arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۶

ترامپ طرح سیا برای تجهیز و آموزش معارضان سوری را متوقف کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است طرح محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) برای تجهیز و ارائه آموزش به شماری از گروه‌های شورشی معارض سوری را متوقف کند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، مقام‌های آمریکایی، که نامشان فاش نشده است، خبر دادند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور تصمیم گرفت برنامه محرمانه سیا برای تجهیز و آموزش معارضان سوری را متوقف کند.

این منابع تصریح کرد، تصمیم دولت ترامپ، با هدف نشان دادن تمایل به همکاری با روسیه در بحران سوریه، گرفته شده‌ است.

طرح سیا از سال ۲۰۱۳، در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، آغاز شده بود و بخشی از تلاش‌های واشنگتن در پیوند با سرنگونی نظام دمشق توصیف می‌شود. هرچند تلاش‌ها در این موردِ به‌خصوص، نتیجه‌ای نداشته است.

بنا بر گزارش‌ها، تصمیم دونالد ترامپ برای پایان دادن به این برنامه، بر پایه توصیه مشاور امنیت ملی او «هربرت مک‌مستر» و رئیس سی‌آی‌ای «مایک پمپئو» گرفته شده‌است. این تصمیم پیش از دیدار ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، گرفته شد.

روسای جمهوری دو کشور، هفتم ژوئیه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در هامبورگ، دیدار و گفت‌وگو کردند. در پی نخستین دیدار رو در روی ترامپ و پوتین، آمریکا و روسیه بر سر توافق آتش‌بس در مناطق جنوب غرب سوریه به توافق رسیدند. آتش‌بس با عنوان اصلی «مناطق بدون خشونت» در نزدیکی مرز اردن، با نظارت روسیه، آغاز شده و مقام‌های واشنگتن، از پیشرفت در اجرای آن استقبال کردند.

بنا به گزارش‌های منتشرشده، تصمیم در مورد پایان دادن به کمک‌های سیا، ارتباطی با مذاکرات آمریکا و روسیه برای برپایی آتش‌بس در جنوب‌غرب سوریه نداشت.

یک مقام رسمی  گفته است ایالات متحده هیچ امتیاز خاصی که به پابرجایی «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت بیانجامد، نداده، و تنها «پیامی برای پوتین فرستاده که دولت تمایل به بهبود روابط با روسیه دارد».

پیش از آغاز به کار ریاست‌جمهوری ترامپ، او سخنانی گفته بود مبنی بر احتمال توقف حمایت‌ها از گروه شورشی موسوم به «ارتش آزاد سوریه»، و اولویت بخشیدن به جنگ با داعش و شورشیان مورد حمایت آمریکا که با این گروه در نبرد هستند.
نظرات بینندگان