arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۳۱ تير ۱۳۹۶

جان بولتون: ترامپ را مجبور کردند پایبندی ایران به برجام را تایید کند در صورتی که رضایت نداشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 جان بولتون در مصاحبه‌ای اظهار داشت: ترامپ را مجبور کردند پایبندی ایران به برجام را تایید کند در صورتی که رضایت نداشته است.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه خبری ورلد نت دیلی «جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل و یکی از منتقدان سرسخت ایران در واشنگتن مدعی شده ترامپ اشتباه مهلکی کرد که توافق هسته‌ای با ایران را تایید کرد. اطرافیانش او را مجبور کردند چنین  تصمیمی بگیرد و او اصلا راضی نبود.

او گفته روز دوشنبه ترامپ در ‌‌نهایت بعد از ساعت‌ها بحث با تیم امنیت ملی‌اش پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد. این یک تصمیم تاسف بار برای دولت بود. به نظر من رییس جمهور به واسطه بروکراسی کور شده است.

بولتون که در دوران جرج بوش در وزارت خارجه آمریکا خدمت می‌کرده است گفته بروکراسی سیاست خارجی نیروی قدرتمندی در واشنگتن است.

او گفته: این بروکراسی دوران اوباما است که روی حالت هدایت اتوماتیک گذاشته شده است. اگر شما به آن‌ها نگویید که مسیر را تغییر دهند آن‌ها‌‌ همان کاری را خواهند کرد که قبلا می‌کردند.  اما این تنها میراث اوباما نیست که وضع موجود را حفظ کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که جیمز متیس وزیر دفاع دولت ترامپ و رکس تیلرسون وزیر خارجه و همچنین مک مستر مشاور امنیت ملی و جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح از ترامپ در خواست کرده‌اند که توافق هسته‌ای را تایید کند.

بولتون گفته بروکراسی همیشه راهی برای تفوق بر افراد دارد. برخی از افراد دولت ترامپ هنوز از همین دیوان‌سالاری هستند و یا هرگز این دیوان سالاری را ترک نکرده‌اند. کسانی که واشنگتن را می‌شناسند به ویژه کسانی که شاهد فریب شخصیت‌های سیاسی از سوی وزارت خارجه هستند به خوبی به نحوه توجیه سیاست‌های قبلی و استمرار آن‌ها در دولت کنونی منتقد هستند.

بولتون مدعی شد: تایید پایبندی ایران بازتاب سردرگمی حاصل از عدم وجود گزینه‌های لازم برای رییس جمهور و فقدان زمان برای بحث بر سر گزینه‌ها بوده است. این اشتباهات نباید بار دیگر رخ دهد.

بولتون قویا معتقد است ترامپ خودش حاضر به تایید توافق هسته‌ای نبوده است.

او گفته متحدان آمریکا از بعضی مسائل دلسرد شده‌اند. باید توضیح داد که چرا ما‌‌ همان اشتباهی که قبلا هم کرده بودیم را تکرار می‌کنیم و چرا قبل از اینکه دیر شود همه چیز را اصلاح نمی‌کنیم

نماینده آمریکا در سازمان ملل در دوران جرج بوش مدعی شده برجام یک لشکر مشکلات دارد.

او گفته بسیاری از بند‌ها در توافق به شدت بد تنظیم شده‌اند. آن‌ها مبهم‌اند و یک انسان عاقل می‌تواند بگوید ایرانی‌ها حق دارند تفسیر خودشان را از توافق داشته باشند و هر کاری کنند به سختی می‌توان ثابت کرد که آن‌ها برجام را نقض کرده‌اند.

بولتون مدعی شده این توافق به دلایل متعددی شکست خواهد خورد. اول اینکه این توافق بد تنظیم شده است. این نشان می‌دهد چقدر مذاکره کنندگان ما ضعیف بوده‌اند از جمله جان کری.

او در ادامه گفته مشکل اینجاست که اگر ایرانی‌ها بخواهند کار‌هایشان را پنهان کنند، می‌توانند. مشکل این توافق این است که اگر بخواهیم برای اجرای آن سخت‌گیری کنیم مثل این می‌ماند که بخواهیم ژله را به دیوار آویزان کنیم.

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل مدعی شده ایران هرگز از سیاست‌هایش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دست نکشیده است. این کشور به راحتی با کره شمالی در ارتباط است و همکاری می‌کند.

بولتون گفته ما اگر فکر کنیم این توافق ایران را از اهدافش بازداشته است در توهم زندگی می‌کنیم. آمریکا باید تحریم‌های اقتصادی را فورا برگرداند و خود را برای هر اقدامی که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای لازم است آماده کند.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان