arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۶

عذرخواهی از جامعه پزشکی به دلیل لغو انتخابات الکترونیک نظام پزشکی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون درمان وزیر بهداشت و رئیس ستاد اجرایی مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی ضمن عذرخواهی از جامعه پزشکی به دلیل اختلال ایجاد شده در سامانه الکترونیک انتخابات و لغو انتخابات الکترونیک گفت: آئین نامه انتخابات این اجازه را به هیات اجرایی داده است که گزینه انتخابات الکترونیک را به روند انتخابات اضافه کند یعنی هیات اجرایی در انتخاب یکی از دو روش حضوری یا الکترونیک و یا تجمیع آنها مختار است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد آقاجانی درحاشیه برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا لغو انتخابات الکترونیک می‌تواند دلیلی برای ابطال انتخابات باشد، گفت: باید توجه کرد که وزارت بهداشت از دو ماه پیش برای اینکه بتواند انتخابات را به دو شکل الکترونیک و حضوری برگزار کند، تمهیدات گسترده‌ای را پیش‌بینی کرده بود و تا شب گذشته تست‌هایی که روی نرم افزار در واحد آمار و فناوری وزارت بهداشت انجام می‌شد، نتیجه‌ای مثبت داشت و دستگاه‌هایی که مسئول امنیت اطلاعات در کشور هستند نیز در زمان انجام این تست‌ها حضور داشتند.

وی افزود: از نیمه شب گذشته در روند رمزگذاری آراء اختلالی بروز کرد و همکاران ما در واحد فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تا ظهر امروز تلاش کردند تا این اختلال در رمزگذاری را اصلاح کنند چرا که رمزگذاری انجام می‌شود تا هم آراء محرمانه باشند و هم از دقت و صحت آراء مطمئن شوند اما این اختلال باعث شد تا ظهر امروز جلسه‌ای با حضور اعضای هیات نظارت و هیات اجرایی برگزار شود و با بررسی احتمال اینکه برخی از آراء نتوانند در زمان شمارش به‌درستی رمزگشایی شوند حتی اگر این احتمال،ضعیف بود و برای تعداد معدودی از آراء پیش می‌آمد درست نبود. در واقع بحث صیانت از آراء برای وزارت بهداشت، هیات اجرایی و هیات نظارت از همه چیز مهمتر بود. در نتیجه هیات نظارت و هیات اجرایی این احتمال ضعیف را لحاظ کردند و نظر کارشناسان فنی و اداره کل اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت را پذیرفتند تا رای‌گیری الکترونیک در این دوره انجام نشود و فقط رای‌گیری حضوری ملاک باشد.

آقاجانی با بیان اینکه از حدود یک ماه پیش که تمهیدات انتخابات در حال انجام بود، ستاد اجرایی این وضعیت را که ممکن است احیانا اختلالی در روند رای‌گیری الکترونیک ایجاد شود را در نظر گرفته بود، گفت: به همین جهت تمام تمهیدات برای رای دهی حضوری و سنتی اتخاذ شد یعنی صندوق‌های رای شش‌گانه برای تمام ۲۰۰ حوزه انتخابیه ارسال شد و تعرفه‌ها به تعدادی بیش از کل شرکت‌کنندگان در هر حوزه و در شش رنگ متفاوت چاپ شد. نیروی انسانی کافی نیز فراهم شد بنابراین همه فرآیندهای انتخابات حضوری سنتی در نظر گرفته شد. با این احتمال که اگر در روند رای‌گیری الکترونیک اتفاقی افتاد بتوانیم رای دهی را بر اساس روش سنتی حضوری ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه انتخابات هفتمین دوره سازمان نظام پزشکی از ساعت ۸ صبح امروز در تمام ۲۰۰ حوزه‌ انتخابیه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: مرکز نظارت بر انتخابات نظام پزشکی به مدت دو ساعت زمان انتخابات را تمدید کرد تا رای‌دهی برای افرادی که منتظر بودند به روش الکترونیک اقدام کنند، تسهیل شود.

آقاجانی در عین حال گفت: در هر حال علیرغم همه این تمهیدات اگر افرادی اعتراض یا شکایتی نسبت به روند برگزاری انتخابات داشته باشند می‌توانند طبق روال قانون انتخابات نظام پزشکی از فردا شکایات خود را به هیات نظارت شهرستان اعلام کنند سپس شکایات آنان از طریق هیات نظارت شهرستان به هیات نظارت مرکزی منتقل می‌شود و بررسی‌های لازم توسط هیات نظارت مرکزی انجام خواهد شد. البته در حال حاضر همانطور که در حوزه انتخاباتی تهران شاهدیم انتخابات با استقبال گسترده جامعه پزشکی و با شور و نشاط در حال برگزاری است و تا ساعت ۲۲ امشب هم ادامه خواهد داشت.

رئیس ستاد اجرایی مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی تاکید کرد: آئین‌نامه انتخابات نظام پزشکی به صراحت این مجوز را به ستاد مرکزی اجرایی و هیات نظارت داده است که در صورت درخواست هیات اجرایی و تصویب هیات نظارت، گزینه انتخابات الکترونیک را به روند انتخابات اضافه شود وگرنه هر یک از گزینه‌ها برای انجام انتخابات به‌تنهایی کافی است اما از آنجایی که این کار یک اتفاق جدید در کشور ما بود، هیات ستاد اجرایی پیش‌بینی بروز اختلال را کرده و بر همین اساس تمهیدات گسترده‌ای در سراسر کشور از نظر نیروی انسانی، وجود صندوق‌ها و تعرفه‌ها و تمام ساز و کارهای سنتی اندیشیده بود بنابراین آئین‌نامه هم بین یکی از این دو روش و یا تجمیع این دو روش، ستادهای اجرایی و نظارت را مختار گذاشته است.

وی با بیان اینکه تمهید برگزاری انتخابات الکترونیک در کنار انتخابات حضوری برای تسهیل و افزایش مشارکت بود که متاسفانه به دلیل بروز اختلال لغو شد، گفت: من از همه اعضای سازمان نظام پزشکی و همکارانم در سراسر کشور بابت اختلال پیش آمده در سامانه الکترونیک انتخابات عذرخواهی می‌کنم و از اینکه همکارانمان با صبوری و بردباری و شور و نشاط در پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شدند و در انتخابات مشارکت کردند، سپاسگزارم و امیدوارم که همین روند تا ساعات پایانی انتخابات استمرار داشته باشد و ما به دنبال این انتخابات شاهد تشکیل یک نظام پزشکی مقتدر و هوشمند باشیم که در جهت ارتقای سلامت جامعه و  صیانت از حقوق جامعه پزشکی تلاش می‌کند.

آقاجانی در پایان در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان آغاز شمارش آرای هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی اظهارکرد: شمارش آراء بلافاصله بعد از ساعت ۲۲ امشب آغاز می‌شود و امیدواریم که بتوانیم تا فردا نتایج را اعلام کنیم.

نظرات بینندگان