که بسیاری از فعالیت های فرهنگی و دینی را می توان با مشورت و بکارگیری توان فکری و مدیریتی نیروهای فرهیخته و اندیشمندی که در کاروان ها حضور دارند ؛ برنامه ریزی کرد و امور فرهنگی حج را با پختگی و درایت بیشتر به جلو برد.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت : با بهره گیری از نیروهای فرهیخته و صاحب نظر و نیز یاوران حجاج و با تقسیم کار مناسب ؛ می توان به فعالیت های دینی و فرهنگی کاروان ها شتاب بیشتری بخشید.
 
قاضی عسکر همچنین از آماده شدن نرم افزار موبایلی مناسک همراه که روی گوشی های تلفن هوشمند قابل نصب است ؛ خبر داد و گفت : این نرم افزار یک اقدام فرهنگی مناسب برای آشنایی هرچه بیشتر زایران با مناسک حج است.

* مراسم بدرقه حجاج در مساجد ؛ حسینیه ها و تکایا برگزار شود
 
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی همچنین بر ضرورت برگزاری مراسم بدرقه زائران در مساجد و حسینیه ها تاکید کرد و گفت : این اقدام با هدف ارایه خدمات بهتر به زایران بیت الله الحرام در فرودگاههای کشور صورت می گیرد و بستگان زائران از حضور در فرودگاه ها برای مراسم بدرقه پرهیز نمایند.
 
وی همچنین به توافقات انجام شده با وزیر حج عربستان برای ایجاد شرایط سهل و آسان و بهتر برای زایران در فرودگاه های مدینه و جده خبر داد و گفت : امیدواریم امسال شاهد شرایط بهتری در فرودگاه های کشور میزبان باشیم.
 
وی با هشدار درباره پرهیز از بیان هرگونه مسائل اختلافی در مراسم حج ؛ برضرورت توجه به وحدت امت اسلامی تاکید وخاطر نشان کرد : تحت هیچ شرایطی نباید بحث های فرقه ای و مذهبی درحج مطرح شود.
 
وی گفت : ما طرفدار وحدت امت اسلام هستیم لذا از هرگونه مباحثی که وحدت مسلمانان را خدشه دار می کند؛ باید پرهیز شود.
 
قاضی عسکر گفت : هدف ما از حج ؛ ایجاد تحول روحی ؛ معنوی و اخلاقی است و زایران ایرانی بیت الله الحرام ؛ در موسم حج منادی وحدت و همبستگی در امت اسلامی هستند.

* مدیریت حج یک مدیریت ویژه مبتنی بر خرد جمعی است.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این مطلب که ' مدیریت حج ؛ یک مدیریت ویژه مبتنی بر خرد جمعی است ' ؛ خطاب به روحانیون؛ معین و معینه های کاروان ها گفت : باید بکوشیم با هماهنگی هرچه بیشتر و اجرای درست و به موقع قوانین و دستورالعمل های ابلاغی ؛ زمینه برگزاری حج مطلوب را برای زایران کشورمان فراهم کنیم.
 
حضور گسترده زایران در نمازهای جماعت در مسجدالنبی و مسجدالحرام ؛ برگزاری جلسات انس با قران ؛ بیان اسرار و معارف حج ؛ برگزاری جلسات مکه شناسی و مدینه شناسی ؛ روایتگری تاریخ اسلام ؛ رعایت قوانین و دستورالعمل های حج ؛ برگزاری باشکوه جلسات دعا و مناجات خوانی از دیگر توصیه هایی بود که نماینده ولی فقیه به روحانیون کاروان ها مطرح کرد .
به گزارش ایرنا به نقل ار مسئولان سازمان حج و زیارت، امسال 86 هزار 500 زائر ایرانی در قالب 600 کاروان با 335 پرواز از 20 ایستگاه پروازی کشور در قالب 40 هزار و 260 زائر مرد و 40 هزار و 336 زائر زن برای انجام مناسک حج تمتع راهی عربستان می شوند.
 
بر همین اساس از 86 هزار 500 زائر اعزامی 80 هزار و 596 نفر زائر و مابقی در قالب نیروهای ستادی، اجرایی، تدارکات، کادر پزشکی، امداد و نجات، خدمات، حمل و نقل و غیره هستند.
برپایه این گزارش امسال 85 هزار فیش قربانی برای زائران در اختیار مدیران کاروانها قرار می گیرد و همچنین به تمامی زائران یک بسته فرهنگی اهداء خواهد شد.
 
گفتنی است زائران ایرانی با 179 پرواز به مدینه منوره و با 156 پرواز دیگر وارد جده خواهند شد که بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته اولین کاروان در نهم مرداد از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم عربستان می شوند و اولین کاروان حجاج نیز در 15 شهریور به کشور باز خواهند گشت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان