arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶

زنگنه: مناقصه برای خرید تجهیزات فاز 11 پارس جنوبی بزودی برگزار می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستین قرارداد پساتحریمی صنعت نفت بعد از ماه‌ها مذاکره، دوازدهم تیرماه سال‌جاری میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال، ملی نفت چین و پتروپارس برای توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی به امضا رسید. وزیر نفت می‌گوید که از فردای روز امضای قرارداد شرکت توتال فعالیتش در این میدان را با جدیت آغاز کرده است.

به گزارش انتخاب، بیژن زنگنه در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان کرد: ارزش این قرارداد 4.8میلیارد دلار است که تا این لحظه شرکت توتال 15 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است. وی ادامه داد: این سرمایه مطابق با فاز اول قرارداد صرف بررسی‌های فنی و مهندسی و مطالعات توسعه‌ای شده و این مرحله بزودی به اتمام خواهد رسید.زنگنه با بیان اینکه خرید تجهیزات، خدمات حفاری و تمام فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی از طریق مناقصه انجام خواهد شد، گفت: نخستین مناقصه برای خرید جکت و سایر تجهیزات بزودی برگزار خواهد شد.

شرکت توتال متعهد به اجرای طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس‌جنوبی با حداقل هزینه و بدون تأخیر است. چراکه بر خلاف قراردادهای بیع‌متقابل، تمام ریسک قرارداد از جمله افزایش هزینه و زمان اجرای طرح در قراردادهای جدید نفتی به عهده خود پیمانکار خواهد بود. به این خاطر هم به صلاح شرکت‌های داخل کنسرسیوم و هم شرکت ملی نفت ایران است که اجرای طرح بدون خطا و مطابق با برنامه پیش برود.ساخت بخش فراساحل فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی حدود 40 ماه زمان می‌برد و سکوی این فاز نخستین سکوی میدان مشترک پارس جنوبی است که مجهز به سیستم فشار‌افزا برای مقابله با کاهش فشار برداشت گاز از این مخزن مشترک با قطر است.

به گفته وزیر نفت در این همکاری شرکت توتال تکنولوژی ساخت این سکوی خاص را برای نخستین بار به شرکت پتروپارس ایرانی منتقل خواهد کرد و این طرح دو مرحله‌ای است.زنگنه می‌گوید: از آذرماه سال گذشته که موافقتنامه اصولی (HOA) فاز 11 با کنسرسیومی به رهبری توتال امضا شد، این شرکت‌ها کار خود را در پارس جنوبی آغاز کردند. اما امسال بعد از امضای قرارداد نهایی فعالیت توتال وارد مرحله جدی تری شد. وی با اشاره به طرح سه فوریتی مجلس شورای اسلامی برای تعلیق قرارداد توتال گفت: با توضیحاتی که در مجلس ارائه شد نمایندگان قانع شدند و این طرح سه فوریتی اثری بر فعالیت شرکت توتال نگذاشت. البته بررسی‌ها در کمیسیون مربوطه ادامه دارد.

تکذیب موانع بانکی در قرارداد با توتال

وزیر نفت درباره وجود موانع بانکی در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز به «ایرنا» گفته است: مشکلی در اجرای این قرارداد وجود ندارد و پرداختی توتال به پیمانکاران، وارد سیستم مالی ایران نمی‌شود. گفته می‌شود که شرکت توتال برای نقل و انتقالات مالی با بانک‌های معتبر جهانی قرارداد امضا کرده است. اما سازوکاری را تعریف کرده که در این مدل نیازی به جابه جایی‌های کلان مالی وجود ندارد.
نظرات بینندگان